Bör jag göra något åt mitt akvarievatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Bör jag göra något åt mitt akvarievatten?

    Startade upp karet för tre veckor sen till helgen, med en ganska så hög belastning av fisk och inget inkört filter osv då jag köpte det begagnat... Dropptestet för NO2 visar fortfarande de lägsta <0,3mg/l. Sen har jag inga mer dropptester, bara en sån JBL 5-1 teststicka, som jag inte vet om jag ska lita på. Men enligt den stickan så verkar det ha hänt nåt med vattnet. Enligt kommunens hemsida så är vattnet på orten 0,65dH mycket mjukt.

    9/11:
    NO3 25mg/l
    NO2 0mg/l
    GH >4°d
    KH 6°d
    PH 6,8

    17/11:
    NO3 25mg/l
    NO2 0mg/l
    GH <3°d
    KH 3°d
    PH 6,4
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag skulle tro att filterbakterierna har käkat upp lite av den kolkälla alkaliniteten (eller kH-värdet, då) är. När de har käkat upp det, släpper de ut koldioxid, som sedan i sin tur sänker pH lite.
    Det är helt normalt och inget att bekymra sig över. Man skall ju ändå byta vatten. Kör du sydamerikanska fiskar är det bra värden. Är du ändå orolig över att värdena blir instabila, lägg kalksten i akvariet eller i filtret.
    De där stickorna är dock väldigt tveksamma, och jag litar inte på dem. Dropptest är bättre, och där rekommenderar jag Tropic Marine's tester.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Nä jag litar inte fullt ut på dem heller, men någon fingervisning ger de ju om att KH/GH och PH har sjunkit. Tänkte försöka köpa på mig lite fler dropptester fast jag vet inte vilka tester man skall börja med. Har NO2 som dropptest än så länge då det kändes viktigast att ha koll på. Kör ju bara sydamerikanska fiskar, förutom tre Platy som jag inte hade tänkt att ha kvar. Tror att KH/GH ligger väldigt lågt direkt från kranen här i Töcksfors. Kör ner vatten direkt från duschen med slang i karet när jag byter och tempererar det till lite svalare än vattnet i akvariet och doserar under tiden jag fyller på med vattenberedningsmedel för mängden nytt vatten.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Egentligen behöver man inte dropptester alls. Det går också att se hur fiskar och växter mår. Sköter man vattenbytena enligt ett regelbundet schema undviker man 99% av alla problem.

        Själv har jag dock dropptester för pH, kH, gH, fosfat, nitrat, nitrit, ammoniak, ammonium, syre, koldioxid, koppar och järn...men jag tror jag är lite miljöskadad av att vara biolog. Man vill hemskt gärna ha siffror på precis allt då...
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Hehe det var ju några tester det, men vilka är de viktigasta om man vill ha någorlunda koll på vattnet och näringsnivåerna till växterna. Så kanske man kan anpassa PMDD doseringen lite och inte bara hälla i lika mycket varje vecka.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Fosfat har jag aldrig någonsin fått brist på, däremot på järn och nitrat. Kalium finns det tyvärr inga dropptester för.

            Så pH, nitrat och järn, om du skall ha koll på växternas näringsnivåer och se ifall du behöver öka på med extra nitrat eller mikro/nutrisi när det gäller PMDD.

            Fosfat...tja...har du tillräckligt mycket fisk i burken ser nog de till att det finns sådant så det räcker. Och ifall nu växterna ser ut att må dåligt trots att allt annat verkar bra, då kan du ju sluta till att det är brist på fosfor genom uteslutningsmetoden.

            pH eller kH är en smaksak, tycker jag. Genom det ena kan man till stor del sluta sig till det andra.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=394&page=1 den skulle vara perfek då med andra ord kanske. Med pH 3-10, Fe, KH, NO2, NO3.

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #8
                http://cgi.ebay.de/JBL-TEST-COMBI-SE...item3cb10af7a5 fast då blir det nog att beställa en sån därifrån. 325 kronor med frakt var ju rätt mycket billigare än från pwss.

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Beställde i alla fall en sån testväska från tyskland nu, brukar ju gå rätt fort att få saker därifrån iaf.

                  Kommentar

                  • fremar
                    • August 2003
                    • 1287

                    #10
                    Idag var värdena:
                    NO3 25mg/l
                    NO2 0mg/l
                    GH <3°d
                    KH 3°d
                    PH 6,4

                    Alltså precis samma som 17/11 och då bytte jag ändå 100 liter vatten idag. Men filterbakterierna har nog börjat komma igång nu för skiten på botten börjar försvinna fortare och det som flöt omkring i vattnet också, är nästan inga partiklar alls som flyter omkring nu.

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #11
                      Men enligt siffrorna som kommunen anger så borde vattnet ur kranen alltså visa typ 0? Antar att det är 0,65 °dH de menar, men är det GH eller KH värdet eller något helt annat värde? Vad ska de isåfall motsvara på KH testet? Fast mjukt vatten ska vara väldigt bra annars som jag förstått det? Läste tex detta "Tendensen går mot mjukare vatten i ledningarna p g a miljökrav, då hårt vatten bland annat kan leda till att koppar fälls ut i varmvattenledningarna, och att kalken orsakar större slitage på maskiner då de kalkas igen."

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        gH < 3 och kH 3 är rätt mjukt vatten, och passar bra till de fiskar du har. Det är bra att pH inte har förändrats något mera. NO3 på 25 är helt ok för växterna.

                        JBL's väska ser också bra ut, där finns de viktigaste testerna plus något till.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #13
                          Jo jag tyckte den verkade bra, smidigt att ha allt i en väska också istället för massa små kartonger om man köper enskilda tester. Verkar ju gå att köpa refiller till JBL's tester dessutom. Får ju dubbla nitrit tester, men de skadar ju inte att testa nitriten oftare än det andra så de gör ju inte så mycket.

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            #14
                            Tror att PH var rätt mycket högre och att vattnet var hårdare där jag hämtade karet. Har för mig att vattnet hade PH på 7.4 eller nåt sånt från början, då hade jag väl med mig ca 75 liter av vattnet som fiskarna gick i innan.

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Det är inga större problem, om bara pH håller sig stabilt. Instabila värden mår varken fiskar eller växter bra av.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...