Hjälp med att cykla in akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #31
    räcker nog med typ 2-3 ancistrus.

    nej jag skulle tveka på diskusarna tillomed. du kan inte ha de särskillt länge iaf.
    har du problem med alger nu? det brukar bli så innan man får balans i karet. hade alger i mitt malawi men efter 1,5 månad så försvann de o nu är de inga problem

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Ursprungligen postat av Bass
      Hmm 10st ancistrus.. Skulle inte dom käka upp alla växter rätt snabbt?
      Lite rädd för att göra det för trångt. 6-7 diskusar, 30 kardinaler, 8 Sterbai, 1 ancistrus som det är nu. Tänkte ta in nån fin L-mal och kanske 2 fjärils ciklider.
      260L, vågar man ha mer?
      Mja, Enlig min teori borde det funka men om vi använder 1cm fisk per liter blir det ordentligt trångt om alla uppnår vuxen längd.
      Enligt min teori skall man nog gå efter vikt i stället för längd. Dessutom skall man titta på hur olika fiskar konkurrerar om utrymmet. För enkelhetens skull så kan man prata om Bottenfiskar = de flesta malar men kanske en hel del ciklider. Mitten= Diskus till exempel, ytan = bilbukar och sebrafisk men även vissa molly borde höra hit. Sedan har vi ”överallt fisk” i ditt fall kardinaler. Men man kan räkna in dessa i mitten gruppen. I så fall saknar du något i ytskiktet, typ bilbukar.
      Om vi sedan tar in rörlighet så kan man nog säga att samtliga är relativt lugna förutom kardinalerna och kanske pansarmalarna ibland.
      Sedan blir det tal om revir. Jag förutsätter att du kommer att behålla 1 eller max 2 par diskusar när dessa blir lekmogna.


      Ansistrusarna käkar inte så mycket växter om dom har lite alger och maltabletter att gnaga på.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Bass
        • October 2010
        • 379

        #33
        Tja!
        Va in och köpte två växter idag, tjejen som jobbade visste inte vad det va. Jag tittar i BTN Akvarium boken och tror att det är Cabomba Aquatica. Ska jag fylla på med växter får jag ta det lite i taget. Nu försöker jag bara tänka på att skapa lite skydd åt diskusen på bekostnad av det stilrena jag försökte få i början =)

        Får jag diskus par kommer jag inte behålla mer än lekparen tänkte jag. Eventuellt kommer den stora roten till vänster gå om jag hittar nåt lämpligare som inte tar lika mycket plats.. vet inte än.

        Alger har jag inte än tror jag. Börjar se på den lilla träbiten och på några stenar att det blivit lite grönt, alger? =)
        På rutan har jag inget i alla fall.

        Pansarmalar borde man kunna ta in några till, nån fin L-mal måste bara in =)
        Mår Ansistrusarna bäst när de är flera så tar jag in nån till, bör det i så fall vara samma sort?

        Idag är det fortfarande 0 nitrit.

        Längtar efter Pmdd nu, vill hjälpa mina stackars växter lite =)

        Provar nog på Pistia igen då!! Gillade dom och vill gärna ha någon ytväxt som på vissa ställen ger lite skugga.

        8 dagar kvar till diskusen kommer. Är inte karet ordentligt igång så kommer jag väl få jobba som en galning med vattenbyten. Men jag kan inte vänta då de kommer från västra sverige till mina trakter =)
        Ett gäng vackra Röd Turkos!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av Bass
          Tja!
          Va in och köpte två växter idag, tjejen som jobbade visste inte vad det va. Jag tittar i BTN Akvarium boken och tror att det är Cabomba Aquatica. Ska jag fylla på med växter får jag ta det lite i taget. Nu försöker jag bara tänka på att skapa lite skydd åt diskusen på bekostnad av det stilrena jag försökte få i början =)
          Får man vara näsvis och fråga varför du är så snål med växtinköpen? När min dotterson (7år) startade sitt akvarium så fick han 500 att köpa fisk för och 2 000 till växter. Otålig som man är vid den åldern åkte allt i på en gång och har fungerat bra 0 Nitrit sedan start.


          Får jag diskus par kommer jag inte behålla mer än lekparen tänkte jag. Eventuellt kommer den stora roten till vänster gå om jag hittar nåt lämpligare som inte tar lika mycket plats.. vet inte än.
          Låt roten vara den är snygg! Lekpar låter smart!

          Alger har jag inte än tror jag. Börjar se på den lilla träbiten och på några stenar att det blivit lite grönt, alger? =)
          På rutan har jag inget i alla fall.
          Min högst personliga syn på alger är att dom hör till ett välskött akvarium. Dom är också bra som vattenkvalitets mätare. Det är ALDRIG algernas fel att dom finns!


          Pansarmalar borde man kunna ta in några till, nån fin L-mal måste bara in =)
          Mår Ansistrusarna bäst när de är flera så tar jag in nån till, bör det i så fall vara samma sort?
          Min åsikt är att man skall ha minst ett par av var fisksort. Vore det inte kul med Ancistrus lek?


          Idag är det fortfarande 0 nitrit.

          Längtar efter Pmdd nu, vill hjälpa mina stackars växter lite =)

          Provar nog på Pistia igen då!! Gillade dom och vill gärna ha någon ytväxt som på vissa ställen ger lite skugga.

          8 dagar kvar till diskusen kommer. Är inte karet ordentligt igång så kommer jag väl få jobba som en galning med vattenbyten. Men jag kan inte vänta då de kommer från västra sverige till mina trakter =)
          Ett gäng vackra Röd Turkos!
          Kolla med de du köper diskusarna från vilket vatten de gått i samt vad de matat med. Ta det lugnt med inkoppningen och slå dig ned och njut! Ge sedan tusan i att pilla med burken tills diskusarna har blivit invanda.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Bass
            • October 2010
            • 379

            #35
            Tjenare!
            Haha, nja alltså detta med växterna handlar inte om snålhet =D
            Jag gillar verkligen inte akvarium med tokmycket växter. Hade en önskan om att försöka göra det stilrent, men backar lite pgr av att växterna hjälper till med balansen. Med dålig koll på hur det kommer se ut försöker jag ta det lugnt så jag får en känsla för hur det blir.
            Har redan slängt en del växter som jag absolut ogillade i akvariumet ^^ Men det ångrar jag nu haha

            Vore så klart sjukt kul med lek på alla håll o kanter! Yttersta tecknet på att de trivs antar jag. Blir en eller två till Ancistrus. Har iaktagit malen under dagen och de är inte så tokig på växterna som jag först var rädd för. Kämpade riktigt bra mot 8 Sterbai och fick i sig maltabletten trots att de små gjorde allt för att sno den.
            När algerna kommer blir det kanske kanon med ett par såna i karet.

            Har ganska bra och tät kontakt med säljaren. Fiskarna är jättefina också och växer bra!
            Ska kolla upp allt om vatten, foder osv. Tack!

            Så här ser det ut idag http://bassel.se/diskus/260L_6.jpg
            Senast redigerad av Bass; 02 November 2010, 22:42.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av Bass
              Tjenare!
              Haha, nja alltså detta med växterna handlar inte om snålhet =D
              Jag gillar verkligen inte akvarium med tokmycket växter. Hade en önskan om att försöka göra det stilrent, men backar lite pgr av att växterna hjälper till med balansen. Med dålig koll på hur det kommer se ut försöker jag ta det lugnt så jag får en känsla för hur det blir.
              Har redan slängt en del växter som jag absolut ogillade i akvariumet ^^ Men det ångrar jag nu haha

              Vore så klart sjukt kul med lek på alla håll o kanter! Yttersta tecknet på att de trivs antar jag. Blir en eller två till Ancistrus. Har iaktagit malen under dagen och de är inte så tokig på växterna som jag först var rädd för. Kämpade riktigt bra mot 8 Sterbai och fick i sig maltabletten trots att de små gjorde allt för att sno den.
              När algerna kommer blir det kanske kanon med ett par såna i karet.

              Har ganska bra och tät kontakt med säljaren. Fiskarna är jättefina också och växer bra!
              Ska kolla upp allt om vatten, foder osv. Tack!

              Så här ser det ut idag http://bassel.se/diskus/260L_6.jpg
              Det ser riktigt fint ut! Vet inte om jag gillar roten som hänger i mitten men det är en smaksak!
              Hur skulle det se ut om du klämde ned den mellan cabomban och svärdsplantorna och låta roten som sticker ut gå fram mellan stenarna? Du borde då få till lite gömställen för ancistrusar och annat.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Bass
                • October 2010
                • 379

                #37
                Tja!
                Kan prova sen när den sjunker. Just nu är den som en flytkork!
                Fortsatt låga värden, inte så mycket som händer på den fronten. Har hämtat hem ett gäng frontväxter, kanske hjälper det till ytterliga med balansen.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #38
                  Ursprungligen postat av Bass
                  Tja!
                  Kan prova sen när den sjunker. Just nu är den som en flytkork!
                  Fortsatt låga värden, inte så mycket som händer på den fronten. Har hämtat hem ett gäng frontväxter, kanske hjälper det till ytterliga med balansen.
                  Låter bra men cabomban drar nog i sig det mesta tills du får hem PMDD.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Bass
                    • October 2010
                    • 379

                    #39
                    Ursprungligen postat av hannesc


                    har du problem med alger nu? det brukar bli så innan man får balans i karet. hade alger i mitt malawi men efter 1,5 månad så försvann de o nu är de inga problem
                    Problem o problem. Rutan börjar bli skitig på insidan, går inte bort med magnetskrapan. Dags att köpa en vanlig skrapa?
                    Börjar bli rejält grönt på sten och rot: http://bassel.se/diskus/alger.jpg



                    Låter bra men cabomban drar nog i sig det mesta tills du får hem PMDD.
                    Hoppas det är hemma till imorgon.

                    Kommentar

                    • Bass
                      • October 2010
                      • 379

                      #40
                      Hmm.. Då och då när jag googlat har jag råkat hitta inlägg om avföring. Igår kväll ha de min Ancistrus en 5cm lång beige skitsträng hängande efter sig. Den föll av men lång va den. Iaktog andra fiskar och såg då en tetra med en liknande sträng på 1,5cm?
                      Normal?

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #41
                        Ursprungligen postat av Bass
                        Hmm.. Då och då när jag googlat har jag råkat hitta inlägg om avföring. Igår kväll ha de min Ancistrus en 5cm lång beige skitsträng hängande efter sig. Den föll av men lång va den. Iaktog andra fiskar och såg då en tetra med en liknande sträng på 1,5cm?
                        Normal?
                        Det är så det skall se ut!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Bass
                          • October 2010
                          • 379

                          #42
                          Hej!
                          Kanon! blev lite orolig efter det jag läst, nu har malen fått en kompis också så den inte känner sig ensam =)
                          Men favoriten i karet just nu är helt klart denna!! Så vacker =)

                          Klicka på bilden för större version

Namn: fjaril.JPG
Visningar: 2
Storlek: 208,7 KB
ID: 2128617

                          Värdena fortsatt stabilt, ingen nitrit ännu. Pmdd på väg in.

                          Nämde i butiken att jag beställt PMDD, de avrådde bestämt att använda detta när man kör Diskus. Nån som har kommentar på detta?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #43
                            har aldrig hört talas om att det skulle varadåligt för diskus. de ville nog bara att du skulle köpa nått av dom istället sörrö

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              har aldrig hört talas om att det skulle varadåligt för diskus. de ville nog bara att du skulle köpa nått av dom istället sörrö
                              Frågade du på vilket sätt det kunde vara vanskligt och vad dom rekomenderar?
                              Håller nog med hannesc!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                #45
                                Har blivit avrådd från PMDD av butiker jag också.
                                "Något kladd med allt möjligt i som folk på internet pysslar med. Det ger bara alger och skit"

                                Konstigt nog vet jag precis vad jag stoppar med PMDD men de man köper i butik luktar oftast organisk sörja och är hemligt. Säljknep, helt klart!
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...