Hjälp med att cykla in akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Jag har fått tips om att köra Mikro+ om jag inte bombat ner pH med CO2 eller liknande och ska testa det istället nu när jag beställer igen. Sök på plantswap.
    Blir det inte mer och mer vanligt att man kör Mikro+ i "standard burkar"?
    Jag skulle ta det.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #17
      Jo, det är vad jag också uppfattat det som. Som sagt så säger de flesta på plantswap Mikro+ OM man nu inte helt vill torrdosera. Man kan dock även torrdosera makro och ta mikro+ koncentrat som det är också.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Bass
        • October 2010
        • 379

        #18
        Vad är torrdosera??

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #19
          Ursprungligen postat av Bass
          Vad är torrdosera??
          Att inte blanda ut pulvret med vatten först, bara köra på det torra koncentratet.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Bass
            Hmm Pmdd.
            Hittade haack.se och tänkte faktiskt köra direkt med en beställning. Mina växter börjar se trötta ut redan så det är väl bara att köra på?!
            Frågan är vad jag ska använda för någon, finns ju några varianter? Nån som sysslar med detta och kan ge tips?



            Jag har ju KH 6 som det ser ut nu.. alltså ska jag köra på Nutrisi?
            Nåt annat man behöver?

            Mvh Bass
            Jag tror du kan ta vilketsom. Micro+ slipper du ha i kylen så ingen risk för olycka någon natt... Smakar inget vidare, Nutrisi....
            Köp hem grejorna (PMDD) och om du inte har flaskor 3 coke eller valfri dryck i 1/2 l flaska. Diska flaskorna när dom är tomma.
            Blanda sedan enligt instruktioner du får med och dosera enligt anvisningar. Tror det borde bli 20 ml av var för dig.
            Om de har nog med växter kan du köra dubbel dos utan problem men byt lite vatten innan du slår i mer 25-30% borde räcka.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #21
              Ursprungligen postat av bossep
              Jag tror du kan ta vilketsom. Micro+ slipper du ha i kylen så ingen risk för olycka någon natt... Smakar inget vidare, Nutrisi....
              Köp hem grejorna (PMDD) och om du inte har flaskor 3 coke eller valfri dryck i 1/2 l flaska. Diska flaskorna när dom är tomma.
              Blanda sedan enligt instruktioner du får med och dosera enligt anvisningar. Tror det borde bli 20 ml av var för dig.
              Bossep, du såg ju i min tråd vad som kan hända med NutriSi om man gjort något fel i hanteringen.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Bossep, du såg ju i min tråd vad som kan hända med NutriSi om man gjort något fel i hanteringen.
                Micro+ är inte det vackraste efter ett tag häller!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bass
                  Tack Bossep! Jätteintressant inlägg.
                  I med fler växter.. har funderat en hel del på detta eftersom jag just nu inte har skydd nog åt diskusarna, känns som jag mest lyckats ta plats från dom mer än ordnat skydd.
                  Att växterna sen hjälper till med nitrit och att balansera karet är ju i så fall skäl nog att ta in lite nya växter.

                  Slängde in en rot till idag, http://bassel.se/diskus/260L_5.jpg
                  Du får jättegärna komma med tips på växter som kan passa för ändamålet.
                  Vallisneria americana http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66&SOK=1
                  Skulle nog passa och växer så det knakar. Bara att klippa av när dom blir för långa.
                  Sedan kanske du skulle ha någonting lägre i förgrunden typ.
                  Dvärgsvärdplanta, Echinodorus tenellus http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=51&SOK=1

                  Sedan tror jag att lite
                  Javaormbunke Microsorum pteropus, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39&SOK=1
                  kunde bli snyggt att ha på dina rötter.
                  Kanske inte biotop riktigt men jag vet inte hur petig du är med det.
                  När jag säger lite menar jag nog mycket …skratt
                  Enligt min mening köper man växter i stim! Det blir snyggare med grupper av några få sorter. Jag tycker det ser bra ut i ditt akvarium.

                  Svärdplantorna är snygga, men de vart lite höga.. undrar om diskusen kommer känna för att använda det utrymmet. Kanske lite lägre växter?
                  Tvärs om enligt mig. Svärdsplantorna behöver växa till sig lite så dom når upp till ytan! Diskus gillar den typen av växter samt typ Vallisneria. Dom är inte platta och höga för ro skull! Dom älskar att kryssa runt bland växter. Dessutom gillar de lite skydd uppifrån (som de flesta fiskar) så var inte rädd för blad som flyter på ytan. Tvärsom lite Pistia på ytan kanske vore bra inte minst i början.

                  Ang. Ammonium.. ok, skulle läst inlägget innan jag köpte testet haha. Köpte Seras Ammonium/Ammoniak test. Visar 0 på det testet.
                  Du hade rätt ang. kranvattnet... ger ungefär samma resultat som akvariumet.. Jag använder Seras stickor.
                  Vad jag skulle skaffa om jag vore du är bra dropptester i följande ordning. Nitrit, PH, Kh.
                  Jag vet faktiskt inte vilka som är bäst Serra eller JBL. Någon?

                  Började läsa lite om Pmdd, tyckte det kändes som en djungel, hade väl tillräckligt att försöka ta in då jag höll på med inköp av akvarium och inredning =P Kanske dags att försöka sig på detta då?
                  CO2 får nog bli ett senare steg känns det som..
                  PMDD = No brainer! Jag lovar! Det bästa i akvarieväg sedan Macropoden.
                  Ett bra system med CO2 i kombination med kontinuerlig PH kontrol + bra kontroll på KH är enligt min mening värt pengarna om man skall manipulera vattnet nedåt i PH.


                  Easy Carbo, måste googla vad det är för nåt.
                  Någon sorts kolsoppa som ingen vet vad det innehåller. En del har haft bra resultat med det men jag är normalt tveksam till det.

                  Övrigt, så fick jag en av killarna på Akvariehobby att krama ur ett friskt akvariums filter ordentligt i en påse, skyndade hem och släppte ner säkert två liter av den sörjan i ytterfiltret. Lät det stå en kvart och körde igång igen. Hoppas det ger en liten boost åt rätt håll =P
                  Du kan inte få nog med sånna godsaker. Men dom måste ha mat annars dör dom! Har du tänkt ha några malar? I så fall skulle jag släppa i ett gäng nu innan du skaffar diskus.

                  Är så extremt tacksam för all hjälp här på forumet! Har stått här som ett riktigt fån utan en aning om hur jag skulle gå vidare. Nu går det sakta framåt i alla fall. Förhoppningsvis lär man sig lite för varje steg =)
                  Jag tror många här på forumet gillar att dela med sig och samtidigt lära av andra.
                  Senast redigerad av bossep; 02 November 2010, 01:01.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Bass
                    • October 2010
                    • 379

                    #24
                    Vallisneria americana http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66&SOK=1
                    Skulle nog passa och växer så det knakar. Bara att klippa av när dom blir för långa.
                    Sedan kanske du skulle ha någonting lägre i förgrunden typ.
                    Skitsnygga, ska kolla om butiken har dessa


                    Dvärgsvärdplanta, Echinodorus tenellus http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=51&SOK=1
                    Har två sådana, tänkte inte funktion utan bara att jag ville att växtligheten skulle slutta ner från svärdplantorna till höger =)
                    Fler såna.

                    Sedan tror jag att lite
                    Javaormbunke Microsorum pteropus, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39&SOK=1
                    kunde bli snyggt att ha på dina rötter.
                    Kanske inte biotop riktigt men jag vet inte hur petig du är med det.
                    När jag säger lite menar jag nog mycket …skratt
                    Enligt min mening köper man växter i stim! Det blir snyggare med grupper av några få sorter. Jag tycker det ser bra ut i ditt akvarium.
                    Jag är inte speciellt inställt på att försöka hålla det biotop riktigt.
                    Fäster man dom typ i mitten på stora roten, så klättrar den ut mot grenarna typ?
                    Har ju nya roten i mitten som hänger ner. Kanske skulle vara nice med någon växt på den, men man kanske bränner växterna där då de är så nära T5 rören?


                    Svärdplantorna är snygga, men de vart lite höga.. undrar om diskusen kommer känna för att använda det utrymmet. Kanske lite lägre växter?


                    Tvärs om enligt mig. Svärdsplantorna behöver växa till sig lite så dom når upp till ytan! Diskus gillar den typen av växter samt typ Vallisneria. Dom är inte platta och höga för ro skull! Dom älskar att kryssa runt bland växter. Dessutom gillar de lite skydd uppifrån (som de flesta fiskar) så var inte rädd för blad som flyter på ytan. Tvärsom lite Pistia på ytan kanske vore bra inte minst i början.
                    När jag började sätta i växter försökte jag tänka mig att jag skulle ha en fri simyta i mitten. Ska man fortsätta ha de längre växterna längst bak, eller någonting i mitten en bit fram så de kan simma in bakom?









                    PMDD = No brainer! Jag lovar! Det bästa i akvarieväg sedan Macropoden.
                    Ett bra system med CO2 i kombination med kontinuerlig PH kontrol + bra kontroll på KH är enligt min mening värt pengarna om man skall manipulera vattnet nedåt i PH.
                    Skapade en tråd på Plantswap och fick hjälp ganska snabbt när jag också visade lite skador som visar sig på mina växter. Kom fram till detta och har nyss gjort beställningen =)

                    200 ml flaska Mikro+, kaliumnitrat , Kaliumdivätefosfat, Kaliumsulfat


                    Easy Carbo, måste googla vad det är för nåt.


                    Någon sorts kolsoppa som ingen vet vad det innehåller. En del har haft bra resultat med det men jag är normalt tveksam till det.
                    Hmm avvaktar lite, ska försöka få lite mer info om detta. Har inte hunnit läsa om detta.




                    Övrigt, så fick jag en av killarna på Akvariehobby att krama ur ett friskt akvariums filter ordentligt i en påse, skyndade hem och släppte ner säkert två liter av den sörjan i ytterfiltret. Lät det stå en kvart och körde igång igen. Hoppas det ger en liten boost åt rätt håll =P



                    Du kan inte få nog med sånna godsaker. Men dom måste ha mat annars dör dom! Har du tänkt ha några malar? I så fall skulle jag släppa i ett gäng nu innan du skaffar diskus.
                    Jag har just nu 8st Sterbai i akvariumet, och sedan en Ancistrus. Vill gärna ha malar men ogärna såna som bestämt ska käka växterna =P



                    Jag tror många här på forumet gillar att dela med sig och samtidigt lära av andra.
                    Tycker det är helt fantastiskt. Jag är inte helt säker på att jag hade tagit steget till att skaffa detta akvarium om jag inte hade hittat ett riktigt bra forum =D

                    Mvh Bass

                    Kommentar

                    • Bass
                      • October 2010
                      • 379

                      #25
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Jag tror du kan ta vilketsom. Micro+ slipper du ha i kylen så ingen risk för olycka någon natt... Smakar inget vidare, Nutrisi....
                      Köp hem grejorna (PMDD) och om du inte har flaskor 3 coke eller valfri dryck i 1/2 l flaska. Diska flaskorna när dom är tomma.
                      Blanda sedan enligt instruktioner du får med och dosera enligt anvisningar. Tror det borde bli 20 ml av var för dig.
                      Om de har nog med växter kan du köra dubbel dos utan problem men byt lite vatten innan du slår i mer 25-30% borde räcka.
                      Nutrisi verkar utgått från sortimentet nu.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #26
                        Jag skulle lägga in annons på växterna på Plantswap (och kanske här) snarare än leta i butik.

                        Då blir det verkligen att beställa mikro+!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Bass
                          • October 2010
                          • 379

                          #27
                          Tvärsom lite Pistia på ytan kanske vore bra inte minst i början.
                          Hade några tidigare, men det vart nog för varmt eller nåt, de vart riktigt bruna och torra????

                          Har du tänkt ha några malar?
                          Har ju som jag nämde Sterbai och en sugmal, men algätare?? Måste nog in med några såna. Tips?


                          Jag skulle lägga in annons på växterna på Plantswap (och kanske här) snarare än leta i butik.
                          Då blir det verkligen att beställa mikro+!
                          La en på Plantswap, ska slänga upp en här också =) Bra tips!

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            ancistrus är en riktigt bra jobbare

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #29
                              Ursprungligen postat av Bass
                              Hade några tidigare, men det vart nog för varmt eller nåt, de vart riktigt bruna och torra????
                              Det var nog mer näringsbrist. Dom brukar växa även om dom blir lite stekta i kanterna.


                              Har ju som jag nämde Sterbai och en sugmal, men algätare?? Måste nog in med några såna. Tips?
                              Håll dig till dessa 2 om sugmalen är ancistrus. Som hannesc säger dom är riktigt bra på att städa. Varför inte öka ut till 5-10 av var sort?
                              Senast redigerad av bossep; 02 November 2010, 16:57.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Bass
                                • October 2010
                                • 379

                                #30
                                Hmm 10st ancistrus.. Skulle inte dom käka upp alla växter rätt snabbt?
                                Lite rädd för att göra det för trångt. 6-7 diskusar, 30 kardinaler, 8 Sterbai, 1 ancistrus som det är nu. Tänkte ta in nån fin L-mal och kanske 2 fjärils ciklider.
                                260L, vågar man ha mer?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...