Automatiskt vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bong
    • November 2008
    • 1087

    #46
    Ursprungligen postat av hawkse
    Då gör jag det

    Tanken med vattenbyten är väl som någon uttryckte det att få ett "stabilt" vatten där diverse mätvärden inte svänger upp och ned. Där är alldeles säkert ett kontinuerligt vattenbyte den väg man skall gå.

    Som jag förstår tankegången handlar det om hur mycket vatten som går åt för att säkerställa att man verkligen ersatt t ex 50% av det gamla vattnet varje vecka med hjälp av ett kontinuerligt vattenbyte.

    Byter man då t ex 3L/h i ett 1000L kar så förändras ju proportionen gammalt/nytt vatten som rinner ur karet alltefter veckans timmar förlöper.

    Dag 1: 00:00 - 3L gammalt vatten rinner ut.
    Dag 2: 00:00 - 2.8L gammalt vatten rinner ut, 0.2L nytt.
    ...
    Dag 7: 00:00 - 1.82L gammalt vatten, 1.18L nytt.

    Efter en vecka får jag det till att man tillfört 504L vatten men endast 396L av dessa är kvar i karet. Dvs, det effektiva vattenbytet är då för veckan ~39%, inte 50.4% som motsvarar den mängd vatten man tillfört.

    Så här rullar det på, vecka efter vecka, och efter att ha tillfört 5000L vatten återstår endast knappa 7L av det ursprungliga vattnet i karet.

    Hur slösaktigt eller inte kontinuerligt vattenbyte är beror då alltså på hur stor andel färskt vatten man vill ha i karet. För tal under 50% tycker jag inte det ser ut som om metoden slösar särdeles jämfört med "tömma/fylla"-metoden.

    Vad har jag missat?
    Hehe den här tråden skapade mer snack än jag trodde

    Men det är väl ungefär som du skriver som jag föreställt mig det hela...
    3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
    http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #47
      Ursprungligen postat av bong
      Hehe den här tråden skapade mer snack än jag trodde

      Men det är väl ungefär som du skriver som jag föreställt mig det hela...
      Tycker den är intressant då jag har haft svårt att förstå hur ett 50% vattenbyte i veckan i växtsammanhang (EI-metoden) säkerställer att näringsnivåer inte ackumuleras. Jag förstår det fortfarande inte. Snarare tvärtom!

      Räknade på dina tal och fick det till att du i ditt 1400L-kar behöver utföra 495 vattenbyten om 35L för att ha blivit av med de sista resterna av originalvattnet. Dvs, efter 17360L tillförts finns inga spår kvar!

      Frågan är hur gammalt vatten man tycker är OK. Efter första veckan kommer ju t ex karet innehålla 227L nytt vatten. Andra veckan 417L totalt men då är 227L av dem ju en vecka gammalt så endast 190L, är purfärskt. Ett helt byte faller alltså bort vecka två osv.

      Så här har jag räknat.
      Senast redigerad av hawkse; 07 April 2010, 21:43.

      Kommentar

      • bong
        • November 2008
        • 1087

        #48
        Ursprungligen postat av hawkse
        Tycker den är intressant då jag har haft svårt att förstå hur ett 50% vattenbyte i veckan i växtsammanhang (EI-metoden) säkerställer att näringsnivåer inte ackumuleras. Jag förstår det fortfarande inte. Snarare tvärtom!

        Räknade på dina tal och fick det till att du i ditt 1400L-kar behöver utföra 495 vattenbyten om 35L för att ha blivit av med de sista resterna av originalvattnet. Dvs, efter 17360L tillförts finns inga spår kvar!

        Frågan är hur gammalt vatten man tycker är OK. Efter första veckan kommer ju t ex karet innehålla 227L nytt vatten. Andra veckan 417L totalt men då är 227L av dem ju en vecka gammalt så endast 190L, är purfärskt. Ett helt byte faller alltså bort vecka två osv.

        Så här har jag räknat.
        Imponerande

        En sak bara, vad är det som säger att "gammalt" vatten är dåligt? Har mitt växtfilter tagit upp näring så har det väl renat en mängd vatten oxå? kan inte det anses som "nytt" vatten? eller finns det något annat i vattnet som man måste "hälla" ut?
        3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
        http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #49
          Ursprungligen postat av bong
          Imponerande

          En sak bara, vad är det som säger att "gammalt" vatten är dåligt? Har mitt växtfilter tagit upp näring så har det väl renat en mängd vatten oxå? kan inte det anses som "nytt" vatten? eller finns det något annat i vattnet som man måste "hälla" ut?
          Tja, Walstad-metoden går ju mer eller mindre ut på att inte byta vatten och istället låta växterna sköta om reningen så gammalt vatten behöver väl inte vara dåligt.

          Lite tveksam till hur väl det funkar med stora fiskar dock. De tarvar ju ganska rejäl tillförsel av mat så du får väl kompensera med en ännu större mängd växter.

          Kommentar

          • bong
            • November 2008
            • 1087

            #50
            Ursprungligen postat av hawkse
            Tja, Walstad-metoden går ju mer eller mindre ut på att inte byta vatten och istället låta växterna sköta om reningen så gammalt vatten behöver väl inte vara dåligt.

            Lite tveksam till hur väl det funkar med stora fiskar dock. De tarvar ju ganska rejäl tillförsel av mat så du får väl kompensera med en ännu större mängd växter.
            Jo att det "grismatas" ar ju sant menade bara att en del näring tar ju växterna upp så det hjälper ju till att hålla vattnet stabilt
            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #51
              Ursprungligen postat av Xul
              .....bla bla bla

              Dvs jag tror du kan klara dig med dina föreslagna 20-30 L per dygn
              Tillägg.. kom på detta nu.. om du byter 20-30 L kontenuerligt kan du byta med kallvatten och få ner temperaturen en grad eller använda varmvatten och få upp temperaturen en grad och du spar el (doppvärmare/kylare) förutsätter till viss del att du inte har en elektrisk vattenberedare (värmepatron)....

              Kommentar

              • LN
                • November 2004
                • 1478

                #52
                Ursprungligen postat av hawkse
                Räknade på dina tal och fick det till att du i ditt 1400L-kar behöver utföra 495 vattenbyten om 35L för att ha blivit av med de sista resterna av originalvattnet. Dvs, efter 17360L tillförts finns inga spår kvar!


                Så här har jag räknat.
                Precis så kan man räkna och räknar man med att karet konsumerar N så blir talet 5 ggr vattenvolymen.

                Men det är feltänkt av mig.

                Det gäller enbart om man vill frakta bort allt.
                Alltså använda vattenbytet till att frakta bort N.

                Men om karet är tillräckligt stort d.v.s inget spillvatten åker ut, och en hög nivå på N och det tillförs en låg nivå på N varje dag.

                Så blir fallet följande.

                Om Bong accepterar en nivå på 40N i sitt 1000 liters akavrium.
                Det tillförs 1 N/dag.

                Så behövs 40/1000 * X(liter vatten/dag)=1 N vilket blir 25 liter vatten/dag.
                Om ingen uppblandning sker. lägg till 1 liter o ställ in 26 liter/dygn så är alla risker eliminerade.

                Märk väl att vattenblödningen inte har för avsikt att nollställa N, alltså man använder inte metoden att sänka N utan att helt enkelt stabilisera N.

                Tobbe R och Hörnsten har rätt det kommer att funka i ett 1000 liters akarium alldeles utmärkt.
                Senast redigerad av LN; 08 April 2010, 15:02.
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #53
                  En detalj till att ta hänsyn till det vatten som fylls på blir gradvis gammalt. Om man säger att gammalt == 7 dagar gammal så kan metoden justeras efter detta.

                  Sedan tror jag det är något mer tankefel i arket. Du kommer aldrig att tömma ut allt gammalt vatten hur man än gör. Det blir en halveringstid snarare på det gamla vattnet. Och det tar oändlig tid innan allt vatten är utbytt. Såvida man inte tömme rut allt vatten och fyller på med 100% nytt vatten.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #54
                    Ursprungligen postat av Dre
                    En detalj till att ta hänsyn till det vatten som fylls på blir gradvis gammalt. Om man säger att gammalt == 7 dagar gammal så kan metoden justeras efter detta.
                    Jo det är sant för att det produceras dåligheter i vattnet. Så att denna metod ersätter inte delvattenbyte för att det finns risker att det akumuleras dåligheter i detta systemet.
                    Där för använder t.e.x växtakvarister 50% iga vecko vattenbyte.
                    Då hindrar man till 100% att något tillsatsmedel stiger över ett "normalt" värde.

                    PMDD innehåller ju en himla massa som inte konsumeras t.e.x med ett 50% igt delvattenbyte blir aldrig dosen mer än 2 ggr veckodosen.

                    Enligt principen 100%

                    100+100 = 200 och tar man alltid bort 50% d.v.s 100 så blir maxdosen aldrig mer än 100+100 = 200
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • LN
                      • November 2004
                      • 1478

                      #55
                      Det trevliga med den 50%iga vattebytarlösningen är om man gör fel när man doserar PMDD t.e.x doserar dubbel dos en vecka så halveras felet efter en vecka och är 1/4 redan efter två veckor.

                      Med andra ord man ökar sin "felmarginal" markant och man behöver inte vara helt exakt när man doserar så länge man inte kontinuerligt ökar doseringen.
                      Larry
                      Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                      http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #56
                        Ursprungligen postat av Dre
                        En detalj till att ta hänsyn till det vatten som fylls på blir gradvis gammalt. Om man säger att gammalt == 7 dagar gammal så kan metoden justeras efter detta.

                        Sedan tror jag det är något mer tankefel i arket. Du kommer aldrig att tömma ut allt gammalt vatten hur man än gör. Det blir en halveringstid snarare på det gamla vattnet. Och det tar oändlig tid innan allt vatten är utbytt. Såvida man inte tömme rut allt vatten och fyller på med 100% nytt vatten.
                        Arket är bara tänkt som en liten illustration att hänga upp resonemanget på. För att förenkla det hela tas som du säger ingen hänsyn till att det nyss tillförda vattnet också åldras och därmed är "gammalt" efter en vecka. Det blir väl någon fin liten beräkning som skall till för att beräkna hur mycket, Y liter, vatten man skall byta varje dag för att inget vatten i karet skall vara äldre än X dagar om det är det man vill uppnå.

                        Kommentar

                        • bong
                          • November 2008
                          • 1087

                          #57
                          Ursprungligen postat av Xul
                          Tillägg.. kom på detta nu.. om du byter 20-30 L kontenuerligt kan du byta med kallvatten och få ner temperaturen en grad eller använda varmvatten och få upp temperaturen en grad och du spar el (doppvärmare/kylare) förutsätter till viss del att du inte har en elektrisk vattenberedare (värmepatron)....
                          El är gratis i lokalen så det gör inget om det får värma en grad extra...
                          3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                          http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                          Kommentar

                          • bong
                            • November 2008
                            • 1087

                            #58
                            Precis som ni diskuterar så är ju tanken att ligga på en stabil nivå, inte ta bort allt...

                            Det måste väl ändå vara bättre för fiskarna än att "jojja" som fallet blir om man byter större mängder mer sällan?
                            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                            Kommentar

                            Arbetssätt...