Automatiskt vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    • November 2004
    • 1478

    #16
    Ursprungligen postat av bong
    Man kan ju alltid testa och mäta värdena hela tiden... ökar värdena så funkar det inte...

    Det kostar inget att försöka
    Precis mät o se, hur enkelt som helst att konstatera.
    Använd Saiferts mättest (Seras nya test funkar oxå rätt ok) för Nitrat o kör en tremånadersperiod. O kör en period på ena sättet o en på det andra. Håll bara matingen konstant, det kan bli dock bli lite mätfel om du har växtlighet som käkar kväve/amoniumet så att lättast är det om man kör i ett väl inkört kar utan växter.
    Larry
    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

    Kommentar

    • LN
      • November 2004
      • 1478

      #17
      Det är klart att det funkar Tobbe R. Ja säger bara att det drar mera vatten.
      Larry
      Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
      http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #18
        Ursprungligen postat av LN
        Det är klart att det funkar Tobbe R. Ja säger bara att det drar mera vatten.
        Skulle gärna vilja veta hur du kom fram till 5 gånger så mycket vatten?

        Tobbe

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #19
          Ursprungligen postat av Tobbe R
          Skulle gärna vilja veta hur du kom fram till 5 gånger så mycket vatten?

          Tobbe
          Mycke bra fråga o det kräver en liten utläggning med ett räkneexempel så ja återkommer ikväll när ja kommit hem från jobbet med den
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • LN
            • November 2004
            • 1478

            #20
            Då ska ja se om ja kan förklara på ett någorlunda enkelt sätt.

            För att förenkla så gör jag saker så gämna som möjligt.

            Ja har tre kar som ja kallar A och B o C med 1000 liter vatten där ja tillsätter 100 gram N(låt oss för enkelheten kalla alltihop för N) i veckan.

            Kar A - Varje lördag gör jag ett 100% igt vattenbyte genom att tappa ur 1000 liter och därefter fyller 1000 liter (nytt vatten tomt på N) = 0 gram N kvar i vattnet och det har gått åt 1000 liter nytt vatten

            Kar B - Varje torsdag gör jag ett 50% igt vattenbyte genom att tappa ur 500 liter och därefter fyller 500 liter och ja gör lika dant på lördagen = 25 gram N kvar i vattnet men det har likväl gått åt 1000 liter nytt vatten.

            Kar C - gör jag 4st 25% iga vattenbyte under veckan = 31,6 gram N kvar i vattnet men det har likväl gått åt 1000 liter nytt vatten.

            Vecka 2: fyller jag på 100 gram N i båda karen.

            Kar A - 100-100%=0

            Kar B - 125-50%-50%=31,25 gram N kvar i det nya vattnet.

            Kar C - 131,6-25%-25%-25%-25%= 41,65

            Vecka 3

            Kar A 100-100%=0 gram N

            Kar B 131,25 -50%-50%= 32,8 gram N kvar i vattnet.

            Kar C 141,65-25%-25%-25%-25%=44,8

            Vecka 4.
            Kar A=100 gram N i akvarievattnet
            Kar B=132,8 gram N i akvarievattnet
            Kar C=144,8 gram N i akvarievattnet

            I alla karen har ja bytt precis lika mycke vatten.

            N i B Och C karet blir större och större av ju mindrevattenutbyte ja gör åt gången men bibehåller samma vattenförbrukning/vecka. Dessutom ökar anrikningen hela tiden för att de mindre vattenbytena får mer o mer att frakta bort per delvattenbyte.

            Allra sämst är det i det fallet där du inte häller ut något N (i det gamla vattnet) innan du fyller på nytt, utan att man låter det nya vattnet svämma över ihop med N.

            Vill man hålla N konstant (alltså inte öka över tiden när man fyller på N t.e.x genom matning) i ett vattensystem där uppblandningsprincipen råder (och där det enda som begränsar N är vattenbyte) så behövs 5 ggr mera vatten än om man vill uppnå samma sak genom att först tappa ur för att sen fylla på.

            Jo ja förenklar en massa olika principer ja vet men
            Senast redigerad av LN; 06 April 2010, 17:15.
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

            Kommentar

            • bong
              • November 2008
              • 1087

              #21
              Gosse jag fick akut hjärnblödning bara av att läsa allt

              Vill bara förtydliga att jag inte tar någons parti här utan jag testar helt enkelt.

              Vattnet kostar mig inget men vill inte slösa med det ändå.

              Tackar för insikterna jag fått
              3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
              http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

              Kommentar

              • LN
                • November 2004
                • 1478

                #22
                Det är lugnt bong

                Ja fattar det inte fullt ut heller, men det är bra att Tobbe R o ja inte är överens för att då blir det diskusion o det är då man tar saker o ting frammåt

                O ja är fullt övertygad om att vi inte heller efter diskusionen är översens o ja tycker att du ska göra det just du känner är rätt, för att det är det som är det fina med vår hobby, det finns många sätt att göra rätt på.
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #23
                  Va bra

                  Då tömmer jag karet totalt nästa gång med fiskarna kvar på botten...

                  Temperatur, pH, osmostryck, hypoklorit osv.. blir en liten chock men det måste väl de små kräken klara...

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #24
                    Klart att du inte behöver Xul, ja om du inte odlar Discus i stor skala i Asien.

                    Men att skaffa sig en vattenbytarrutin som man är nöjd med det tycker ja att man ska.

                    Vi ska just startat en akvarieförening här i Växjö. Du är mycke välkommen på våra möte där vi b.l.a kommer att diskutera vattenbytande både storodlare/hobbyodlare/nördar och helt vanliga akvarister kommer att delta.
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • Hörnsten
                      • January 2010
                      • 123

                      #25
                      Ursprungligen postat av LN
                      Vill man hålla N konstant (alltså inte öka över tiden när man fyller på N t.e.x genom matning) i ett vattensystem där uppblandningsprincipen råder (och där det enda som begränsar N är vattenbyte) så behövs 5 ggr mera vatten än om man vill uppnå samma sak genom att först tappa ur för att sen fylla på.
                      Jag förstår inte riktigt hur uträkningarna ledde just till siffran 5, men 100% vattenbyte känns ju hur som helst lite orealistiskt, så om vi gör en annan jämförelse:

                      Om du ersätter ett vattenbyte på 25% genom att istället göra 100, 1000 eller 10000 st småvattenbyten som tillsammans blir 25% så har du egentligen bara bytt 22% av vattnet.

                      Om du ersätter ett 50% vattenbyte genom att göra 100 eller 1000 eller 10000 småvattenbyten så har du bara bytt 39%.

                      Ingen jätteskillnad tycker jag.

                      När det gäller kontinuerliga vattenbyten så ser jag inte heller hur det skulle kunna göra någon enorm skillnad. Om du häller i 1 liter vatten i ett fullt akvarium på 1000 liter så att det svämmar över så bör det ju bara vara en promille nytt vatten som åker ut och resten gammalt.

                      Kommentar

                      • Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

                        #26
                        Felet i exemplet är att N inte kommer att öka hela tiden. Efter ett antal vattenbyten inställer sig en balans där halten N balanseras av det uttag man gör vid vattenbyte. Det är ganska lätt att visa på en grafräknare som TI-84 eller liknande. Jag ska se om jag kan få in en graf på något sätt i forumet.
                        Tobbe

                        Kommentar

                        • LN
                          • November 2004
                          • 1478

                          #27
                          Det funkar hur bra som helst att fylla i vatten o låta det blandade vattnet svämma över o ut ur baljan.
                          Problemet är bara att det är ineffektivt o vill man förhindra en anrikning med den metoden så går det åt ca:5 ggr mera vatten är att göra samma sak med ett 100 % vattenbyte. 5 ggr mera kranvatten är en enorm skillnad.

                          Om det nu är anrikningen man vill åt med sitt vattenbytande.

                          Nu går det åt lite mindre än 5 ggr i verkligheten mest för att N försvinner på annat sätt o framförallt så accepterar man en viss anrikning. Men framförallt så accepterar fisken en relativt hög dos N om den är i rätt form (långt över vad som är bra för fisken).

                          Det finns många andra sätt att förhindra anrikning än vattenbyte, men det är inte det vi diskuterar. Saltakvaristerna har dragit den tekniken längst inom vår hobby. Dom är otroligt duktiga på att hålla koll på sitt akvarievatten och byter mycke små mängder vatten för denns skull.
                          Ja har hållt på att pilla med den delen ett tag oxå genom att få växterna till att begränsa anrikning, i det karet bytte ja vatten en gång i halvåret. Skrev en artikel i Ciklidbladet om just det för något årsedan. Men som sagt det kräver en hel del mätande o pyssel för att det ska funka bra

                          Problemet med många av akvareifrågor är att man kopierar rutiner från odlingsvärlden.
                          Det massiva vattenbytandet i Discusakvarium är en sån sak.
                          Räkmix är en annan.
                          Vattenbytes tekniker är en tredje.

                          Man ska komma ihåg att odlare ofta har en enorm kunskapsbank o ofta byter stora mängder vatten.

                          O ska man kopiera de teknikerna rätt av så måste man ta sig en funderare på några frågor. T.e.x varför byter just jag vatten? O gör jag det för mig o mina fiskar på bästa sätt?

                          Ja gillar dom här frågorna som ni märker

                          Som sagt alla ni är välkomna till vår nystartade akvarieförening här i Växjö.
                          Ja driver b.l.a två simhallar här i Växjö o ja kommer under året att ordna en rundvandring i reningsverket.
                          Larry
                          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                          Kommentar

                          • LN
                            • November 2004
                            • 1478

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tobbe R
                            Felet i exemplet är att N inte kommer att öka hela tiden. Efter ett antal vattenbyten inställer sig en balans där halten N balanseras av det uttag man gör vid vattenbyte. Det är ganska lätt att visa på en grafräknare som TI-84 eller liknande. Jag ska se om jag kan få in en graf på något sätt i forumet.
                            Tobbe
                            Helt rätt Tobbe

                            Du kommer till en punkt rätt lätt med detta exempel.

                            1000 liter vatten 100 gram N tillförs varje vecka

                            50% byts varje vecka. efter ett antal veckor så lyfter 500 liter vatten ut exakt 100 gram N
                            Det är när 1000 liter innehåller 200 gram N.

                            Därför behöver man aldrig byta 100% vatten om man accepterar en viss nivå på N.

                            Men det är inte det jag bestrider

                            Det jag säger är att det går åt 5ggr mera vatten att nå dit och bibehålla nivån på N genom att blöda ut det uppblandade vattnet.
                            Larry
                            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                            Kommentar

                            • Xul
                              • January 2007
                              • 709

                              #29
                              Om nu N står för tex Nitrat blir dock situationen någon annan.. växter tex är förbrukare..

                              Eller du byter så lite vatten att pH faller och nitrifikationen krashar..

                              Nej en jämnare vattenkemi med ett stabilt system är viktigare än att maximera utbytet vid vattenbytena.. Vill du spara vatten kör du helt enkelt mindre byten istället och inte färre (och mindre och inte färre motsvarar kontenuerliga metoden dvs lite och automatiskt)

                              Dvs jag tror du kan klara dig med dina föreslagna 20-30 L per dygn
                              Senast redigerad av Xul; 07 April 2010, 12:24.

                              Kommentar

                              • Tobbe R
                                • May 2009
                                • 654

                                #30
                                Ursprungligen postat av LN
                                Helt rätt Tobbe

                                Det jag säger är att det går åt 5ggr mera vatten att nå dit och bibehålla nivån på N genom att blöda ut det uppblandade vattnet.
                                Om du menar jämfört med partiella vattenbyten har du helt enkelt fel. Menar du jämfört med att byta 100% av vattnet är det ointressant.

                                Tobbe

                                Kommentar

                                Arbetssätt...