Nitrit- vad gäller egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Om du byter med gammalt vatten (dvs vatten från ett stabilt akvarium som varit igång en tid) kan man göra större vattenbyten.

    Däremot så kan det bli en ännu högre nitrithalt om man byter mycket färskvatten. Vet inte varför det är så och ibland kan det även funka att byta med färskvatten.

    Har du läst Zoopets vattenartikel där det tas upp hur man blir av med nitrit http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=73
    Hej.
    Jag jobbar med både vattenrening och kommersiell (nåja experimentell) Tilapia odling och Kväve är relativt svårt att begripa sig på. Men låt mig försöka. Som andra sagt så är det främst bakterier i filtret och kanske ännu mer bottensanden som tar hand om det hela Ammoniak-> Nitrit->Nitrat- >Kväve. Som också sagts så är det flera bakterier som samverkar.
    Växter kan inte ta upp nitrit utan får vackert vänta på att bakterierna omvandlat detta till Nitrat. Däremot kan vissa alger och cyanobakterier använda Nitrit. Något man tycks glömma bort är att dessa bakterier också behöver någon form av kol för att överleva.
    Vad jag använder för biologiska filter inom vattenrening är Vattenhyacinter som flyter på ytan och vars rötter hänger ned i vattnet. I detta fina nätverk av rötter trivs bakterierna som hanterar kvävet som sedan växten tar upp.
    I min Tilapia odling producerar jag stora mängder svävalger dels som foder men framför allt för vattenrening. Samma sak här bakterierna arbetar tillsammans med algerna för att omvandla Kvävet.
    Om jag har dålig tillväxt på algerna blåser jag i lite CO2 vilket brukar fixa det hela på ett par timmar.
    Så min uppfattning är att:
    Man är alltid på tok för rädd för alger i nystartade akvarier.
    Man har på tok för snabbt genomflöde i moderna filter.
    Det fattas kol vid uppstart.
    Även om växter oftast ses som tråkiga och besvärliga samt dyra så planterar man på tok för lite i början.
    Tänk 10 plantor per fisk (om dom är små) av något som växer snabbt typ vattenpest. Dessa kan sedan bytas ut vartefter som man får råd.


    Detta med gammalt vatten: Detta innehåller bla. vissa ”föroreningar” (kol nitrat fosfor) vilket matar bakterierna. Så Kjells förslag är bra byt med gammalt vatten om möjligt.


    Har någon provat med CO2 i nystartat akvarium och sätt om det påverkar Nitrit spiken? Jag skulle tro att det fungerar bra!
    Senast redigerad av bossep; 12 May 2010, 19:34.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    Arbetssätt...