Gör jag rätt om mängdenen vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #16
    Ursprungligen postat av malawifisken
    Detta är taget från www.pmdd.se och beräknat för ett akvarium på just 105L:

    Recept

    Tre stycken 500 ml flaskor
    Blanda 39,1 gram KNO3 i den första flaskan (ca 6,8 tsk)
    Blanda 3,8 gram KH2PO4 i den andra flaskan (ca 3,1 krm)
    Blanda 7,7 gram NutriSI Mikro i den tredje flaskan (ca 9,8 krm)


    Dosering

    För ett akvarium med 105 liter vatten ska du en gång i veckan:
    1) göra ett 25%-50% vattenbyte, dvs byt 26-52 liter vatten
    2) dosera 10,5 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)


    Information

    Om du har mycket ljus och tillsätter koldioxid (CO2) så kan doseringen behöva ökas med upp till 4 gånger standarddoseringen eller i extrema fall ännu mer. Det kan till och med behövas gödas flera gånger i veckan.
    Öka doseringen när du ser symptom på näringsbrist hos växterna.
    Flaskan med NutriSI ska förvaras mörkt ej under +4 C. Håller sig bättre i kylskåp men märk då flaskan väl så att ingen får för sig att dricka av den.
    Övriga flaskor kan förvaras i rumstemperatur.
    Tack.

    Flaskan med NutriSI ska förvaras mörkt ej under +4 C. Håller sig bättre i kylskåp - om jag har den i rumstemp. hur länge håller den sig då, några dagar eller månader, vet du nåt om det?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #17
      Bor du centrum av Borås och har mjukt vatten? Här ute i Gånghester har vi KH 7 vilket gör att jag använer Micro+ istället för NutriSI.
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #18
        Jag bor i Brämhult och jag har beställt micro+ varianten, behöver den vara i kylskåp?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #19
          Jag fick detta rådet:

          " Mikro+ funkar generellt sett bättre i alla typer av vatten för att den har ett bättre kelat som håller näringen vattenlöslig längre. Valet är alltså ganska lätt. "
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • malawifisken
            • August 2008
            • 969

            #20
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Tack.

            Flaskan med NutriSI ska förvaras mörkt ej under +4 C. Håller sig bättre i kylskåp - om jag har den i rumstemp. hur länge håller den sig då, några dagar eller månader, vet du nåt om det?

            Ska jag vara ärlig så är jag själv nybörjare på pmdd fronten så jag vet faktiskt inte hur länge det håller utanför kylskåpet. Jag har mitt i kylen för säkerhets skull iallafall
            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #21
              Kör micro+ PiaJo.
              Jag har min micro+ i kylen.

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #22
                Jag har aldrig haft Micro+ flaskan i kylen, varken lösningen eller koncentratet. Haft min PMDD i 2 år nu och den fungerar fortfarande bra. Det är på senaste tid jag börjat göra åt mycket därav är näringen så "gammal".
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Djexcute
                  • February 2010
                  • 22

                  #23
                  En fråga. Varför ska man egentligen byta vatten hela tiden? Själv kan jag bara byta ut 30% vatten i mån i mitt 200L Malawi. Försökte byta oftare. 30% efter 25 dagar sedan 30% efter 20 dagar tills jag kom till 30% var 7 dag. Men mina Malawi hatade det och blev slöa mm. Började även tillsätta medel som man skulle ha till Malawi men mina fiskar hatade det med. Så nu får man bara byta 30% vatten i månaden och ej tillsätta medel.

                  Men min pollare byter aldrig vatten i sitt utan fyller bara på, och rengör 1 gång om året i sitt Malawi och hans fiskar mår toppen och parar sig hela tiden.

                  Så varför byta vatten hela tiden?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13130

                    #24
                    Ursprungligen postat av Djexcute
                    En fråga. Varför ska man egentligen byta vatten hela tiden? Själv kan jag bara byta ut 30% vatten i mån i mitt 200L Malawi. Försökte byta oftare. 30% efter 25 dagar sedan 30% efter 20 dagar tills jag kom till 30% var 7 dag. Men mina Malawi hatade det och blev slöa mm. Började även tillsätta medel som man skulle ha till Malawi men mina fiskar hatade det med. Så nu får man bara byta 30% vatten i månaden och ej tillsätta medel.

                    Men min pollare byter aldrig vatten i sitt utan fyller bara på, och rengör 1 gång om året i sitt Malawi och hans fiskar mår toppen och parar sig hela tiden.

                    Så varför byta vatten hela tiden?
                    Därför att få bort bakterier och nitratet som byggs upp hela tiden! Din "pollare" sköter sitt kar på ett totalt felaktigt sätt och skadliga ämnen byggs hela tiden upp eftersom han bara fyller upp det vatten som avdunstat och det kommer obönhörligen sluta med total död tillslut!!! Detta är inget som går att diskutera sig ur utan det är fakta!
                    Senast redigerad av åheim; 12 July 2010, 01:09.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Djexcute
                      • February 2010
                      • 22

                      #25
                      Okej. Ja han har haft det så i 5 år nu:/ Men vad ska jag göra för att få mina fiskar att trivas med 30% vatten byte var 7 dag då?
                      Låta dom må dåligt ett litet tag och se om det går över?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13130

                        #26
                        Ursprungligen postat av Djexcute
                        Okej. Ja han har haft det så i 5 år nu:/ Men vad ska jag göra för att få mina fiskar att trivas med 30% vatten byte var 7 dag då?
                        Låta dom må dåligt ett litet tag och se om det går över?
                        Om du byter 30% varje vecka kommer de uppskatta detta, det blir på så vis mindre skillnad på vattnet efter varje byte (byter du sällan så blir det chockartat för fisken när vattnet ändras så dramatiskt) och upplever de obehag så ska du prova att bereda vattnet med vattenberedningsmedel tex aquatan! Mina Tanganyikaciklider reagerar på vattenbytet om jag inte använder aquatan!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...