NO3 nitrat-lite förvirrad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • benno
    • August 2009
    • 125

    NO3 nitrat-lite förvirrad

    Kollade med JBL-dropptest nitratet i mitt 330 L kar och fick värdet 40ml/L.
    Kollade sedan kommunala kranvattnet som visade 20ml/L. Testade också batterivatten som visade 0. Nån som vet om man kan ha batterivatten som referens på testet?

    Göder karet med halvdos Pmdd varje vecka och fulldos var fjortonde dag i samband med vattenbyte 30%. Har ganska mycket växter som växer halvbra.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av benno
    Kollade med JBL-dropptest nitratet i mitt 330 L kar och fick värdet 40ml/L.
    Kollade sedan kommunala kranvattnet som visade 20ml/L. Testade också batterivatten som visade 0. Nån som vet om man kan ha batterivatten som referens på testet?

    Göder karet med halvdos Pmdd varje vecka och fulldos var fjortonde dag i samband med vattenbyte 30%. Har ganska mycket växter som växer halvbra.
    Ja det borde gå bra att använda som referens. Batterivatten är ju destillerat vatten och skall ju vara fritt från joner. Så att testet visade noll på destvattnet tyder på att testet fungerar.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • benno
      • August 2009
      • 125

      #3
      Bra! Då vet jag det.

      En annan följdfråga är om det är något ämne i Pmdd (portionförpackat micro+) som jag inte behöver använda då risken kanske blir övergödning då jag har 20ml/L NO3 redan i kranvattnet? Alla svar beaktas såväl från experter som glada amatörer!

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        PMDD är en komplett gödning så uteslut inte något ämne om du inte är helt hundra på vad du har i karet redan.

        Det du däremot kan göra är att dra ner på KNO3 om du tycker att du har för höga NO3 värden i karet.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • benno
          • August 2009
          • 125

          #5
          Du menar att jag ska skippa den flaska med KNO3 som är uppblandad med vatten och enbart köra med dom två andra flaskorna. Vid 40ml/L nitrat behöver jag alltså inte denna.

          Hur mycket NO3 är OK i karet för växtkvaliten och fiskarnas välbefinnande?

          Kommentar

          Arbetssätt...