-:Vattenbyten:-

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Både varmvatten och kallvatten går i kopparrör - faktum är t.o.m. att kopparhalten brukar vara något högre i kallvatten - detta löser man dock (gäller för allt vatten) genom att spola bort de första 50 litrarna eller något sådant.
    Som någon skrev så har en del dock nya varmvattenberedare med en kopparbehållare.
    Har man en sådan (dvs en kopparbehållare) som är ny (dvs högst 1 år gammal) och man har fiskar/räkor (få fiskar är det, men många räkor) etc. som är känsliga för en hög kopparhalt så kan det vara värt att bara använda kallvatten vid vattenbyte - annars behövs det inte.
    Även äppelsnäckor och förmodligen en del andra snäckor är känsliga för koppar. Vattenberedningsmedel borde väl ta hand om detta?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Även äppelsnäckor och förmodligen en del andra snäckor är känsliga för koppar. Vattenberedningsmedel borde väl ta hand om detta?
      Vissa vattenberedningmedel funkar andra inte - som du säger de flesta skaldjur är känsliga mot koppar.

      Dock så hade jag en gång en lokal i ett hyreshus som samtidigt bytte samtliga vattenrör och beredare - då blev kopparhalten så hög att det blev omöjligt att hålla fisk: Det gick inte ens när jag nästan enbart bara bytte med kallt och dessutom använde vattenberedningspreparat så jag fick lägga ner odlingen (ca. 200-300 akvarier)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #18
        Vad du än gör så gör dig en tjänst och låt inte vattnet rinna långsammare..

        I slutändan slutar det med vattenskada då det kan bli ganska trist att kolla när det smårinner i slangen.

        Kommentar

        • Snap3
          • May 2009
          • 145

          #19
          måste finnas något sätt att ta bort koppar halten i vattnet?

          Kommentar

          • isolapojken
            • November 2004
            • 143

            #20
            Det som man läser på många vattenberedningsmedel i stil med att man ska ha i vattenberedningsmedel i vattnet som ska i karet och att man sedan ska vänta en timme innan man har i det i karet då? Det blir ju svårt om man kör direkt ner i karet från kranen.

            Ingen som beaktar sådant?

            Säg att ni ska ha i vattenberedningsmedel samt andra preparat (pH-justerare, filterbakterier eller vad vet jag) har ni då i allt detta direkt i karet efter det att ni haft i vattnet direkt från kranen?

            Själv häller jag nu upp vatten i två stora baljor (totalt ca 110 liter) och låter det stå där medan jag håller på med att suga vatten från karet och se över växtlighet med mera. När vattensugning och växtöversyn är klar har det oftast gått minst en timme än då, och då kör jag vatten från baljorna till karet mha en power head med tillhörande slang.

            Under tiden då vattnet är i baljorna finns dessutom god tid att få önskade vattenparametrar.

            Visst, det kanske är lite i överkant, men varför inte?

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Vissa vattenberedningmedel funkar andra inte - som du säger de flesta skaldjur är känsliga mot koppar.
              Och vilka fungerar? Vanliga är ju Tetra AquaSafe och Sera Aquatan, men det finns ju horder av vattenberedningsmedel?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #22
                Har du provat att använda tempererat vatten? Det krävs så lite varmvatten för att få ut en temp på 25 grader att jag har svårt att tro att skillnaden mot kallvattnet är så stor.
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Och vilka fungerar? Vanliga är ju Tetra AquaSafe och Sera Aquatan, men det finns ju horder av vattenberedningsmedel?
                  Vet ej - tipset är att kolla på preparaten om det står att det är räksäkert.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Snap3
                    måste finnas något sätt att ta bort koppar halten i vattnet?
                    Aktivt kol tror jag tar bort det.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av isolapojken
                      Det som man läser på många vattenberedningsmedel i stil med att man ska ha i vattenberedningsmedel i vattnet som ska i karet och att man sedan ska vänta en timme innan man har i det i karet då? Det blir ju svårt om man kör direkt ner i karet från kranen.

                      Ingen som beaktar sådant?

                      Säg att ni ska ha i vattenberedningsmedel samt andra preparat (pH-justerare, filterbakterier eller vad vet jag) har ni då i allt detta direkt i karet efter det att ni haft i vattnet direkt från kranen?

                      Själv häller jag nu upp vatten i två stora baljor (totalt ca 110 liter) och låter det stå där medan jag håller på med att suga vatten från karet och se över växtlighet med mera. När vattensugning och växtöversyn är klar har det oftast gått minst en timme än då, och då kör jag vatten från baljorna till karet mha en power head med tillhörande slang.

                      Under tiden då vattnet är i baljorna finns dessutom god tid att få önskade vattenparametrar.

                      Visst, det kanske är lite i överkant, men varför inte?
                      Jag häller oftast i preparaten direkt i akvariet - gärna i närhetan av ett pumputblås så att det sprids snabbt
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Uddaveka
                        • June 2007
                        • 431

                        #26
                        jag har alltid andvänt tempererat vatten när jag gjort vattenbyte. Det fungerar jättebra, fiskarna gillar det (brukar försöka ha några grader under akvariets temp).
                        ~Love animals~
                        Kramar Sofia
                        160l, 100l, 54l, 40l

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #27
                          Det koppar som finns löst i vatten är extremt små mängder och jag har svårt att tro att det skulle påverka vare sig fiskar eller räkor, men who knows.

                          Har någon hört talas om någon med ett faktiskt problem med räkor som tagit skada pga att man bytt vatten med tempererat vatten?! Jag tror du kan anta en reaktiv (ej proaktiv) mod och justera om du får problem. Dock skadar det ju inte att hålla vattnet något kallare än 26 grader så simulerar du ett svalt regn.

                          Även om människor inte bör dricka mängder av varmvatten ur kran så är det viss skillnad då en männsika lever i 80 år och kan ackumulera tungmetaller under denna långa tid. Jmf fisk.

                          Om du har låg temperatur i din varmvattenberedare finns viss risk med att vattnet innehåller högre halter av bakterier, Legionella är en av de bakterier som klarar högst temeratur. Vid 70 grader dör bakterien på 1 minut så det bör räcka.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av Dre
                            Det koppar som finns löst i vatten är extremt små mängder och jag har svårt att tro att det skulle påverka vare sig fiskar eller räkor, men who knows.

                            Har någon hört talas om någon med ett faktiskt problem med räkor som tagit skada pga att man bytt vatten med tempererat vatten?! Jag tror du kan anta en reaktiv (ej proaktiv) mod och justera om du får problem. Dock skadar det ju inte att hålla vattnet något kallare än 26 grader så simulerar du ett svalt regn.

                            Även om människor inte bör dricka mängder av varmvatten ur kran så är det viss skillnad då en männsika lever i 80 år och kan ackumulera tungmetaller under denna långa tid. Jmf fisk.

                            Om du har låg temperatur i din varmvattenberedare finns viss risk med att vattnet innehåller högre halter av bakterier, Legionella är en av de bakterier som klarar högst temeratur. Vid 70 grader dör bakterien på 1 minut så det bör räcka.
                            Kopparproblem med räkor har nog en del haft - även fiskar kan ha problem.
                            Fick en gång lägga ner en odling på några hundra akvarier pga detta.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #29
                              Hur gör du då, byter du med enbart kallt vatten och låter tempen sjunka något under bytet eller förvärmer du på något sätt?
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ursprungligen postat av Dre
                                Hur gör du då, byter du med enbart kallt vatten och låter tempen sjunka något under bytet eller förvärmer du på något sätt?
                                Vet inte om det var mig du frågade?
                                Men jag byter med tempererat vatten (kanske något kallare än i akvariet), dock så har jag inga kopparproblem. Det brukar man enbart ha när man har nya ledningar/ny vattenbereradare
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...