-:Vattenbyten:-

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    -:Vattenbyten:-

    Hej jag vet att många har lagt ut frågor väldigt mycket om vattenbyten på den senaste tiden men jag hittade ingen som matchade min fråga.
    Jag har nyss bytt metod att byta vatten på, istället för att bära hinkar hit och dit till mina två 100l akvarium, så kopplar jag på en slag på kranen i köket. Slagen går sedan direkt till ett akvarium.

    Lämpligt men problemet är att temperaturen sjunger från 27-22 grader till mina apostogrammor. Så de blir svaga i färgen och nästan livlös tills vattet börjar gå till normal temp efter några timmar.

    I det andra karet funkar det fin fint, eftersom mina zebraciklider klarar bättre av det.

    Så vad ska jag göra? Hur gör ni era vattenbyten?
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Du kan ju alltid köra i vattnet väldigt långsamt så att det hinner värmas upp lite under tiden.

    Själv byter jag också vattnet med vanliga trädgårdsslangar i min lilla lägenhet Men då jag inte kör med något värmare så brukar tempen ligga någonstans vid 24-25 innan bytet och strax över 20 efter mina fiskar verkar inte ha några problem med det men då har jag ju inte heller några som kräver speciellt varmt. Det är väl kampfisken i så fall men jag tycker mig aldrig se att den mår sämre vid vattenbytena iallfall.

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Gör mindre vattenbyten så kringår du problemet, du måste byta en rätt så redig mängd om du lyckas sänka temperaturen i karet med 5grader=)
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ehh.. Du kan väl reglera vattnet i köket väl

        Här gör vi på samma sätt som du med undantaget att slangen kommer från badrummet då
        Nu på sommaren har vi kört totalt kallvatten för att hålla kylan nere men annars kör vi något kallare än originaltempen i karet.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Ehh.. Du kan väl reglera vattnet i köket väl
          Undrar samma sak - har du inte varmvatten?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Risken med tempereratvatten är väl att det kan innehålla en större mängd koppar en kallvatten, beroende på husets ålder och därmed vilka rör som går i det. Ingen aning om det är en skadlig mängd men...
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Jo, varmvatten har väl de flesta :P Men går inte varmvatten i kopparledningar eller någonting när de gäller varmvatten? Som inte är bra för fiskarna?
              Nice med snabba svar i alla fall Ska prova med att ha ett långsamt flöde.
              jag byter ungefär 1/4 varje vecka, dvs 25%. Och vattnet från kranen ligger väl på runt 9 grader så det stämmer ganska med att tempen sjunker med 5 grader, eller?

              Jag har i alla fall lärt mig att ge både fåglar och fiskar kallvatten som sedan får värmas upp av rumstemperaturen. Har jag fel?

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Oj hann inte med att du skrev, jo visst är det så va? Skulle tro att vi har kopparledning hemmavid. Aja jag provar med att ha ett långsammare flöde så får vi se

                Kan slänga in en fråga när lite folk ändå är på gång :P Tips på intressanta tetror eller andra stimfiskar ihop med apistogrammor i ett 100l kar? Tipsa ;D

                Kommentar

                • 96 tubo
                  • November 2008
                  • 238

                  #9
                  kallvattnet går ju i kopparledning de med.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Varför 27 grader till dina Ap?

                    Om du medvetet värmer till 27 grader ska/kan du sänka till 24 - 25 grader.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christerhedberg
                      Kan slänga in en fråga när lite folk ändå är på gång :P Tips på intressanta tetror eller andra stimfiskar ihop med apistogrammor i ett 100l kar? Tipsa ;D
                      Varje fråga på sin plats

                      Apistor med ???
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • hakke112
                        • August 2006
                        • 43

                        #12
                        Är det inte så att varmvatten ligger i en varmvatten beredare en tid, och därför kan innehålla mer "skit"? Av samma anledning dricker man inte varmvatten direkt ur kranen. Man kokar tevatten istället för att ta direkt ur kranen...osv.

                        Det är vad jag har fått lära mig iaf. Och har alltid kört efter det till mina akvarium. Om jag vill höja temprauren lite i ett kar så kokar jag vatten som jag tagit kallt ur kranen. Dvs samma teknik som vid matlagning.
                        Håkan Hedberg, Bollnäs

                        Kommentar

                        • Christerhedberg
                          • August 2008
                          • 624

                          #13
                          Ursprungligen postat av hakke112
                          Är det inte så att varmvatten ligger i en varmvatten beredare en tid, och därför kan innehålla mer "skit"? Av samma anledning dricker man inte varmvatten direkt ur kranen. Man kokar tevatten istället för att ta direkt ur kranen...osv.

                          Det är vad jag har fått lära mig iaf. Och har alltid kört efter det till mina akvarium. Om jag vill höja temprauren lite i ett kar så kokar jag vatten som jag tagit kallt ur kranen. Dvs samma teknik som vid matlagning.
                          Ähh håkan kom inte hit och sprätt
                          Står ju att det kan bero på hur gammalt huset är, vad typ rören är gjorda av. Jag tänker i alla fall följa deras tips ^^ Ska prova en gång med varmvatten så får vi se hur de går

                          Kommentar

                          • 96 tubo
                            • November 2008
                            • 238

                            #14
                            det beror på hur mycket du värmer upp det i varmvattenberedaren.. sen blandra man ut det med kallvatten ut ur beredaren så man tex får 60gradigt vatten ner till kranen eller duschen. de e inte ofta idag som du har 80 grader rätt ut i kranen. på jobbet steriliserar vi våra knivar i 80 gradigt vatten och ni som äter kött får väll inga sjukdommar av de?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Både varmvatten och kallvatten går i kopparrör - faktum är t.o.m. att kopparhalten brukar vara något högre i kallvatten - detta löser man dock (gäller för allt vatten) genom att spola bort de första 50 litrarna eller något sådant.
                              Som någon skrev så har en del dock nya varmvattenberedare med en kopparbehållare.
                              Har man en sådan (dvs en kopparbehållare) som är ny (dvs högst 1 år gammal) och man har fiskar/räkor (få fiskar är det, men många räkor) etc. som är känsliga för en hög kopparhalt så kan det vara värt att bara använda kallvatten vid vattenbyte - annars behövs det inte.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...