Hjälp med nitrit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Hjälp med nitrit!

    Har nystartat akvarium snart 2 veckor på 120 liter med 5 platy,2 ancistrus,3 räkor och 4 små barber i.
    Nu visade nitrit testet på 0,25 vilket är för högt.
    I affären sa dom byta lite vatten bara. här har jag läst byta 50 % och ha i bordssalt mm.
    Vad ska jag göra för att snabbt få ner värdet?
    Tacksam för snabba svar

    Mvh Jimmy
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    #2
    Ska jag be om att få krama ur ett filter från affären i lite vatten och ha i mitt akvarium? Kan det få igång bakterierna något?
    vill ju inte att firrarna ska dö...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      Låta bli att byta vatten om fiskarna INTE visar tecken på att må dåligt och tillsätt nitrivec varje dag i ett par veckor! Ha i en msk salt och sluta mata tills nitriten gått ner!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Bytte precis 10l vatten är det någon fara? (akvariet är 120l) Går det bra att ha i vanligt salt med jod eller ska det vara utan jod?

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Ingen fara med vattenbytet och du kan använda det bordsalt du har hemma. Av tradition använder jag alltid jodfritt salt men det är inte nödvändigt - det går lika br med jodsalt. En matsked på 100 liter räcker dessutom, precis som Åheim skrev.

          Räkor är lite mer känsliga för nitrit än fisk så det är med dem du får se upp. Precis som Åheim är jag ingen vän av vattenbyten den första månaden - det brukar tendera till att bli en längre uppstart då. Vad du däremot bör göra är att stoppa all matning omedelbart.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Då har jag hällt i 1 matsked salt med jod hehe.
            Så då är det bara att köpa nitrivec på måndag och börja med det samt ingen mat ill fiskarna på ett tag då? vad hjälper saltet förresten?
            hjälper det om jag tar lite slamm från ett filter i akvarieaffären? Ska man iså fall ha i allt även bajs som sitter i filtret?

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Salt består av natriumklorid. Kloriden fungerar som en broms för upptaget av nitritjonen i fisken så den kommer inte in i fiskens blodomlopp och kan därför inte blockera syreupptagningen vilket den skulle göra annars. Att du stoppar matningen innebär att du också stoppar den del av ammoniumproduktion som orsakas av fiskarnas ämnesomsättning. Det finns rätt så mycket som tyder på att det just är koncentrationen av ammonium i vattnet som stoppar andra steget i nitrifikationen (nitrit -> nitrat). Därför rådet att stoppa matningen. Du kan använda nitrivec eller slam från ett filter igång. Det du kallar bajs i filtret är i själva verket inte det utan en sörja av olika bakterier - bland annat då de du vill åt. Om du använder ett igångkört filter så vrid ur filtret i lite vatten, Häll vattnet på en flaska (du kan filtrera det över ett kaffefilter först om du vill) och förvara i kylskåp. Häll i en skvätt varje dag under några veckor. du kan åstadkomma exakt samma om du går ut i en skogsbacke och tar ett par nävar ytlig jord. Slammar upp detta i en hink och filtrerar genom ett kaffefilter. ta filtratet och förvara i kylskåp.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Okej tack för hjälpen.
                Hur länge kan jag räkna med att det tar och få bort nitriten och kan tillsätta mer fisk?
                så jag behöver inte både nitrivec och slam från ett filter?

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Ursprungligen postat av Falconer
                  Okej tack för hjälpen.
                  Hur länge kan jag räkna med att det tar och få bort nitriten och kan tillsätta mer fisk?
                  så jag behöver inte både nitrivec och slam från ett filter?
                  1. Kan variera i tid men om det väl sätter igång att minska i koncentration så går det fort. Är som om det behövs en tröskel.

                  2. Nej, det går oftast inte fortare - fördelen är att du med slam även får in andra bakteriegrupper som hjälper till att göra bra vatten på annat sätt.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • Yoink
                    • September 2009
                    • 234

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lasse
                    Ingen fara med vattenbytet och du kan använda det bordsalt du har hemma. Av tradition använder jag alltid jodfritt salt men det är inte nödvändigt - det går lika br med jodsalt. En matsked på 100 liter räcker dessutom, precis som Åheim skrev.

                    Räkor är lite mer känsliga för nitrit än fisk så det är med dem du får se upp. Precis som Åheim är jag ingen vän av vattenbyten den första månaden - det brukar tendera till att bli en längre uppstart då. Vad du däremot bör göra är att stoppa all matning omedelbart.

                    MVH Lasse
                    Bör man inte byta något vatten alls den första månaden?

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Nej, sålänge du tyglar dig med matningen och mängden fisk finns det inget behov av detta, säger det av egen erfarenhet också

                      Du har väl en liten aning för mycket fisk i ditt kar för att vara under uppstarten men som lasse skrev, sluta mata om du märker att nitritvärdena börjar öka, du kan svälta fisk i en vecka utan att det har någon större inverkan på dem.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...