Filtret slaggar igen hela tiden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Problemet med fluvalpumparna är att de har alldeles för finporigt filtermedium - så man får modifiera dem genom att ta bort filterpatronen och ersätta med en bit formklippt blå filtermatta så ökar genomströmningen och filtret sätter inte igen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Problemet med fluvalpumparna är att de har alldeles för finporigt filtermedium - så man får modifiera dem genom att ta bort filterpatronen och ersätta med en bit formklippt blå filtermatta så ökar genomströmningen och filtret sätter inte igen.
      Provade faktiskt med att ersätta en av filterkuddarna mot en blå filtermatta 5ppm i en av mina Fluval +4, men det blev samma skit och det gloggade igen.

      Jag tror att problemet ligger i att Fluvalen samlar all skit högst upp på mattorna, närmast insuget till pumpen, medans det är nästan rent längst ner. Och det går inte att påverka detta.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • Sophia_
        • January 2009
        • 454

        #18
        in fluval samlar allt längst NER istället, men i min är insuget där med. Nu är dt i vilket fall lugnare och firrarna verkar må bra med bara pumpen, syresteten varit avstängd under natten. De får pyttelite mat, vilket de blir helt extatiska över! Hoppas de inte svälter ihjäl som sagt men det säger ni ju ska vara omöjligt i princip. Är glad över att få SE akvariet istället för en tråkig blå tröja som legat där i över en vecka nu.
        www.devons.se

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #19
          Ursprungligen postat av TinaM

          Jag tror att problemet ligger i att Fluvalen samlar all skit högst upp på mattorna, närmast insuget till pumpen, medans det är nästan rent längst ner. Och det går inte att påverka detta.
          Om du låter filtret vara så kommer smuta att samlas även längst ner, men jag tror att du är för snabb att rengöra filtret! Nya U modellen drar väldigt jämt över hela filtermattan redan från start! Jag har använt fluval under ganska många år och jag tycker de är suveräna på att hålla ett bra flöde över lång tid!

          För att öka prestandan på U modellen så behåller man facket i mitten med biomakaronerna men plockar bort de 2 andra facken med filtermatta och ersätter dem med fluvals ytterfilter matta, du skär till dem på bredden och höjden så att du kan skuta ner dem i filtret direkt, utan att använda de 2 blå behållarna. På så vis får du större filtervolym och därmed en bättre prestanda
          Senast redigerad av åheim; 04 August 2009, 10:01.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Ursprungligen postat av TinaM
            Provade faktiskt med att ersätta en av filterkuddarna mot en blå filtermatta 5ppm
            Du ska inte ersätta filterkuddarna. Du tar ut hela insatsen, och fyller hela "röret" bara med en stor bit filtermatta, ungefär 5 x 7 x 25 centimeter cirka. 5 ppm är ju ganska finmaskigt också, jag kör 10 ppm i min, och sätter igen kanske en gång om året.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...