Filtret slaggar igen hela tiden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Filtret slaggar igen hela tiden

    Har ett nyuppstartat (2-3 veckor) gammal akvarium på 40liter. Startade upp det med hälften av vattnet från det gamla på 20liter och hälften kranvaten med vattenberedningsmedel i. I karet bor 7 tetror, 7-8 guppys och sedan en vecka sedan helt tillfälligt en slöjstjärt. Den ska flytta in i mitt nya 240liter så snart det kommer, fick honom av en kompis för han trivdes så klart inte ihop med hennes kamphane.

    I alla fall - fick för en vecka sedan problem med dimma i akvariet. Fiskarna mådde inte heller helt bra, stod gärna vid ytan och kippade. Kollade filtret och det var helgeggigt med nåt slemmigt. Gjorde rent filtret (i det vatten som jag sugit ur akvariet) och satte i det igen, och kopplade in en pump med syresten. Lusläste och kollade med akvariekompisar och vi kom överens om att det nog var infusorier. Släckte och täckte över karet i tre dagar. Utan resultat.

    Matade nu lite i alla fall, och täckte över det i två dagar, samma sak fortfarande. Slamsög botten igen (slöjisen ÄR verkligen en bajsmaskin, dessutom är han ful!) och tillsatte Aquaclear, satte tillbaka syresten igen och släckte och täckte över. Det var igår.

    Idag så är det fortfarande dimmigt. Tände och gav fiskarna lite mat (pyttelite!), slamsög och kollade filtret - det var jättegeggigt igen! Så jag kramade ur det ordentligt igen i hinken med det slamsugna vattnet, tillsatte en ny omgång aquaclear, satte tillbaka pump och syresten och täckte över igen.

    Vad kan jag mer göra om det inte funkar? Kollat nitriten och det låg under 0.3. Det nya akvariet kommer förhoppningsvis i morrn, ska fylla det och sätta i bakteriekultur och lite växter direkt, och sen släppa i slöjisen fredag mitt på dagen, sen åker vi bort över helgen. Hoppas och tror lite att det är slöjisen som ställer till det, han är ju för stor för akvariet egentligen.

    Några tips och råd?
    www.devons.se
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    #2
    Vad har du för pump?..

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Det är en fluval 1plus. Jag har faktiskt beställt ett Aquael UNI MAX 150 även om det så klart är lite overkill det där lilla akvariet. Men jag vet ine om jag vågar byta ut filtret innan det är balans i akvariet eftersom det är så pass nyuppstartat..?
      www.devons.se

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        den pumpen klarar inte av fisklasten du har och jag är 100% säker på att det är slöjstjärten som gör så att filtret kläggar igen. Få bort slöjstjärten så snabbt du kan och kanske några av guppysarna, de kommer att yngla som satan när de kommer igång.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Ah det var så jag tänkte då, trots att jag ifrågasatte pumpens förmåga. Men då borde det bli bättre då det stora akvariet kommer. Bobby slöjisen ska få flytta dit direkt som förstafisk och så slänger jag nog i tetrorna sen så får guppysarna vara ensamma istället helt enkelt. Sen kommer det ett ytterfilter och då blir det ännu bättre så kan Fluvalfiltret ligga i ett skåp och samla damm istället.

          Tack för hjälpen!
          www.devons.se

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            bara du tar bort några fiskar så klarar fluvalen att hålla efter det, lätt. den pumpar ändå på bra, glömt hur många liter men är den. jag hade nog kört i slöjisen i ditt 220 litert så låt den gå in akvariet. Det borde bli skitbra, sen efter tag så kan du kanske kan släppa i dina guppysar eller tetror som sällskap .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Bateman
              • July 2008
              • 32

              #7
              För mycket fisk och för mycket mat..vanligt problem..
              Oftast svårt att svälta ihjäl fisk. Gör inget om man missar matning nån dag.

              Kommentar

              • Sophia_
                • January 2009
                • 454

                #8
                Jag har matat otroligt sparsamt, de har ätit upp allting på knappt en minut. Sen fick de svälta i tre dagar, och sen fick de pyttelite. Och sen fick de svälta i två dagar til och så fick de pyttelite idag med. Slöjisen hamnade som sagt där som en nödlösning till det stora kommer, och tetrorna får också flytta dit sen, som omgång nummer två efter nån vecka. Sen blir det skitsnyggt med bara gyppysar i det lilla akvariet som har svart sten och bakgrund. Längtar så!!! Funkar det med bara innerfiltret får väl ytterfiltet stå i nåt annat hörn det lär väl behövas nån annan gång misstänker jag. Det enklaste har hittills varit det llilla 20literset som jag alcrig haft minsta lilla problem med. Nu blir det räk- och snäckakvarium istället.
                www.devons.se

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Fluval 1+ i ett 40 liters med räkor, det går helt enkelt inte. det är som att försöka frakta en elefant på ett vanligt släp. Möjligt i teorin, men absolut inte i praktiken. Jag har ett sånt filter i ett 19 liters med räkor, och då är det ett bra filter med lagom sprutt.
                  I ett 40 liters skulle jag ha ett Fluval 2+ även utan slöjstjärt.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Jag har lärt mig att man alltid ska ha en större storlek på pumpen än vad de säljer i djuraffären till akvariet. Säger expeditionen att den pumpen till 40l karet räcker gott och väl, köp då pumpen smo klarar av 70l.
                    Gör inget att fiskarna får simma lite extra *leR*
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Reggae_Ripan
                      • March 2009
                      • 250

                      #11
                      kan ingen stänga av den här killen?
                      500 Liter påväg upp igen !

                      Kommentar

                      • Mella
                        • September 2007
                        • 154

                        #12
                        Ursprungligen postat av Reggae_Ripan
                        kan ingen stänga av den här killen?
                        ????
                        Sagt är sagt,.....

                        Kommentar

                        • Sophia_
                          • January 2009
                          • 454

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mella
                          ????
                          Inlägget "ge dem lite heroin det brukar hjälpa" eller liknande är borttaget.
                          www.devons.se

                          Kommentar

                          • Sophia_
                            • January 2009
                            • 454

                            #14
                            Nu har vi varit borta i några dagar och vattnet är glasklart! Ska byta lite vatten och krama ur filtret igen och sentesta om det går att köra utan den extra syrestenen. Stora karet verkar bli klart i mitten på veckan så då åker slöjjis-Bobby dit. Det löste sig!! *glad*
                            www.devons.se

                            Kommentar

                            • TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

                              #15
                              Fluval innefilter +1 - +4 gloggar väldigt lätt igen efter kort tid. Byt ut din Fluval +1 mot en AquaBee +2, så blir du gladare.

                              Jag tycker att Fluval innepumpar är värdelösa ärligt talat.
                              Jag kommer att slänga alla mina Fluval innefilter utom U4:n (som jag inte hunnit utvärdera än) och ersätta dem med andra pumpar.
                              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                              Kommentar

                              Arbetssätt...