funderingar på mina värden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #16
    Ursprungligen postat av Johanski
    Har funderat på det där ett tag nu. Mitt kar är rätt hårt belastat, med väldigt mjukt vatten, mellan 1-3 i kh ( längesen jag mätte). Jag doserar trippeldos pmdd var vecka och kör daglig dos Easy carbo. Byter 35% vatten var fjärde dag utan att buffra. Har gjort detta ett bra tag nu, är det stora risker för att otäckheter ska hända i mitt kar, Lasse?
    Nej jag tror inte det med de täta vattenbytena men vad många inte tänker på är att karbonater i vattnet faktiskt också är en koldioxidbuffert. När växterna förbrukar den lösta koldioxiden så blir det ett underskott i jämnvikten mellan koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonater. Denna obalans löses till en början med att bikarbonater och karbonater går åt "höger", dvs de omvandlas till löst koldioxid. Denna proces är pH-höjande vilken i sin tur också påverkar balansen eftersom ett vatten med högre pH kan hålla mindre löst koldioxid och en ny jämnvikt uppstår. Finns det tillräckligt med karbonater så blir inte svängningen så stor och nattetid när inte växterna tar upp någon koldioxid så går en del av bakteriers och växters producerad koldioxid tillbaka till bikarbonat/karbonat. Jag har för mig an några low-techare körde just med ca 4 i KH just pga av detta. Nu använder du ju Easy Carbon så koldioxidfrågan är inte så central för dig

    @ lucille1 - Jag tror också precis som Fuzzop att det går bra vilken väg du än väljer och det är lite en personlighetsfråga om vad som passar dig bäst. Men visst åker du bort så kan du inte tillsätta bikarbonat eller kalcium men och andra sidan - vem sköter de av PMDD:s rekommenderade vattenbytena när du är bortrest? Det vill säga - semestern ställer till problem oavsett tillvägagångsätt

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #17
      Jo semester är ett gissel för akvarister men att missa ett vattenbyte eller två i pmdd skötseln brukar gå bra om karet bara har fått bli riktigt ordentligt inkört först, däremot har jag lärt mig att inte sätta en ny sats mäsk innan man åker bort 3veckor och lämnar frugan hemma att bara mata fiskarna, är glad att fiskarna överlevde för dom hade bara några cm framme vid rutan som dom kunde röra sig på och karet såg bara ut som en grön låda när jag kom hem

      Kommentar

      • lucille1
        • October 2006
        • 169

        #18
        jag har tänk att jag ska prova med PMDD och easy carbo och se vad som händer. hoppas de ska räcka. och byta lysröret som jag blev tipsad om.blir galen om jag inte får till värdena snart.

        känns som att kalka och bikarbonata hit och dit blir så deffust, om de räcker med PMDD (vilket lär visa sig) så känns de stabilare då de är men given mängd varje vecka som skall ges. eller tänker jag fel?

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Om du tänker fel så är vi då 2st som gör det
          Nä tror nog att det blir bra om du följer standard ec och pmdd dosering, men kom ihåg att just vattenbytet är en väldigt viktig del och det är bra om man kan bestämma sig för en dag och kanske även tidpunkt som man varje vecka gör ett lika stort vattenbyte, just det här är lite känsligare i början och har man väl fått bra stabilitet så kan man slarva lite mer i framtiden men grundregeln är iaf hellre för ofta än för sällan

          Kommentar

          • lucille1
            • October 2006
            • 169

            #20
            Ursprungligen postat av Fuzzop
            Om du tänker fel så är vi då 2st som gör det
            Nä tror nog att det blir bra om du följer standard ec och pmdd dosering, men kom ihåg att just vattenbytet är en väldigt viktig del och det är bra om man kan bestämma sig för en dag och kanske även tidpunkt som man varje vecka gör ett lika stort vattenbyte, just det här är lite känsligare i början och har man väl fått bra stabilitet så kan man slarva lite mer i framtiden men grundregeln är iaf hellre för ofta än för sällan
            det ska jag absolut göra!! fick grejorna idag (hur stört som helst, skickade ett mail i söndags kväll och ville beställa...haha vaddå service minded?) så de ska bli spännande att köra igång och se om de blir nån förändring!

            en fråga ang PMDD - hack skrev att jag skulle tillsätta 10ml av vardera per 100l vatten i veckan. men ska jag tillsätta efter hur mycket vatten jag byter varje vecka eller alltid på hela akvarievolymen?
            alltså jag har 300liters - ska jag alltid tillsätta 30ml av allt varje vecka eller om jag byter 100l per vecka ska jag bara tillsätta 10ml per vecka då när jag byter vattnet?

            en annan fundering - om man har ett akvarium på en volym motsvarande 300 liter - de är väl inte direkt 300liter vatten i karet med tanke på all sand och all annan inredning. ska man räkna på faktisk vattenvolym eller på karets volym? eller är de onödigt att vara så petig? tänkte på riken att de blir för starkt och de blir överdoserat.
            snillet spekulerar!! haha
            Senast redigerad av lucille1; 21 July 2009, 22:52.

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #21
              Ursprungligen postat av lucille1
              det ska jag absolut göra!! fick grejorna idag (hur stört som helst, skickade ett mail i söndags kväll och ville beställa...haha vaddå service minded?) så de ska bli spännande att köra igång och se om de blir nån förändring!
              Hmm tror aldrig jag väntat längre än så bättre service går knappast att få.
              Det brukar ta ett tag innan man märker av några förbättringar från pmdd men har det väl tagit fart rullar det bara på sen, men räkna inte med några större förändringar dom första 2 veckorna iaf, tog nog en månad innan jag såg riktig skildnad och för en del tar det lite längre tid så bli inte otålig nu

              Sen är det ganska vanligt att man får en del extra alger när man börjar med pmdd så du inte blir överraskad om det händer, kör på iaf så blir det tvärt om sen
              Senast redigerad av Fuzzop; 21 July 2009, 22:59.

              Kommentar

              Arbetssätt...