funderingar på mina värden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lucille1
    • October 2006
    • 169

    funderingar på mina värden

    har flyttat för 3 månader sedan och sedan dess har de bara gått utför i karet innan flytt var allt jättestabilt och bra och växerna växte som bara den. inga problem med sjukdommar eller nåt problem över huvud taget egentligen.

    men nu när jag flyttat så är värderna helt värdelösa. växterna bara dör. min jättestora java som tagit halva karet över rötterna är helt borta och den upplever jag ändå rätt tålig. jag har fått tofsalger så de står HÄRLIGA till och en del vanliga alger på rutor osv. har aldrig i mitt liv haft alger på dehär viset

    nu byter jag vatten varje vecka för att få upp värderna som ligger på tok för lågt (förutom NO3) tycker jag - vad tycker ni? test taget med JBL easy tesy 5 in 1

    NO3 - runt 25
    KH - 0-3
    PH - 6,4-6,8

    om jag byter vatten så kommer värdena upp till dessa cirka

    NO3 - ca 10
    KH - 3
    PH - 6,8

    men inte bättre. vad ska jag göra?? jag har ett 300liters och med filter som flödar 1000lit/h och mycket rötter.

    några funderingar?
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Hur bor du? ph på 6.8 låter ovanligt lågt för kommunalt vatten iaf, eller så är ditt test inte det mest tillförlitliga, sen att du fått alger och så kan dels ha med mängden ljus karet får då detta säkert ändrats efter flytten, sen om du inte har det idag så börja med PMDD så lär växterna börja bli bra snart igen, kanske även en ide att se över belysningen?

    Kommentar

    • lucille1
      • October 2006
      • 169

      #3
      kommunalt vatten ja..

      PMDD ha jag inte vågat mig på.. kör med easy carbo istället.
      har ett power glo och ett sun glo. de står lika "skymmt" nu som innan flytten och lyset är tänt från 16-23 ungefär.

      men de lär väl vara rötterna som är boven? har en hel del rötter. alltså många.. har skaffat lite kalkmjöl nu å hällt i lite bikarbonat. får se om de blir nån skillnad.

      hur pass orolig ska jag vara för nitrathalten? har för mig att de är nitriten som är farligare? eller har jag missförstått nåt?

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Man kan inte köra Easy Carbo istället för PMDD.

        Nitrathalten är inget att oroa sig för.

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av lucille1
          kommunalt vatten ja..

          PMDD ha jag inte vågat mig på.. kör med easy carbo istället.
          har ett power glo och ett sun glo. de står lika "skymmt" nu som innan flytten och lyset är tänt från 16-23 ungefär.

          men de lär väl vara rötterna som är boven? har en hel del rötter. alltså många.. har skaffat lite kalkmjöl nu å hällt i lite bikarbonat. får se om de blir nån skillnad.

          hur pass orolig ska jag vara för nitrathalten? har för mig att de är nitriten som är farligare? eller har jag missförstått nåt?
          Ok det där lät lite konstigt i mina öron, som johanski säger kan du inte ha easy carbo istället för pmdd, det är ett komplement som funkar bäst ihop med pmdd, och sen inte vågat dig på pmdd men du vågar använda easy carbo som är extremt giftigt och mycket farligare om du gör fel där? nåja
          att du har mycket rötter gör inget, sluta exprimentera med kalk och bikarbonat det lär göra mer skada än nytta i längden.
          sen skaffa pmdd och öka på belysningstiden 1-2 timmar, nästa gång du byter lysrör fundera över att bara ha 2 st power-glo istället och om du inte har reflektorer är det nåt att satsa på oxå.

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            jo just nitraten är inget att oroa sig över alls det är nitrit som är farligt och om något värt att mäta

            Kommentar

            • lucille1
              • October 2006
              • 169

              #7
              Ursprungligen postat av Fuzzop
              Ok det där lät lite konstigt i mina öron, som johanski säger kan du inte ha easy carbo istället för pmdd, det är ett komplement som funkar bäst ihop med pmdd, och sen inte vågat dig på pmdd men du vågar använda easy carbo som är extremt giftigt och mycket farligare om du gör fel där? nåja
              att du har mycket rötter gör inget, sluta exprimentera med kalk och bikarbonat det lär göra mer skada än nytta i längden.
              sen skaffa pmdd och öka på belysningstiden 1-2 timmar, nästa gång du byter lysrör fundera över att bara ha 2 st power-glo istället och om du inte har reflektorer är det nåt att satsa på oxå.
              okej, jag har alltid uppfattat PMDD som svårt att ha å göra med. men i sånna fall ska de testas!

              varför ges de råd här titt som tätt ang kalk och bikarbonat om de bara gör skada i längden?

              och då ska jag byta till 2 power glo istället. de blir jag bara glad över för jag gillar inte de gula ljuset som blir av sunglo. men varför skall jag göra det om jag får fråga? reflektorer har jag redan. men kanske dax att se över dem lite. är ett år gamla nu och kan ju vara fulla av avlagringar och skit.

              ockej vad bra att nitrathalten inte är nåt att oroa sig över. nitrithalten är försumbar.

              Kommentar

              • lucille1
                • October 2006
                • 169

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Man kan inte köra Easy Carbo istället för PMDD.

                Nitrathalten är inget att oroa sig för.
                alltså jag har inte vågat mig på nåt hemkok än då några "skrämt mig", så jag har kört pro fito och easy carbo istället.

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ursprungligen postat av lucille1
                  alltså jag har inte vågat mig på nåt hemkok än då några "skrämt mig", så jag har kört pro fito och easy carbo istället.
                  Easy Carbo ger en ökad tillväxt hos växterna, och de käkar då mer näring. Kör du inte en komplett näring, fast ändå EC, så kommer det uppkomma brister snabbare. Profito är inte en komplett gödning. PMDD är

                  Kommentar

                  • lucille1
                    • October 2006
                    • 169

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johanski
                    Easy Carbo ger en ökad tillväxt hos växterna, och de käkar då mer näring. Kör du inte en komplett näring, fast ändå EC, så kommer det uppkomma brister snabbare. Profito är inte en komplett gödning. PMDD är
                    man lär sig nå nytt varje dag PMDD är beställt redan så jag hoppas de kommer om en vecka typ

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av lucille1
                      man lär sig nå nytt varje dag PMDD är beställt redan så jag hoppas de kommer om en vecka typ
                      om du beställt från Haack kan du räkna på kortare tid än så
                      vad gäller kalk och bikarbonat så ger det mera ostabilitet om du inte ska fortsätta med detta vid varje vattenbyte eller har full koll på varför och hur det ska användas så blir det ingen hjälp utan krånglar bara till det.
                      Varför bara köra power-glo, jo just dom rören (som är bland det bästa man kan ha för sina växter) samt philips aquarelle och
                      sylvania aquastar är trifosfor rör som dels ger bra ljus under lång tid, så dom kan du spara tills dom slocknar medans sunglo är tappar effekt mycket fortare och inte alls är lika bra för växterna, om du sen gillar det ljuset är det ju en extra bonus

                      Kommentar

                      • lucille1
                        • October 2006
                        • 169

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fuzzop
                        om du beställt från Haack kan du räkna på kortare tid än så
                        vad gäller kalk och bikarbonat så ger det mera ostabilitet om du inte ska fortsätta med detta vid varje vattenbyte eller har full koll på varför och hur det ska användas så blir det ingen hjälp utan krånglar bara till det.
                        Varför bara köra power-glo, jo just dom rören (som är bland det bästa man kan ha för sina växter) samt philips aquarelle och
                        sylvania aquastar är trifosfor rör som dels ger bra ljus under lång tid, så dom kan du spara tills dom slocknar medans sunglo är tappar effekt mycket fortare och inte alls är lika bra för växterna, om du sen gillar det ljuset är det ju en extra bonus
                        så de tror de finns en chans att värderna repar sig om jag börjar annväda PMDD? blir de inte försurat ändå av alla rötter jag har? har ett stort (!) näste i hela ena hörnet av karet. blev märkbart mycket surare på en gång när jag fyllde på med ännu mer rötter

                        ja ded var får peter jag beställde å har gjort klar å betalat idag så de kommer nog i mitten av veckan! blir skitbra!

                        så ska jag byta och ta bort sun glo röret på en gång

                        ni är bäst!! tack för all hjälp.

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Jag vill invända mot Fuzzop angående bikarbonat och kalk. Att tillsätta detta och se till att KH ligger kring 4 ger absolut inget instabilt vatten - tvärtom. Det är det sura vattnet utan stabiliserande karbonater som ger instabiltet. Har du enormt mycket rötter så har du ett problem vad gäller surheten och lågt KH. Vad som händer om du kör på med mycket växtnäring och kolkälla (Easy carbo är en sådan) är att ditt pH kommer att åka jojo mellan dag och natt. Lägger du dig på ett KH omkring 4 (brukar ge ca 7,5 i pH) så kommer ditt vatten att bli mera stabilt. Du kan höja KH genom ettdera kalksten eller bikarbonat. Ett KH under 3 till 4 ger också en svag nitrifikation (om någon) och du kommer att få en anrikning av ammonium om inte växterna sätter ordentlig sprätt på detta. Fortsätter du med ett lågt KH så är det viktigt att du gör vattenbyten varje vecka för att förhindra ett uppbygge av ammonium.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #14
                            Har funderat på det där ett tag nu. Mitt kar är rätt hårt belastat, med väldigt mjukt vatten, mellan 1-3 i kh ( längesen jag mätte). Jag doserar trippeldos pmdd var vecka och kör daglig dos Easy carbo. Byter 35% vatten var fjärde dag utan att buffra. Har gjort detta ett bra tag nu, är det stora risker för att otäckheter ska hända i mitt kar, Lasse?

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              kör man pmdd så är det lämpligt att följa instruktionerna om veckovis vattenbyten sen visst är surt vatten kanske ostabilare men jojo effekten är inte så stor att det normalt ger några problem om du däremot konstant matar på med kalk lär det bli stora problem den dan du glömmer det eller åker iväg på semester en tid och det är mitt argument att inte ha i för mycket saker som påverkar vattnet, sen lyckligtvis lakas rötterna ur relativt fort så om du inte byter dom hela tiden lär vattnet sakta bli mindre och mindre försurat.
                              Du kan ju fundera över vilken väg som känns rätt och sen berätta här hur det gick och vad du gjorde, för dom som orkar söka i forumet kan man alltid lära av andras erfarenheter

                              PS, personligen tror jag du lyckas oavsett tillvägagång så länge du doserar pmdd och följer upp med nogranna vattenbyten enligt rekomendationerna och har dubbla power-glo

                              Kommentar

                              Arbetssätt...