Ozon till sötvatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

Lasse Det finns massor med ozongenaratorer godkända för inomhusbruk.
    Användningsområdena blir bara fler o fler http://www.girmek.se/produkter.php?sg=ozon Både IKEA o MAc Donald sätter in det i sina ventilationssystem.
    Sedan finns ozongeneratorer i alla moderna duschkabiner, bubbelbad, étc.
    Och vad jag hörde låg ett Eu förslag om att Ozonrengöring skall ersätt Klor i alla pooler o bassänger. http://www.hembad.se/default.aspx
    Den jag har OZX-300AT för akvariebruk klarar gränsvärdena som är 0,01 ppm / 8 timmar eller 0,03 per 15 minuter som är takvärdet.
    När Zoopet väst besökte Aqua hause i februari så gick deras dyra koi i en inom hustank med ozonfiltrering det kändes direkt på lukten.
    Frågan är tror du alla dessa dyringar skulle gå där om det var skadligt för dem?
    Bifogade filer
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Figge71
      • March 2009
      • 13

Hej hej!

Om jag har ett ozonfilter kopplat till filteranläggningens utsug, för att hindra att sjukdommar sprids i dom olika akvarierna, finns det då någon risk att fisken blir mer mottaglig för sjukdommar om dom flyttas?

Mvh Fredrik

Kommentar

• kaj.p
        • June 2002
        • 2952

Jag tog hem ett gäng diskus från en anläggning på Jylland för några år sedan. Den hade Ozonfiltrering + att de håll ett konstant lågt pH 5,8.
        Så fisken gick i princip i sterilt vatten och jag tycker nog att det tog dem någon månad innan funnit sig tillrätta i mitt vatten. Vad som sedan var det ena eller det andra, troligtvis kombinationen.
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Lasse
          • October 2002
          • 1965

Kaj

Vem godkänner ozongeneratorer för inomhusbruk i Sverige - EU? Den du har är en kinesisk modell och jag tvivlar på att den är "godkänd". Vi som bor i städer lever varje dag i en ozonhalt som står för ett ordentligt skördebortfall i Sverige som helhet. http://www.miljoportalen.se/luft/luf...skadar-vaexter I denna länk visar man en beräkning på att 1700 personer dör i förtid i Sverige bara just för att vi har en grundnivå på marknära ozon. Att stora firmor sätter in denna teknik i sina luftrenare är inget som helst bevis på ofarlighet - snarare att man bör vara lite försiktig med att besöka deras varuhus eller försäljningsställen - åtminstone om man bor i storstäder och utsätts för en grundbelastning av marknära ozon. Jag har heller inte sagt att om det luktar ozon är halten för stor för fisken - jag har sagt att den är för hög för dig på längre sikt som just andas denna luft. En överdosering av ozon i vatten kan dock vara direkt skadlig som många saltvattensakvarister har fått erfarenhet av.

Gränsvärden under en arbetsdag är 0,1 ppm under 8 timmar eller en stötbelastning på högst 0,3 ppm. http://www.av.se/fragorochsvar/hygie...ransvarde.aspx

Du känner lukten av ozon vid ca 0,02-0,05 ppm. men att det luktar i luften betyder bara att ozonet inte är nedbrytet och att den nedbrytningen kommer att ske i dina lungor. Då bildas fria syreradikaler och deras betydelse för exempelvis cancerförekomst är bevisade i en mängd vetenskapliga undersökningar.

Att det förekommer en industriell användning av ozon är inget som iofs bevisar dess ofarlighet, jag kan nämna "säkra" ämnen på sin tid som freoner, PCB, olika klororganiska ämnen, DDT och så vidare. Eftersom jag känner till hur ozon kemiskt fungerar i sin bakteriedödande effekt (aktiva syreradikaler) så vill jag nog inte ha in det i mina lungor - oavsett vad stora firmor eller försäljare av luftreningsanläggningar säger. Om man skall använda något i bakteridödande avseende i vatten och till fisk så skulle jag använda väteperoxid, lättare att administrera, svårt att få upp den aktiva radikalen i luften(i detta fall enligt många en hydroxidradikal (OH-).

Faran med all användning av bakteridödande medel - både hos oss och hos fiskar är att immunsystemet inte blir tränat. Lever du i en steril miljö så klarar du inte världen utanför. Jag skulle personligen inte ha köpt de diskusar som Kaj refererar till. De flesta fisksjukdommar orsakas av "vanliga" bakterier som alltid fiunns i vattnet. skillnaden mellan frisk fisk och sjuk är oftast statusen på immunförsvaret. erkänner man, som de flesta gör, att de allra flesta fisksjukdommar är stressrelaterade så skall man inte använda bakteridödande anordningar "just in case". I affärer där man har centralsystem och stor omsättning av fisk (och därmed fisk från många miljöer) kan det krävas någon bakteridödande åtgärd och då skulle jag föredra en ordentlig UV anläggning - ev kompletterad med en svag dosering av väteperoxid.

MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Figge71
            • March 2009
            • 13

Ursprungligen postat av Lasse
            Kaj

Vem godkänner ozongeneratorer för inomhusbruk i Sverige - EU? Den du har är en kinesisk modell och jag tvivlar på att den är "godkänd". Vi som
            Hej!
            Jag är lite nyfiken på vad du är för någon!

Det är svårt att veta vad jag skall tro på, när jag inte känner till något om dig, du har nätt o jämt fyllt i info på din sida. Är du en kille som har en åsikt, eller är du någon som verkligen kan din sak? Vad jobbar du med? Vad har du studerat, efter som du har den kunskapen?

Vad beträffar min anäggning, så kan jag informera om att den körs på nätterna för att minimera riskerna för ev. överdos.

Skulle verkligen uppskatta svar på mina frågor!

Du kanske även kan svara på vad som händer om man kör ner en mindre dos ozon i ett akvarium, under ett par timmar, just för att minska bakterie halten?

Mvh Fredrik

Kommentar

• Lasse
              • October 2002
              • 1965

Vem jag är - jo en fastighetstekniker från Göteborg som är duktig på att Googla. dessutom har jag åsikter - om du skall lita på dem eller inte måste du avgöra själv.

Vad som händer om du doserar ner en mindre del ozon under några timmar är svår att besvara eftersom det beror på förhållandena. I vatten sönderdelsas ozonet relativt snabbt och varje ozonmolekyl ger upphov till en syreradikal - en ensam syreatom. Vad som sedan händer beror lite på. Träffar den en organisk molekyl (levande eller död) så oxiderar den denna molekyl och träffar den en annan syreatom så bildas syrgas. Träffar den en fisk så blir det en oxidation just vid träffpunkten och skada kan uppstå.

Detta är en länks som förklarar lite http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=932.

Har du ett vatten som är fullt av organiska molekyler av skilda slag så kommer du få ett klarare vatten, exempelvis i saltvatten brukar man inte byta så mycket vatten så efter ett tag så blir vattnet gulfärgat, framförallt av olika nedbrytningsprodukter och humusämnen. Ozon gör då att man får ett mycket klart vatten, gulämnena oxideras bort. Givetvis dödar det bakterier också men att använda denna typ av "bekämpning" är som att använda splitterbomber - det träffar där det träffar. Om man nu skall använda det så är det ju helt rätt tänkt att använda det i utgående vatten från filtret men hur man applicerar det har viss betydelse. Jag skulle om jag var du sätta ner ett EHEIM kraftpaket i pumpgropen från filtret (om du har någon sådan) Detta filter har en utmärkt diffusor till vars luftinsug jag skulle koppla slangen från ditt ozonproducerande UV - rör så att diffusorn sög sin luft igenom UV-röret.

Du skriver att du har ett UV inkopplat från filtret - vilket wattal har det och vad har du för genomströmning igenom det och hur mycket vatten har du totalt?

Observera att jag inte säger att Ozon inte fungerar men jag är tveksam till det av hälsoskäl (för akvaristen) eftersom Ozon i den luft vi andas in inte enligt mitt sätt att se är någon direkt dunderhit.

MVH Lasse
              Senast redigerad av Lasse; 05 July 2009, 22:36.

Kommentar

• Figge71
                • March 2009
                • 13

Vem jag är - jo en fastighetstekniker från Göteborg som är duktig på att Googla. dessutom har jag åsikter - om du skall lita på dem eller inte måste du avgöra själv.
                Hej igen!

Du får ursäkta att jag är skeptisk, men det är ju faktiskt så att det står väldigt mycket fakta på nätet (och i många böcker) som är felaktig. Titta bara på reglerna för hur djur skall hållas, när dom har skrivit dessa, har dom bl.a. haft en bok att utgå ifrån, det har resulterat i att man glömt bort att reglerna skulla vara för djurets bästa. Nu avlivas mängder av djur och många far illa, p.g.a. att det faktiskt står felaktig information bl.a. i en bok.
                Med det vill jag ha sagt att om man har en åsikt, så går det att hitta information som stödjer ens åsikter, även om det inte är information som är korekt, därför är jag väldigt försiktig med hur jag använder Google.

Ja jag vet, får man i sig doser som är för stora, så är det hälsovådligt. Men samtidigt undrar jag om det är så pass hälsovådligt som du skriver, varför använder sig större föratag av det, och även sjukhus? Dom vet ju att det kommer att stå dom dyrt, om dom använder något som i slutändan visar sig vara farligt för personalen (och ev. kunder)?

Mvh Fredrik

Kommentar

• Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

Tja - när skrev Carson sin bok om DDT - (1962 enligt google) - är DDT borta som kemikalie än?

Sedan är det svårt med ironi men jag är inte den person som lämnar ut mitt CV eller använder det som en klubba hur som helst. Dessutom kan du se att jag gjort ca 1400 inlägg på forumet så jag är inte helt okänd inom forumet ej heller inom hobbyn. Om du vill veta lite om mina kunskaper kan du ju bara göra några sökningar på vad jag skrivit på detta forum, saltvattensguiden eller i gamla ciklidblad (där heter jag mest Lars Erik Forsberg) och bilda dig en egen uppfattning.

Vad vi vet om marknära ozon och dess skadeverkningar är skrämmande - är det då vettigt att spä på denna dos genom medvetet använda ozon för att rena ventilationsluft? Det är möjligt att det idag anses som ofarligt av våra myndigheter men jag har levat tillräckligt länge för att förstå att man måste ta sin kunskap och använda den självständigt. Om vi vet att idag 1700 personer dör i förtid på grund av det ozon som finns runt om oss - på vilken skala är det då klokt att trycka på mer ozon i vår närmiljö?

Det finns andra metoder att hindra smitta att hoppa mellan akvarier, ett bra UV är en metod och det finns andra bra metoder - varför då använda en som i värsta fall kan äventyra din hälsa långt in i framtiden?

MVH Lasse

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Sund inställning Lasse, hoppas det smittar av sig
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

Ursprungligen postat av åheim
                      Sund inställning Lasse, hoppas det smittar av sig

MVH Lasse

Kommentar

• kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

Som sagt Jag har heller inte sagt att Ozon är ofarligt Tvivlar heller inte på din kompetens Lasse. Men kanske dör 1700 personer per år men det påståendet finns det säkert också delade åsikter om. Finns ju de som skyr microvågsugnen o mobiltelefonen också.
                        När det gäller miljöpåverkan nämns att en av Ozonets fördelarna skall ju vara att det inte lämnar några biprodukter eller är cancerogent som t.ex klor.
                        Så rätt använt tror jag det är så farligt, någon anledning till att man använder det mer o mer istället för t.ex klor o koraminer.
                        Det är ju heller inte så att en Ozongenerator står o går hela tiden.
                        man kan ju t.ex enbart köra den på enbart natten eller vid behov.
                        Sedan när det gäller märkning så ja delvis så är det EU Men vi är en del i det och många ozongeneratorer som säljs i Sverige är CE märkta http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning
                        Och med tanke på att EU s riktlinjer är lägre än de svenska 0,055 ppm så låter det ju märkligt. Vidare är ozonets halveringstid 6-20 minuter beroende på temp, tryck, föroreningar etc. Detta gör att det snabbt är borta. http://www.swema-trading.se/ozonaggr...ngenerator.php
                        Senast redigerad av kaj.p; 06 July 2009, 21:56.
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Figge71
                          • March 2009
                          • 13

Tja - när skrev Carson sin bok om DDT - (1962 enligt google) - är DDT borta som kemikalie än?
                          DDT är totalförbjudet i Sverige, där vi befinner oss!
                          Som du säkert känner till så är Ozon naturligt förekommande, det är ju knappast DDT.

Ifrågasätter allt!!!

Tänkte skriva en hel uppsats här, men käns inte som om diskutiuonen skall fortsätta om den har en irriterad ton.

Mvh Fredrik

Kommentar

• Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

Frågan var om DDT var borta som kemikalie eller inte - inte om den är totalförbjuden i Sverige. Men det var inte poängen utan poängen var att saker och ting kan vara tillåtna av myndigheter men de behöver inte vara ofarliga för det. Jag tillhör dem som i många år (mer än 20 år) i alla lägen påpekat kloreringens nackdelar och farlighet. Jag har under åren från många håll just fått de motargumenten som du ger mig Kaj, när jag påpekar att ozonet är ett farligt preparat om det används i luft eller kommer ut i luft, vad gäller kloreringens farlighet på sikt. Nu börjar jag med flera sakta att få rätt i fallet med kloreringen och det dröjer säkert 20 år till innan ozon i luftbehandling stoppas. Kan nämnas att Carsons bok kom 1962 och DDT förbjöds i Sverige kring 1971. DDT är förbjudet i EU och USA men tillåtet i de flesta utvecklingsländer mest på grund att det en gång i tiden var effektivt mot Malaria. det är dock inte så effektivt längre eftersom myggorna - de elaka sakerna - blev resistenta. Detta har några tokstollar använt genom att påstå att Carson har mer blod på händerna än kända krigsförbrytare. Förbudet av DDT skulle alltså inneburit att malariabekämpningen blev sämre - det är bara ett litet fel - i de länder som malariabekämpning med DDT behövs har det aldrig rått något förbud utan DDT har där används i alla år. Sanningen är att Carson just varnade för att om man använde DDT för mycket inom jordbruket så skulle myggorna just bli resistenta och orsaka denna katastrof som sedan följt

Vad gäller ozon så är jag heller inte övertygad om att det inte är cancerogent, istället är jag ganska så övertygad om att des sätt att verka i högsta grad är cancerogent när det träffar levande celler. Det är riktigt att det inte ger farliga restprodukter varken i vatten eller luft men min åsikt är att det i ventilation kommer att öka på dosen av ozon vi får i oss.

Ozon finns naturligt - ja - högt uppe i atmosfären och där är den livsviktig. Sedan finns den marknära också - men den koncentrationen är inte naturlig utan skapad framförallt av fotokemiska förlopp där kväveoxider och kolväten är inblandade. Om det marknära ozonets påverkan råder nog inga som helst delade uppfattningar bland de som arbetar med detta. Att i ett sådant läge införa ozon i luftförsörjningssystem tycker jag är ganska så konstigt.

Fredrik - vem har en irriterad ton?

MVH Lasse

PS @Kaj - läste igenom din länk från Swema och jag har då aldrig sett så många brasklappar och varningar om hur man skall använda en viss produkt som där.
                            Senast redigerad av Lasse; 06 July 2009, 20:42.

Kommentar

• Figge71
                              • March 2009
                              • 13

Frågan var om DDT var borta som kemikalie eller inte - inte om den är totalförbjuden i Sverige. Men det var inte poängen utan poängen var att saker och ting kan vara tillåtna av myndigheter men
                              Hej!

Kändes som en vass ton, men då har jag väl missuppfattat....

Har skickat påståendena till några på Lunds universitet.

Skall bli intressant och se vad svaret blir, men det kommer att dröja,
                              efter som det är semestertider.

Mvh Fredrik

Kommentar

• Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

Du är välkommen att prova mina påstående vart du vill - förutsatt att det inte är teologiska instutionen du har tillfrågat om ozonets farlighet eller inte

Jag själv skall fråga vaktmästaren på Institutionen för växt- och miljövetenskaper på Göteborg Universitet - jag känner honom så jag får nog ett bra svar

MVH Lasse
                                Senast redigerad av Lasse; 07 July 2009, 19:36.

Kommentar

Arbetssätt...