Ozon till sötvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Figge71
    • March 2009
    • 13

    Ozon till sötvatten

    Hej!

    Jag har en akvarieanläggning med gemensam filteranläggning, till filteranläggningen är det kopplat ett uv filter.
    Nu vill jag koppla in ozon till anläggningen för att eliminera risken för att sjukdommar sprids mellan karen. Jag har ingen aning om hur det fungerar med ozon, mer än att det är giftigt om jag släpper ut det direkt i akvariet.
    Någon som har ett förslag på hur jag kan poppla in den? och kanske några andra tipps?

    Mvh Fredrik
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Varför skulle det vara giftigt? Det handlar om dosering och det finns massor med fördommar runt dessa filter. De är t.ex mycket vanliga i europa när det gäller dammar.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Figge71
      • March 2009
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Varför skulle det vara giftigt? Det handlar om dosering och det finns massor med fördommar runt dessa filter. De är t.ex mycket vanliga i europa när det gäller dammar.
      Hur skall jag använda det? Skall jag bara köra ner en luftslang i akvariet med en "sockerbit"? Eller skall jag koppla det till filtret, i så fall hur?

      Tack för svaret!
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Nej Kör bara ner det med en sockerbit Ju mer finfördelat ozonet blir dessto bättre fungerar det.
        Vad har du för Ozongenarator?
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Figge71
          • March 2009
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Nej Kör bara ner det med en sockerbit Ju mer finfördelat ozonet blir dessto bättre fungerar det.
          Vad har du för Ozongenarator?
          Något annat jag skall tänka på, kan inte ställa styrkan på ozongeneratorn.

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Ok Hur många mg/timme producerar den då?
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Figge71
              • March 2009
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Ok Hur många mg/timme producerar den då?
              Ska kolla, tar en liten stund.

              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • Figge71
                • March 2009
                • 13

                #8
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Ok Hur många mg/timme producerar den då?
                Det står inte i klartext

                Powerc.7000
                D-31016
                AC
                230-240v 50Hz 19w IP44
                1x16w G5 T8 UV-tYPE 4
                Max 0,1MPa(1Bar)

                Vet att den mesta infon inte spelar någon roll,
                men det va lika bra att skriva allt som stod på
                lappen.

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Men den är avsedd för akvarie/dammbruk? Finns det ingen instruktionsanvisning. Pm:a annars mig ett fax nr så skall jag faxa en, o förhoppningsvis är den till hjälp.
                  kollar även här ett vanligt märke i holland o England.

                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Figge71
                    • March 2009
                    • 13

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Men den är avsedd för akvarie/dammbruk? Finns det ingen instruktionsanvisning. Pm:a annars mig ett fax nr så skall jag faxa en, o förhoppningsvis är den till hjälp.
                    kollar även här ett vanligt märke i holland o England.

                    http://shop1.actinicexpress.co.uk/sh...?cat=Ozonisers
                    Tyvärr finns ingen instruktionsanvisning. och jag har ingen fax, skall se om jag kan lösa fax problemet under morgondagen och kolla länken.

                    Tack!

                    Ha en go kväll,
                    Mvh Fredrik

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Är inte det en UV version du har? alltså - det ser ut som ett vanligt lysrör i en tub där du pumpar luft igenom? Normalt brukar man ha en urladdningsaggregat för ozonbildning men UV vid en viss våglängd ger faktiskt ozon också.

                      Sen vill jag gå emor Kaj lite - Ozon är faktiskt inte så trevligt om man får ut det i lokalen man är i. Om det luktar ny"blixtat" så har man för mycket ozon. Skall du ha det för att hindra bakteriesmitta så är det bäst att ha en "sump" till sin anläggning och exempelvis tillföra det där via en diffusor typ den som är till EHEIM:s tolvhundra kraftpaket.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        Lasse Utvecklingen går framåt. Med dagens teknik är det inte så många problem med ozon. Ozon är mycket instabilt o omvandlas fort till syrgas. Vi akvarister har betydligt större problem med kloraminer.
                        Här är en lista på kommuner som man vill vara akvarist i.
                        Följande kommunala vattenverk använder (2007) ozon för effektiv vattenrening:* Bjuv, Ljungsgård* Gävle, Totra* Göteborg, Alelyckan* Hjo* Hudiksvall,
                        Senast redigerad av kaj.p; 30 June 2009, 23:45.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Figge71
                          • March 2009
                          • 13

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Är inte det en UV version du har? alltså - det ser ut som ett vanligt lysrör i en tub där du pumpar luft igenom? Normalt brukar man ha en urladdningsaggregat för ozonbildning men UV vid en viss våglängd ger faktiskt ozon också.

                          Sen vill jag gå emor Kaj lite - Ozon är faktiskt inte så trevligt om man får ut det i lokalen man är i. Om det luktar ny"blixtat" så har man för mycket ozon. Skall du ha det för att hindra bakteriesmitta så är det bäst att ha en "sump" till sin anläggning och exempelvis tillföra det där via en diffusor typ den som är till EHEIM:s tolvhundra kraftpaket.

                          MVH Lasse
                          Vist kan man kalla det en UV version, men du kan framställa ozon med UV. Vet dock inte om det skiljer sig i kvalliten, mot den "vanlga" typen.
                          I det här fallet spelar det ingen roll, med doften, kan t.o.m. va positivt att få ut det i lokalen, inte minst efter som det plockar bort dofter.
                          Jag har ingen erfarenhet av ozon i akvarium, men vi har en anläggning för att plocka bort dofter i en annan bit av lokalen.
                          Jag kan koppla den till sumpen, men min fråga är i sdanna fall, om man kan överdosera ozon.
                          Såg på en annan sida att det skulle gå att få bort om körde det genom ett uv filter? stämmer det?

                          Mvh Fredrik

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #14
                            Så var instruktionen faxad Hoppas den är till hjälp.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Det finns ganska stränga krav vad gäller arbetsmiljö i lokaler där ozon används. Kan du lukta ozon så har du överträtt gränsvärdena många gånger om. Ja Ozon är instabilt och vad som händer är att en syreatom blir frisläppt. En enskild syreatom är en sk aktiv radikal och som är mycket reaktiv. Det är slumpen som avgör var denna syreradikal kommer att hamna, är det på en annan syreatom, bra för då blir det syrgas, är det på en bakterie så kan det vara både bra och dåligt (beroende på vilken bakterie det är) . Bakterien blir oxiderad och dödad. Är det i en människas lungor så blir celler oxiderade (och förstörda). Syreradikaler uppstår lite här och var (inte bara från ozon) och många anser att just dessa radikaler är grunden för ökad cancerfrekvens. Marknära ozon är ett miljöproblem som blir större och större. Kring många städer bildas det ozon väldigt nära marken beroende på fotokemiska reaktioner mellan solljus och framförallt kolväten. En försiktig uppskattning talar om att det årliga skördebortfallet pga marknära ozon uppgår till ca 10 %.

                              Det är liksom inga leksaker ni sysslar med men rätt använd kan det bli en fördel i vissa akvarietillämpningar. Det viktiga är då att inte få ut något i luften innan sönderfallet skett (dvs ingen kännbar ozonlukt). Inget ozon i eventuella biofilter (bakterierna förstörs eller inhibiteras).

                              Ja jag skrev ju att UV ljus av viss våglängd skapar ozon (våglängden är 185 nm) fast i liten mängd. För industriell ozonframställning är denna metodik inte speciellt energieffektiv så där gäller urladdningsaggregat. Visst kan du använda denna typ av ozon men se till att du får in den effektivt i vattnet. Hade det varit saltvatten hade jag rekommenderat via skummaren men i sötvatten är en bra diffusor också en bra metod.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...