Fläktar i akvarium med lock/täckglas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan Ågren
    • March 2009
    • 113

    Fläktar i akvarium med lock/täckglas.

    Finns det någon nackdel med att montera in en datafläkt i täcklocket för att få in syresatt och sval luft? Eller ska jag göra det på en gång?
    Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!
  • Norpis
    • November 2004
    • 305

    #2
    Det kan sänka temperaturen lite i akvariet. Så värmaren får jobba mer.
    Däremot har jag märkt att det blir knappt nån kondens på insidan av locket om man har en fläkt där. Så jag har fläktar på lågvarv i alla mina kar för att få ur kondensen.
    Och på sommaren maxar man dom för att kyla vattnet.

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      det dunstar en hel del vatten oxå så nivån i karet sjunker fortare om man har en fläkt

      Kommentar

      • Norpis
        • November 2004
        • 305

        #4
        Jo det stämmer.
        Men tycker det är smidigare att fylla på lite vatten mitt i veckan mellan vattenbytena än att hålla på med kylklampar och liknande saker.
        En liten PC-fläkt brukar man kunna bygga in så den knappt syns.

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Håller helt med, om man behöver kyla ner karet några enstaka grader är en fläkt bästa lösningen, men för att få in syresatt luft är det lite onödigt så då hade jag låtit bli den.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Du kan kombinera fläkten med värmaren. Låt fläkten gå på timern till belysningen så kommer inte temperaturen variera så mycket. I mitt saltvattenskar har jag värmaren på 25 grader och tempen hålls konstant där (kan stiga en halv grad) med hjälp av en fläkt som går på samtidigt med ljuset. Stänger jag av fläkten så stiger värmen till ca 27 grader när ljuset är tänt (heltäckande ramp) och sjunker till 25 grader på natten (i alla fall vintertid).

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            Arbetssätt...