"rosslig" pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #16
    Sambon inspekterade pumpen igår och bytte ut räkskyddet (nylonstrumpan) och insåg att när strumpan var borta var det tyst.
    Teorin: Strumpan hindrar att tillräckligt vatten kommer in från sidorna och täpper lätt till.
    Problemet är bara att mina räkor älskar att sitta där och mumsa i sig allt som fastnar på strumpan...
    tips???
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13136

      #17
      Ursprungligen postat av Nubi
      Sambon inspekterade pumpen igår och bytte ut räkskyddet (nylonstrumpan) och insåg att när strumpan var borta var det tyst.
      Teorin: Strumpan hindrar att tillräckligt vatten kommer in från sidorna och täpper lätt till.
      Problemet är bara att mina räkor älskar att sitta där och mumsa i sig allt som fastnar på strumpan...
      tips???
      att det blev tyst utan strumpan konstaterade du väl redan för 2 dar sen Om du vill få en hållbar lösning på ditt räkskydd så klipper du till en tunn bit av filtermatta som täcker hela sidorna på filtret och drar runt ett par stripes/buntband runt pumpen som håller dem på plats, funkar med gummisnoddar också men de håller bara ett par månader i vatten!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #18
        Tack för tipset!
        Filtermatta....det hittar man vart?
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #19
          Ursprungligen postat av Nubi
          Tack för tipset!
          Filtermatta....det hittar man vart?
          enklast i en akvariebutik! Du kan köpa lika mattor som sitter i din fluval
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #20
            aha! du menar tjocka filtermattor som sitter inne i pumpen!??!
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #21
              Ursprungligen postat av Nubi
              aha! du menar tjocka filtermattor som sitter inne i pumpen!??!
              jepp, så sätter du såna på utsidan med hjälp av buntband


              Senast redigerad av åheim; 16 April 2009, 13:27.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Keibo
                • November 2008
                • 468

                #22
                Fluval pumparna är ju inte direkt så kraftiga att räkor fastnar i dem, i alla fall inte för mig. Kör utan strumpan så ska du se att de hittar något annat att mumsa på. Alternativt bygg en "vägg" av filtermatta i ett hörn, placera pumpen i hörnet och låt vattnet strömma ut genom en slangförlängning på pumpens utblås. Kanske blev lite svårförståeligt, men som de brukar ha i akvarieaffärerna helt enkelt (där jag bor iaf). Detta blir dessutom snyggare än att bara ha pumpen löst hängande.
                Mvh. Peter

                500L - Pelarakvarium

                1500L - Under förändring

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #23
                  Min pump sitter fast på väggen, sugproppar som håller den uppe.
                  Ska våga imorgon att ta bort strumpan och hålla utkik. Nu köpte jag en stor fin rot som de säkert kommer att vela inviga och mumsa på
                  Får hoppas att de håller sig till den ialf.

                  Den lösningen du beskriver, har du själv provat den? i så fall har du bild att dela med dig av


                  Ursprungligen postat av Keibo
                  Fluval pumparna är ju inte direkt så kraftiga att räkor fastnar i dem, i alla fall inte för mig. Kör utan strumpan så ska du se att de hittar något annat att mumsa på. Alternativt bygg en "vägg" av filtermatta i ett hörn, placera pumpen i hörnet och låt vattnet strömma ut genom en slangförlängning på pumpens utblås. Kanske blev lite svårförståeligt, men som de brukar ha i akvarieaffärerna helt enkelt (där jag bor iaf). Detta blir dessutom snyggare än att bara ha pumpen löst hängande.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Keibo
                    • November 2008
                    • 468

                    #24
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Min pump sitter fast på väggen, sugproppar som håller den uppe.
                    Ska våga imorgon att ta bort strumpan och hålla utkik. Nu köpte jag en stor fin rot som de säkert kommer att vela inviga och mumsa på
                    Får hoppas att de håller sig till den ialf.

                    Den lösningen du beskriver, har du själv provat den? i så fall har du bild att dela med dig av
                    Jag hade en sådan lösning i det akvarium som jag hade för några år sedan men jag har tyvärr inte kvar karet. Men en skiss kanske duger....


                    Snabbare länk till filtermattan (om än det nog går snabbare att köpa från någon annan leverantör).
                    http://http://www.pwss.se/product.ph...1&cat=0&page=1
                    Andra förslag på butiker.



                    Hoppas detta hjälpte, om du behöver förtydligande så säg bara till.
                    Mvh. Peter

                    500L - Pelarakvarium

                    1500L - Under förändring

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13136

                      #25
                      ett annat tips om man inte vill limma glaslister för att hålla HMF filtret på plats är att ta två rör (tex strilrör) , kapa dem i samma längd som karets höjd och sätt sedan dit dem med sugkoppar och dit med mattan, klarrt
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #26
                        Tusen tack för hjälpen!! Keibo! Gillade skissen du gjorde. mkt detaljerad och förstod exakt hur du menade.
                        Har tagit bort strumpan och räkorna har ännu inte simmat dit. jag satte ner en stor stock innan jag tog bort strumpan så de är där och mumsar istället. Får hoppas på att de håller sig där
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Keibo
                          • November 2008
                          • 468

                          #27
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          Tusen tack för hjälpen!! Keibo! Gillade skissen du gjorde. mkt detaljerad och förstod exakt hur du menade.
                          Har tagit bort strumpan och räkorna har ännu inte simmat dit. jag satte ner en stor stock innan jag tog bort strumpan så de är där och mumsar istället. Får hoppas på att de håller sig där
                          He javamossa på stubben, det är det enda rätta! Lite javamossa runt pumpen hävdar för övrigt en polare räcker, men han får bara färre och färre räkor så jag vet inte...
                          Mvh. Peter

                          500L - Pelarakvarium

                          1500L - Under förändring

                          Kommentar

                          Arbetssätt...