"rosslig" pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    "rosslig" pump

    Har en pump av modellen fluval 2 till mitt 94l akvarium ( där det går räkor och endlers ynglar samt några snäckor och växter)

    Ungefär en veckas tid har pumpen till och från börjat göra rossliga ljud ifrån sig. Denna pump är (MAX en månad gammal) Det jag gör då är att jag stänger av pumpen tar upp den ur vattenytan, vänder uppochner på den så vattnet rinner ut och sen sätter jag tillbaka pumpen på sin vanliga plats och DÅ slutar den att låta.

    Någon som varit med om samma problem?

    Vet inte om detta spelar någon större roll med pumpen, men Jag har haft högt nitritvärde i akvariet och bytit vatten i 4 dagar (av sju) om man då rengör pumpen skulle det göra att nitritvärdet stiger skyhögt igen och så får jag börja om med processen??


    edit!: byter ca 10% av vattnet i akvariet och då är pumpen aldrig ovanför vattenytan
    Senast redigerad av Nubi; 14 April 2009, 12:30.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    #2
    Ursprungligen postat av Nubi
    Vet inte om detta spelar någon större roll med pumpen, men Jag har haft högt nitritvärde i akvariet och bytit vatten i 4 dagar (av sju) om man då rengör pumpen skulle det göra att nitritvärdet stiger skyhögt igen och så får jag börja om med processen??
    Om det är som du säger att du har bytt vatten fyra dagar av sju pga hög nitrithalt skulle jag sätta en peng på att pumpen/filtret inte fungerar som det skall!? Vad menar du med rengöra pumpen? Rengör du filtret också då?
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Jag såg i en annan tråd att folk rekomenderade ngn med en pump att plocka isär den och sen göra rent och sen stoppa tillbaka den. Vilket jag helt vill slippa.

      Jag har bytt ca 10% av vattnet i akvariet. kanske var dumt av mig att inte påpeka det.
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • JonasN
        • September 2008
        • 357

        #4
        Hej Nubi. Varför har du så hög nitrit? Verkar märkligt även om du skulle haft ett pumplöst akvarium. Som jag förstår är det endast lite yngel och några räkor som går där.

        Att pumpar rasslar brukar oftast bero på luft i impellern. Orsakerna till är oftast att filtret är så igensatt att det blir kavitation/suger in luft eller att du inte riktigt fått ut all luft efter pumpen varit avstängd.

        Prova lägga filtret ner helt nedsänkt undervatten, medan pumpen fortfarande är igång, och knacka på pumphuvudet.

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Hej Jonas!

          Jag har ingen aning om varför det är så högt, jag har som du skrev "dina" ynglar och sen körsbärsräkor. Har två kalkstenar, men så högt nitritvärden borde inte kalksten ge...(??)

          Fundering: kan det ha något med att jag satte dit en nätstrumpa för att göra akvariet räksäkert?

          ska genast prova med din metod brb......


          Ursprungligen postat av JonasN
          Hej Nubi. Varför har du så hög nitrit? Verkar märkligt även om du skulle haft ett pumplöst akvarium. Som jag förstår är det endast lite yngel och några räkor som går där.

          Att pumpar rasslar brukar oftast bero på luft i impellern. Orsakerna till är oftast att filtret är så igensatt att det blir kavitation/suger in luft eller att du inte riktigt fått ut all luft efter pumpen varit avstängd.

          Prova lägga filtret ner helt nedsänkt undervatten, medan pumpen fortfarande är igång, och knacka på pumphuvudet.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Uppdatering:

            Bytte vatten (10%) och sen gjorde jag som JonasN sa,
            Prova lägga filtret ner helt nedsänkt undervatten, medan pumpen fortfarande är igång, och knacka på pumphuvudet.
            gjorde så och ett par luftbubblor flöt upp til lytan. Sen så fort jag höll den lodrätt så började den igen, så jag knackade lite på pump "huvudet", men den gav sig inte (rosselljudet var mycket svagare) höll jag den vågrätt så lät den inte, lodrätt så lät den.

            Så jag tänkte att det kanske hade något med sido"intaget" att göra. Drog undan strumpan från sidorna och genast slutade pumpen att låta. Stoppade tillbaka pumpen på sin plats och det vart tyst .... två sekunder senare........knäpptyst
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              ....tre min senare....knäpptyst!
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • osis
                • February 2008
                • 851

                #8
                Du fixade det!

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ibland måste man ta saker och ting i egna händer....
                  p.s. när jag hade mina händer i akvariet så kom ett gäng snäckor mot mina händer och jag skreeek! (Mina snäckor har blivit JÄTTE stora) *lääskigt!* har snäckfobi!
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • osis
                    • February 2008
                    • 851

                    #10
                    Hehe, ja... Så kan det gå...

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      neeej neeeeeej neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!
                      Nu låter pumpen IGEN! R vaknade i natt och var tvungen att väcka mig för att säga "pumpen låter igen" Vad fan ska jag göra åt saken mitt i natten? Jag som låg och sov så skönt!
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        FLuval är inga höjdar pumpar(åtminstone inte innerfilter) Enda Fluval jag har haft som är bra är U serien, som jag säkert nämnt förut.

                        Mina fluval som jag haft har hållt på precis som du beskriver samt att dom vart igenkörda på 1 vecka.
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13136

                          #13
                          Jag håller inte med dig Markus! ingen av mina fluvalfilter sätter igen snabbt eller låter! Jag anser att det finns ingen pump som ger så lite vibrationer och ljud som fluval och problemen trådskaparen har måste bero på en skadad impeller eller luft i impellerhuset!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Darre
                            • March 2008
                            • 378

                            #14
                            Nubi, gör rent impellern men inte själva filtret. Alltså ta upp filtret sätt den i en hink ta ut impellern (den där saken som snurrar) och gör rent den noga under varmt vatten om du har några ojämnheter kolla om man kan skrapa bort dom med tex naglar. Sedan kan du göra rent i hålet där impellern sitter i pumphuvudet. Men gör inte rent själva filtret. Sätt ihop allt igen sätt in i karet och kör igång försök att få ut all luft och kolla om den funkar som den ska.
                            Har ingen fluval själv så jag kan inte hjälpa dig hur du ska ta isär delarna.

                            Hoppas det löser sig!
                            /Darek
                            Life´s a fish and then you die...
                            Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Tack för hjälpen!
                              Ska se till att fixa det så fort jag kommer hem Jobbat natt idag


                              Ursprungligen postat av Darre
                              Nubi, gör rent impellern men inte själva filtret. Alltså ta upp filtret sätt den i en hink ta ut impellern (den där saken som snurrar) och gör rent den noga under varmt vatten om du har några ojämnheter kolla om man kan skrapa bort dom med tex naglar. Sedan kan du göra rent i hålet där impellern sitter i pumphuvudet. Men gör inte rent själva filtret. Sätt ihop allt igen sätt in i karet och kör igång försök att få ut all luft och kolla om den funkar som den ska.
                              Har ingen fluval själv så jag kan inte hjälpa dig hur du ska ta isär delarna.

                              Hoppas det löser sig!
                              /Darek
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...