Kondens, så det rinner ner ner för akvarieställningen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #16
    Ursprungligen postat av Johanski
    Akvariet
    Jo, men vart någonstans....

    Jag ser ju att det blir kondens på rampen, som dropper ner på akvariets alu-ram, sen ner för rutan och sedan iväg ner för benen.

    Så jag förstår inte vad som kan vara sönder på akvariet för att detta ska ske?

    Innan jag hade rampen på så dunstade det bort c:a 5cm i veckan...
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • GRIZZLY
      • December 2006
      • 867

      #17
      Ursprungligen postat av Markus1984
      Vad skulle kunna vara trasigt?

      Har du kollat hur akvariesilikonet mår? Där mitt läckte

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #18
        Ursprungligen postat av GRIZZLY
        Har du kollat hur akvariesilikonet mår? Där mitt läckte
        Mjukt, och vad jag kan känna så har det inte ens släppt 1mm i hörnen och botten...Längst upp är det lite sämre, alltså där glasrutan möter alu-ramen... men dit når ju inte vattennivån...

        Jag kollade noga akvariesilikonet innan jag köpte det och igen efter vi flyttade det.. han som hade det innan hade haft det igång i c:a 1 år, sen stod det tort i 24 timmar hos mig när jag hade köpt det.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #19
          Jag har/hade samma problem, vid skarven i rampen (som finns för att man ska kunna öppna och mata) hamnar kondensen på utsidan av akvariet istället för att rinna tillbaks på insidan. Extremt irriterande, akvariebänken har fått lättare fuktskador i hörnen... Löste detta provisoriskt genom att sätta fast "stuprännor" vid sidorna på karet men skulle gärna kuna lösa det på annat sätt...

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #20
            Ursprungligen postat av Tamarind
            Jag har/hade samma problem, vid skarven i rampen (som finns för att man ska kunna öppna och mata) hamnar kondensen på utsidan av akvariet istället för att rinna tillbaks på insidan. Extremt irriterande, akvariebänken har fått lättare fuktskador i hörnen... Löste detta provisoriskt genom att sätta fast "stuprännor" vid sidorna på karet men skulle gärna kuna lösa det på annat sätt...

            Ja det lät inge kul, det är väl samma problem jag har då antar jag. :/

            För hoppas på att fläkten löser detta problem, om nån kommer på något annat så posta gärna det här!
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #21
              Ursprungligen postat av Markus1984
              OKej nu beställde jag en Zalman 120mm fläkt från dustinhome.se, ska köpa en transformator-grej på clas ohlson imorrn, så man kan välja hastighet på fläkten.( så får min bror koppla ihop det där, *jag ogillar att fiffla med elektronik*)

              Ska även montera en frånluftsventil med motor i data/akvarie-rummet, om min far hittar på den som han hade "liggandes nånstans"...

              Helst skulle man ju villa få Bukt på detta IDAG, då det garanterat kommer ske samma sak ikväll.
              Vissa zalmanfläktar får man med en sladd med inbyggt motstånd som ger 7V isf 12V Vilket är optimalt för fläkten, högt luftflöde och tyst fläkt och ökad livslängd. Iofs är de ställbara omvandlarna inte mycket dyrare än en 12V omvandlare.

              Fläktarna går ner till 5V så du kanske rent av har några gamla transformatorer ifrån gamla prylar som passar? Skrivare, scanner, modem, fax? Det mesta har 5-9V och passar utmärkt att driva fläkt med

              Kommentar

              • Marsipulami
                • September 2008
                • 203

                #22
                Jag har också haft liknande problem med kondens på natten (kör utan täckglas). På mitt 720 tyckte jag lysrören satt fel och tempen stack på dagen, så jag moddade lite. Satte breda luckan framåt och monterade in extraljus i den och tog bort den lilla luckan, det är alltså lite öppet i bakkant (2-3 cm?).
                Sedan dess går karet något kallare och kondensen har i alla fall slutat rinna på akvariesidorna. Det känns bättre än att sätta en fläkt att blåsa och sen en doppis för att hålla värmen.

                Edit: biltema har en liten batterieliminator med ställbar spänning som funkar bra till pc-fläkt.
                Senast redigerad av Marsipulami; 02 April 2009, 06:05.

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #23
                  Ursprungligen postat av Martin85
                  Vissa zalmanfläktar får man med en sladd med inbyggt motstånd som ger 7V isf 12V Vilket är optimalt för fläkten, högt luftflöde och tyst fläkt och ökad livslängd. Iofs är de ställbara omvandlarna inte mycket dyrare än en 12V omvandlare.

                  Fläktarna går ner till 5V så du kanske rent av har några gamla transformatorer ifrån gamla prylar som passar? Skrivare, scanner, modem, fax? Det mesta har 5-9V och passar utmärkt att driva fläkt med
                  Ja jag är ingen elektronik-nisse, jag bad bror min om råd, så då tipsade han om den på CO, zalman har jag god erfarenhet av till mina hembyggda datorer så då valde jag en sån Zalman FZ3 120mm.

                  Ursprungligen postat av Marsipulami
                  Jag har också haft liknande problem med kondens på natten (kör utan täckglas). På mitt 720 tyckte jag lysrören satt fel och tempen stack på dagen, så jag moddade lite. Satte breda luckan framåt och monterade in extraljus i den och tog bort den lilla luckan, det är alltså lite öppet i bakkant (2-3 cm?).
                  Sedan dess går karet något kallare och kondensen har i alla fall slutat rinna på akvariesidorna. Det känns bättre än att sätta en fläkt att blåsa och sen en doppis för att hålla värmen.


                  Edit: biltema har en liten batterieliminator med ställbar spänning som funkar bra till pc-fläkt.
                  Det ska jag nog prova att göra, ta bort den lilla plåten bak.

                  Inatt hade jag både den lilla och den lite större plåten uppfällda, inget vatten på golvet nu imorse...

                  Jag kör inte täckglas, har inte ens nåt till akvariet.
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...