Kondens, så det rinner ner ner för akvarieställningen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Kondens, så det rinner ner ner för akvarieställningen.

    Hallå!

    Har lite problem med kondens eller nåt.

    Idag när jag kom hem märkte jag att det var blött på högra bakbenet och vänstra bakbenets fötter. Och har fått torka 2ggr där nu sen jag kom hem.

    Köpte nyligen heltäckande ramp, som inte riktigt ligger som den ska pga att jag inte klippt ut plats för ytterfiltrets slangar.

    Kommer problemet att lösas när rampen ligger precis som den ska , eller är det nått annat som är på tok? I så fall vad kan jag göra åt det?


    Tacksam för seriösa svar ._. Mitt golv faller i bitar

    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Jag har liknande problem på ett kar när jag slarvat med att få täckglaset på plats.
    Då blir det kondens uppe i rampen och det rinner sen ner på ena kortsidan
    Men om man har alla täckglasen så det täcker helt på karet så går det bra.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Att det rinner ner!att det blir Kondens blir det alltid men att det rinner ner så du får torka fattar jag inte..ser du att det rinner för ljusrampen eller runt där???annars tror jag inte det är kondens ett dugg utan att det är nåt annat.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Exakt det kanske är så att det läcker ??
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Heltäckande ramper som är formgjutna kan ofta ha detta problem, och det kanske försvinner när du klippt upp hålet för slangarna.
          Det är under natten när karet är släckt som kondensen i rampen bildas, kanske du får fixa till en vädringsfläkt eller liknande om problemet i rampen fortsätter?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Jag har liknande problem på ett kar när jag slarvat med att få täckglaset på plats.
            Då blir det kondens uppe i rampen och det rinner sen ner på ena kortsidan
            Men om man har alla täckglasen så det täcker helt på karet så går det bra.
            Ursprungligen postat av Patrik Steen
            Att det rinner ner!att det blir Kondens blir det alltid men att det rinner ner så du får torka fattar jag inte..ser du att det rinner för ljusrampen eller runt där???annars tror jag inte det är kondens ett dugg utan att det är nåt annat.
            Ursprungligen postat av ansjo
            Heltäckande ramper som är formgjutna kan ofta ha detta problem, och det kanske försvinner när du klippt upp hålet för slangarna.
            Det är under natten när karet är släckt som kondensen i rampen bildas, kanske du får fixa till en vädringsfläkt eller liknande om problemet i rampen fortsätter?

            Jag ser fukten på rampens kant, och även en strimma på ena sidan av akvariet som rinner ner till akvarieställningen och sen ner för benen...huvudsakligen benen som är längst ut på sidan.

            Får ta och såga/klipp upp hålen...men jag gillar inte hur slangarna ligger, men har ingen bättre lösning för det just nu.

            Men jag ser inte hur det skulle hjälpa mer än att vattnet rinner tillbaka i karet om man har tur..?

            Att sätta dit en liten datorfläkt menar du Anjso?

            Liksom klippa ett hål och skruva dit en datorfläkt och koppla om till 230v?
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jepp, men inte 230v utan de går väl på 12 v om jag inte är felunderrättad...?
              Att det skulle hjälpa att få klippt upp hålen är att det inte blir lika tätt, och den lilla cirkulationen som blir gör att det inte rinner ner utanför rampen.
              Tyvärr får jag nog säga att dessa ramper inte är de bästa som marknaden har att erbjuda, då det inte är första gången jag hör detta problem.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                men den ligger ju inte tätt alls nu.... ;/
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det kanske inte hjälper, ligger den snett på något vis så rinner kondensen åt något håll som det inte ska rinna, ligger locket däremot som det ska och är gjort för så kanske problemet försvinner.
                  Faktiskt lite konstigt att det blir så mycket kondens om nu inte rampen sluter tätt, men problemet kan vara som ovan.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Ursprungligen postat av Markus1984

                    Idag när jag kom hem märkte jag att det var blött på högra bakbenet och vänstra bakbenets fötter.
                    Har själv haft liknande problem efter riktigt blöta krogrundor, men har du flera vänsterben och har dessa mer än en fot, hur är du byggd egentligen??
                    Ursprungligen postat av Markus1984


                    Tacksam för seriösa svar ._. Mitt golv faller i bitar

                    Mvh

                    Markus
                    Sry men jag kunde bara inte låta bli..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det kanske inte hjälper, ligger den snett på något vis så rinner kondensen åt något håll som det inte ska rinna, ligger locket däremot som det ska och är gjort för så kanske problemet försvinner.
                      Faktiskt lite konstigt att det blir så mycket kondens om nu inte rampen sluter tätt, men problemet kan vara som ovan.
                      OKej nu beställde jag en Zalman 120mm fläkt från dustinhome.se, ska köpa en transformator-grej på clas ohlson imorrn, så man kan välja hastighet på fläkten.( så får min bror koppla ihop det där, *jag ogillar att fiffla med elektronik*)

                      Ska även montera en frånluftsventil med motor i data/akvarie-rummet, om min far hittar på den som han hade "liggandes nånstans"...

                      Helst skulle man ju villa få Bukt på detta IDAG, då det garanterat kommer ske samma sak ikväll.
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Har själv haft liknande problem efter riktigt blöta krogrundor, men har du flera vänsterben och har dessa mer än en fot, hur är du byggd egentligen??Sry men jag kunde bara inte låta bli..
                        Hehe, fick iallfall några seriösa svar ...
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • GRIZZLY
                          • December 2006
                          • 867

                          #13
                          När mitt 240L gick sönder. Började det som kondens. Efter ett par dagar var de ca 50L på golvet så se upp. jag menar inte att ditt måste vara trasigt, menar bara att du ska vara försiktig. mvh Micke

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            #14
                            Ursprungligen postat av GRIZZLY
                            När mitt 240L gick sönder. Började det som kondens. Efter ett par dagar var de ca 50L på golvet så se upp. jag menar inte att ditt måste vara trasigt, menar bara att du ska vara försiktig. mvh Micke

                            Vad skulle kunna vara trasigt?
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Ursprungligen postat av Markus1984
                              Vad skulle kunna vara trasigt?
                              Akvariet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...