T5 eller T8?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #16
    Räknar du då på att köra med elektroniska HF-don eller den gamla varianten med ballast? för det har rätt stor betydelse både när det gäller effekter och livslängden på rören, elektroniska HF-don sliter mindre på rören.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #17
      Ursprungligen postat av flygrc
      Räknar du då på att köra med elektroniska HF-don eller den gamla varianten med ballast? för det har rätt stor betydelse både när det gäller effekter och livslängden på rören, elektroniska HF-don sliter mindre på rören.
      Jag har gått direkt efter listan om rören - har inte tagit hänsyn till HF eller järnkamin. Problemet med HF donen är trots allt livslängden - du har ju sett tre inlägg i tråden från folk som jobbar som proffs med det här - alla tre påpekar livstiden med HF donen. Det är inte så roligt att byta ut 50 HF don å 600 - 1700:- på några år. Under denna tid har jag inte bytt en enda järnkamin fast vi har ca 1/3 järnkamminer som sitter lika jäkligt till som HF-donen.

      Till järnkamminerna tar man lämpliigtvis en elektronisk glimtändare - dyrare men ingen brandrisk.
      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #18
        Ja då kan det kanske gå på ett ut, byta rör eller hf-don, men då har man i alla fall haft ett shysst ljus under tiden med mindre energiförbrukning.
        Är det så att man vet att HF-donen är värme och/eller fukt känsliga behöver man inte placera dom i sådan miljö.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #19
          Ursprungligen postat av flygrc
          Ja då kan det kanske gå på ett ut, byta rör eller hf-don, men då har man i alla fall haft ett shysst ljus under tiden med mindre energiförbrukning.
          Är det så att man vet att HF-donen är värme och/eller fukt känsliga behöver man inte placera dom i sådan miljö.
          Vitsen med det jag skrev är ju att du inte har mindre effektförbrukning om du jämför T8 och T5 HO. (dessutom kan du driva T8 med elektroniska don)

          Är det så att man vet att HF-donen är värme och/eller fukt känsliga behöver man inte placera dom i sådan miljö.
          Just det - är det inte akvariemiljö vi pratar om

          HF donen är nog bra men deras känslighet tar bort mycket av vinsten - de tillverkas någonstans och det är miljöpåverkan. Om man måste tillverka ett antal HF don för att få smma livslängd som för en järnkamin så är alla vinster uppätna.

          Vad jag vill säga - valet är innte givet

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #20
            Alright mer kött på benen!

            Tyvärr så vart jag bara mer osäker på vad jag ska ha.

            T8 är inte så 'dåligt' som många påpekar om man jämför med T5...

            T5 är dyrare i inköpspris. Speciellt dom lite bättre varianterna som ger ifrån sig mer lumen eller watt per mm ...(?)


            Jag hade tänkt ha en 2+2 kombo med eventuellt nån form av självmonterad kvällsbelysning längst bak för att lättare kunna simulera gryning och skymning.
            (den lampan tänds en timme innan dom andra 4 och släcks en timme efter dom släckts.)

            Det kommer inte bli nån inriktining på att optimera allt för växter, men vill ändå kunna ha en del medelsvåra växter..många anubias former och liknande växter samt en del mossor blandat med lite buskigare och hög-växande plantor.

            Om man vill kan man ju få plats med kanske 3 rör till om man tycker det blir för lite kräm...eller?

            Just nu lutar det åt att följa plånboken och köpa T8 rampen..
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Zikoria
              • March 2009
              • 8

              #21
              Dimmer

              Hej på Er alla.
              Jag är ny här på forumet och skulle vilja fråga om det går att använda dimmer på T5 rören

              /Zikoria

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #22
                Ursprungligen postat av Zikoria
                Hej på Er alla.
                Jag är ny här på forumet och skulle vilja fråga om det går att använda dimmer på T5 rören

                /Zikoria
                Ja men då måste man köpa dimbara HF-don dessa är ungefär dubbelt så dyra.

                Kommentar

                • storfiskarn
                  • December 2003
                  • 158

                  #23
                  T8 med elektroniska drivdon

                  Jag skulle nog satsa på t8 med elektroniska drivdon. Bra reflektorer (kanske måsvingeform)är också ett måste. Det finns svensktillverkade armaturer av denna typ på Jula (tror att de heter "tuben"). Bygger man sedan själva kåpan själv så kommer man billigt undan.

                  T8 finns i många former, färger och spektra. Har man tur kanske man hittar något billigt alternativ som passar ens fiskars färger eller plånbok.

                  Jag har själv ett kar med t8 hf, två kar med t5 HE, några järnkamin t8, nåt kar pl11, lågenergilampor mm. Sålunda inga t5 HO men av de jag har så är jag mest nöjd med t8 hf avseende ljus, energiåtgång, driftsäkerhet mm.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #24
                    Ursprungligen postat av storfiskarn
                    Jag skulle nog satsa på t8 med elektroniska drivdon. Bra reflektorer (kanske måsvingeform)är också ett måste. Det finns svensktillverkade armaturer av denna typ på Jula (tror att de heter "tuben"). Bygger man sedan själva kåpan själv så kommer man billigt undan.

                    T8 finns i många former, färger och spektra. Har man tur kanske man hittar något billigt alternativ som passar ens fiskars färger eller plånbok.

                    Jag har själv ett kar med t8 hf, två kar med t5 HE, några järnkamin t8, nåt kar pl11, lågenergilampor mm. Sålunda inga t5 HO men av de jag har så är jag mest nöjd med t8 hf avseende ljus, energiåtgång, driftsäkerhet mm.
                    Okej, tack för din input!

                    Jag har funderat på att bygga själv, plåt/trä har jag inga problem att arbeta med.

                    Men när det kommer till el-"installationen" är jag på 0 igen. Jag har en kompis som är elektriker som säkert skulle kunna ta sig tid. Just nu är han i stockholm fr.o.m måndag och 1 månad frammåt. Tid är även det pengar

                    Så det blir nog att köpa en 4x58W 200x60cm för 2700kr eller vad affären skulle ha för den.

                    Jag vet inte hur mycket man kan spara genom att bygga en liknande själv. Men jag tror inte det är allt för mycket pengar om man ändå vill köpa nya fräscha grejer från Jula eller liknande(för att bygga med + plåt eller trä)?
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...