Alternativ till doppvärmare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan Ågren
    • March 2009
    • 113

    Alternativ till doppvärmare.

    Den stör mitt estetiska sinnelag! Särskilt nu när jag har ett ytterfilter.

    Kanske inte behöver en doppvärmare alls till mitt 50l, men jag tycker ändå att det skulle vara bra att kunna hålla en jämn temperatur, och få upp den ett par grader. Nu vill jag inte riva ur hela akvariet för att stoppa ner en kabel, så mina tankar går åt att det kanske finns någon liten matta eller dyligt jag kan stoppa ner utan att riva bort för mycket. Tittade runt lite men hittade bara mattor till terrarier ETC. Det får gärna vara integrerad termostat. Är det ingen som uppfunnit en modul man kan koppla på slangen till ytterfiltret som värmer vattnet när det passerar? (edit: hittade en sådan men den var på 200w).

    Kan jag kanske använda doppvärmaren och lägga den horisontellt nära botten i bakkant? Då skulle jag kanske kunna gömma den utifrån den inredning jag tänkt mig. Alternativet är väl att ha en stående rot framför, men jag vill inte ha roten mot väggen.

    /Johan
    Senast redigerad av Johan Ågren; 17 March 2009, 09:50.
    Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!
  • Smurf1978
    • March 2009
    • 10

    #2
    Vill du inte stoppa ner något i akvariet så kan du ju alltid titta på Eheims Thermo-pumpar som har inbyggd termostat i filtret.

    Kostar en del dock...

    Kommentar

    • aronman
      • October 2008
      • 79

      #3
      Annars finns det ju värmekabel att gömma under gruset, som dessutom växterna ska älska.

      /Andreas

      Kommentar

      • Johan Ågren
        • March 2009
        • 113

        #4
        http://www.akvarieshopen.com/hydor-e...0w-p-2810.html verkar vettigt, men lite överdimensionerad kanske. Tror ni det gör något att den är på 200w? Många start och stopp kan jag tänka mig, men det kanske inte gör något.

        Värmekabel skulle jag nog satsa på om jag var villig att riva ur akvariet.
        Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

        Kommentar

        • JonasN
          • September 2008
          • 357

          #5
          För det första så är det mycket riskabelt att ha överdimensionerade värmare. Eftersom det blir som sagt betydligt fler av/på vilket ökar slitaget, samt om termostaten går sönder så går det snabbare åt skogen.

          Varför du vill ha varmare i akvariet? Själv har jag 4 burkar med rätt stor individ variation helt utan uppvärmning. Diffar nån grad mellan natt och dag, men detta är rätt naturligt för många arter.
          Vad är det för invånare du skall ha i detta 50 L som är så temperaturkrävande?

          Kommentar

          • Johan Ågren
            • March 2009
            • 113

            #6
            Ursprungligen postat av JonasN
            Vad är det för invånare du skall ha i detta 50 L som är så temperaturkrävande?
            Vi får se vad det utvecklas till. Först och främst är jag intresserad av själva ekosystemet och vill kunna hålla koll på olika variabler. Att akvariet är litet ser jag som en utmaning.

            Men du har nog rätt i det där om termostaten. Får kanske hitta på ett sätt att gömma den befintliga värmaren, eller vänta tills jag gör om i akvariet och ha värmekabel. Funderar ändå på att kanske byta sand.

            Vad som behövs eller inte känns inte riktigt relevant, det här är terapi för mig, och om det förmår att hålla mig vaken på nätterna så behövs det!

            /Johan
            Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Vafan menar du me "riva ut akvariet" är de inbyggt i en vägg lr?

              Kommentar

              • Tamarind
                • February 2008
                • 482

                #8
                Varför inte lägga den horisontellt nära botten som du nämnde? Det spelar väl ingen roll åt vilket håll den sitter, och väljer du en liten kort modell så döljs den lätt av växter/stenar/rötter.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Står akvariet i ett uppvärmt rum? Ta bort doppvärmaren. Akvariet håller ändå acceptabel temperatur pga att pumpar och belysning värmer.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    jag har flera olika akvarier i olika storlekar,aldrig använt doppvärmare trots temp svängningar i rummet då vi eldar men vattentemperaturen varierar ju nåra grader upp å ner ute i naturen å mina leker för fullt trots/eller just därför tempskillnader
                    MammaMia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...