Nybörjarfunderingar kring bygge av ljusramp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjojoj
    • December 2006
    • 35

Ursprungligen postat av Fuzzop
    Tackar. Ja ska du ha samma mängd ljus som i nuvarande ramp så blir det kanske inga värmeproblem men kostar ju inget att planera bara för säkerhets skull och du kanske vill stoppa i mera som tex skymmningsbelysning eller flera rör i framtiden.
    Aha, då förstår jag hur du menar. En person med framförhållning tänker jag När du tänker värmeproblem, är det då att vattnet ska bli för varmt eller själva belysningen? Inte omöjligt att jag gör ett matningshål vid gavel/framkant och lämnar öppet, mest för att det är lättare än att ordna lucka. Då bör det väl lufta tillräckligt...

själv tycker jag nog vanlig plyfa (plywood) är att föredra, den som är behandlad kallas väl oftast marinplyfa eller formplyfa eller nåt sånt och den är behandlad för att va vattentålig och är nog lite extra svår att måla (rubba ytan med sandpapper brukar funka) men den brukar även va svår att hitta i tunnare tjocklek medans vanlig plyfa finns i 4mm, dessa brukar dock va lite mindre så till riktigt långa kar får man antigen skarva eller ta tjockare modell, denna bör även stagas upp med lite lister för att hålla formen men hela bygget blir väldigt lätt oxå så bekvämt att handskas med sen.
    Hur mkt väger din ramp uppskattningsvis? Är det just vikten som gör att du föredrar plyfa framför mdf, eller finns annat skäl?

Kommentar

• bjojoj
      • December 2006
      • 35

Blev nyfiken på viktskillnaden mellan plyfa och mdf, så jag letade lite. Det var smidigast att räkna ut vikt för 6mm och den hamnade på 3,0-3,7kg/m2 för plyfa och 4,5-5,5kg/m2 för mdf. Med detta som utgångsläge kan man ju räkna ut ungefärlig vikt för valfri tjocklek bara genom att multiplicera/dividera.
      Ska man bygga en stor ramp så gör det ju tydlig skillnad, men min ramp kommer bara hamna på runt kvadraten mtrl, så det känns inte som nån avgörande skillnad. Jag gissar dessutom att mdf klarar sig fint utan extra stagning med tanke på styvhet. Isf blir skillnaden något mindre.

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Ursprungligen postat av bjojoj
        Okej, men du höll masken framför din vän? Du får gärna utveckla hur du menar att genomfärgad mdf skulle vara samma sak. Råkar man skrapa så kommer ju ingen annan "färg" fram. Borde egentligen inte vara särskilt komplicerat att färga just mdf, bara att lägga till pigment i "massan". Den produkt jag länkat till påstås dessutom innehålla naturligt pigment, så ingen extra miljöbelastning pga det.
        Masken höll jag inte utan blev till sist anmodad att själv repa sittbladet för att med egna ögon få se "magin", pressade vännen "lite" varpå det kryper fram att det var en väldigt duktig månglare som på ett väldigt övertygande sätt(oftast så är det den potentiella köparen som är emottaglig!)målat fram bilden av Kejsarens nya kläder, jag vände på stolen och hittade ett undanskymt ställe som jag drog en försiktig liten repa i och fick sen under resten av kvällen veta att jag var en besserwisser.

Annars är grejen med att varmbaka en träfiberskiva att få spånet att agera ballast medans limmet får binda, men då jag personligen brukar lyfta mitt ena ögonbryn när någonting låter lite för bra för att vara sant så är jag skeptisk till följande då man i bakningsprocessen låter spånet suga åt sig lim, om tillverkarna lyckats binda ett pigment i spånet som inte förändrar vidhäftning eller den kapilära effekten, alternativt bundit pigmentet i limmet utan att negativt påverka dess brottstyrka så säger jag lycka till.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• flygrc
          • June 2006
          • 2755

http://i295.photobucket.com/albums/mm126/fuzzop/akvarium/DSC01618.jpg

så såg min ramp ut nästan klar (lite mer inklapsling av elen och lister mot ljusläck), lackad med vanlig giftfri väggfärg, i övrigt byggd i 4mm plyfa som är så pass lätt att hela rampen är lätt att få bort, utsidan laserad och oljad med linolja, upp till höger syns ett litet hål som funkar som frånluft för fläkten (inte monterad på bilden) och matningshål.
          Så ett tips, gör plats för en fläkt när du bygger din ramp, blir karet för varmt så är det en enkel lösning som kan sänka tempen ett antal grader
          Ser på bilden att dom har använt anslutningar med för låg kapplingsklass.
          Här måste verkiligen täckglas användas.
          Det finns ingen dragavlastning på matningskabeln vilket ger risken att kabeln hoppar av när man minst vill det....

Det finns komplett elektronik att köpa, se heeke's sida hur han gjorde
          Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

Ser ut som han använt sig av den här typen.

Kika i min tråd , där beskriver jag lite om mitt rampbygge i massiv ek.
          Jag blev tvungen att komplettera med fläkt.

Ursprungligen postat av Gaffel
          Annars är grejen med att varmbaka en träfiberskiva att få spånet att agera ballast medans limmet får binda, men då jag personligen brukar lyfta mitt ena ögonbryn när någonting låter lite för bra för att vara sant så är jag skeptisk till följande då man i bakningsprocessen låter spånet suga åt sig lim, om tillverkarna lyckats binda ett pigment i spånet som inte förändrar vidhäftning eller den kapilära effekten, alternativt bundit pigmentet i limmet utan att negativt påverka dess brottstyrka så säger jag lycka till.
          Hur vanligt som helst, dessutom med högre hållfasthet.
          Vanligt att man färgar HDF grönt när den har fuktklass.
          Skickar i lite mer melamin i skivan så är det löst.
          Infärgningen görs i fibermassan innan den skickas in i pressen.
          Visst kan de andra egenskaperna du beskriver också påverkas något men inte alltid negativt.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• bjojoj
            • December 2006
            • 35

Ursprungligen postat av flygrc
            Ser på bilden att dom har använt anslutningar med för låg kapplingsklass.
            Här måste verkiligen täckglas användas.
            Det finns ingen dragavlastning på matningskabeln vilket ger risken att kabeln hoppar av när man minst vill det....

Det finns komplett elektronik att köpa, se heeke's sida hur han gjorde
            Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

Ser ut som han använt sig av den här typen.

Kika i min tråd , där beskriver jag lite om mitt rampbygge i massiv ek.
            Jag blev tvungen att komplettera med fläkt.
            Snyggt bygge!
            Jag kommer återanvända nuvarande armatur och eventuellt komplettera/byta senare. Har kikat på såna lysrörshållare och det är det jag kommer använda isf, pga enl. min åsikt (läs ekonomi) överpriserna på "lösa" akvariearmaturer.

Hur vanligt som helst, dessutom med högre hållfasthet.
            Vanligt att man färgar HDF grönt när den har fuktklass.
            Skickar i lite mer melamin i skivan så är det löst.
            Infärgningen görs i fibermassan innan den skickas in i pressen.
            Visst kan de andra egenskaperna du beskriver också påverkas något men inte alltid negativt.
            Så jag menade, men jag visste inte att det ökar hållfastheten, intressant. Du kanske vet om det skiljer noterbart i pris mellan ofärgad och färgad mdf?

Kommentar

• Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

flygrc om du läser mitt inlägg så påpekar jag att rampen inte är helt klar och att jag åtgärdat en del på elen, förklara gärna hur kabeln skulle "hoppa" ur då hela historian är ingjuten i silikon?
              bjojoj att jag valde plyfa va av flera anledningar, dels råkade jag hitta en gammal bokhylla på secondhand och frugan ville ha nåt till böckerna men jag snodde baksidan som råkade va 4mm plyfa, sen ville jag ha det redan från början pga utseendet då jag bara laserat utsidan med rödbrun mahogny bets och sen oljat med linolja så man ser träets ådring, men även vikt och pris hade varit avgörande annars oxå.
              rampen väger väl några kilo men mesta vikten kommer från drosslarna så på hela taget är den väldigt lätt, sen sitter en 6m ljusslang i oxå som väl tar nästan halva vikten i anspråk så själva plyfan är nästan försummbar del av vikten för mig.
              Kan du hitta så pass tunn mdf funkar det säkert bra men tror dom oftast är tjockare och då ökar ju vikten ganska fort.

Kommentar

• flygrc
                • June 2006
                • 2755

flygrc om du läser mitt inlägg så påpekar jag att rampen inte är helt klar och att jag åtgärdat en del på elen, förklara gärna hur kabeln skulle "hoppa" ur då hela historian är ingjuten i silikon?.
                Såg att du påpekat att du gjort "lite mer inklapsling av elen"
                Jag kan faktiskt tycka det är olämpligt att hitta på egna elkomponenter
                (som att limma fast kabeln med silikon)
                Det finns färdiga komponenter som är framtagna för att skydda från elskador, använd dig av dom.
                Bilden på rampen du la upp är ett typexempel på hur det inte ska se ut det var därför jag kommenterade den.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

och där har du ett exempel på nya produkter som säljs idag som helt saknar sån kapsling så om du tycker dom är ett bättre val borde du nog läsa upp dina elkunskaper lite, det viktiga är inte hur man kapslar in elen utan att man gör det och där det behövs.
                  Sen att påstå att jag hittat på egna elkomponenter är väl ändå helt galet? jag har bara kapslat in befintliga komponenter och inte ändrat deras funktion alls, att limma fast en kabel gör den inte till nåt annat och den fungerar precis likadant som innan den leder ström från en punkt till en annan.

Kommentar

• bjojoj
                    • December 2006
                    • 35

Neeeeeej, vad gör ni med min tråd?!?
                    Skämtar bara Kan vara kul med lite uppfriskande meningsskiljaktigheter

Vad gäller kabeln och silikon så skulle den förstås teoretiskt sett lossna och hamna i karet, men så länge isoleringen är ok så chockar det väl på sin höjd fisken? Vet inte vad värmare och pumpar har för kabelisolering, men där befinner sig ju ofta en del av kabeln direkt i vatten.

http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=201&page=1

och där har du ett exempel på nya produkter som säljs idag som helt saknar sån kapsling så om du tycker dom är ett bättre val borde du nog läsa upp dina elkunskaper lite, det viktiga är inte hur man kapslar in elen utan att man gör det och där det behövs.
                    Sen att påstå att jag hittat på egna elkomponenter är väl ändå helt galet? jag har bara kapslat in befintliga komponenter och inte ändrat deras funktion alls, att limma fast en kabel gör den inte till nåt annat och den fungerar precis likadant som innan den leder ström från en punkt till en annan.
                    Vad gäller produktexemplet ovan så borde det kanske finnas info om att den inte ska användas utan täckglas eller motsvarande, men det blir möjligen svårt att få den att stanna på plats utan Därför är det väl överflödigt med vattentät konstruktion antar jag?
                    Senast redigerad av bjojoj; 30 December 2008, 02:08.

Kommentar

• Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

Nja i mitt fall om kabeln skulle lossna så ramlar den ner bakom karet och för att få ner sockerbiten i karet så skulle man ju behöva bryta rampen i 2 delar, sen är det ju en dubbelisolerad utomhuskabel så den tål troligtvis att ligga i vatten bättre än dom från en doppis eller innefilter
                      Vad gäller exemplet så kan man ju anta att täckglas är ett måste men det går ju att lägga en ramp på 76cm på ett 75cm långt kar och skulle man råka tappa den så finns ju risken att ett täckglas spricker.

Kommentar

• bjojoj
                        • December 2006
                        • 35

Vad gäller exemplet så kan man ju anta att täckglas är ett måste men det går ju att lägga en ramp på 76cm på ett 75cm långt kar och skulle man råka tappa den så finns ju risken att ett täckglas spricker.
                        Det har du ju rätt i, fast det behövde jag kanske inte tala om

Kommentar

• bjojoj
                          • December 2006
                          • 35

Till den det möjligen berör:
                          Håller på med planering av inköp och bygge. Jag har såklart börjat sväva ut lite och är sugen på att göra plats för filter (typ "droppfilter") innanför rampen, men vi får se hur det blir med det.
                          Om nån nu är intresserad av uppföljning med bilder och så, ska jag fortsätta här eller i projektdelen av forumet?

Tack för all hjälp och god fortsättning!

Kommentar

• Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

Projekttrådar är trevliga, tycker du skall göra en
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• bjojoj
                              • December 2006
                              • 35

Kul! Då gör jag så när det är dags och länkar härifrån.

Kommentar

Arbetssätt...