Flytta akvarium utan att röra bottnen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    Flytta akvarium utan att röra bottnen?

    Har ett ca 60l som är mitt bästa akvarium med bra växtlighet (dock rätt långsamma växter). Har stått rätt länge och sanden är hårt packad och växterna har spridit ut sig bra. När jag flyttar om några månader ska ju akvarierna med till det nya ställen men jag vill absolut inte förstöra det växtakvariet och vill alltså inte ta upp sand och växter utan bara tömma på vatten. Det skulle aldrig gå att återskapa det om man tog upp växterna.
    Tror ni det skulle gå? Det är ju rätt litet och har någon järnram, ca 3cm sand och inga tunga stenar i.
  • miaz
    • March 2007
    • 171

    #2
    Jag tror att det funkar. Har själv flyttat akvarium, även större, med sanden kvar. Se bara till att du fraktar det stadigt stående på en plan yta.

    Kommentar

    • Zwitta
      • October 2006
      • 406

      #3
      Okej tack. Blir väl till att stanna lite då och då och spreja växterna så de inte torkar ut och ha plast upptill så fukten stannar kvar också.
      Senast redigerad av Zwitta; 15 December 2008, 18:01.

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        Jag flyttade med ett 50L kar som hade ca 20% vatten i. Räkor och växer var i också. Dock flyttade jasg inte mer än en mil..

        På jobbet har vi flera gånger lyft ett halv fullt 60L juwel utan problem.
        Lycka till =)
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Det är inga problem, flyttade mitt 60l med 30% vatten kvar i, det viktigaste är att köra försiktigt så du inte skapar för stora svallvågor
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Vad det gäller växterna så läg plastfolie direkt på dom istället för över karet så hålles dom fuktiga lättare.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Zwitta
              • October 2006
              • 406

              #7
              Okej.

              Kommentar

              Arbetssätt...