Billig pump att ha vid vattenbyten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

Billig pump att ha vid vattenbyten

Letar efter en pump att ha till att pumpa ur vattnet vid vattenbyte.
    Har idag ett pumphuvud på 1200l/h och 1/2" slang till 450 liters karet men tycker det tar för lång tid. Snart får jag ett 720 liters och ännu längre till avlopp.

Först och främst ska jag gå upp till 3/4 slang men behöver starkare pump också. Minst 3000l/h men vad ska jag köpa som är prisvärt?

Räcker med att springa med nån hink när jag slamsuger men bära 300 liter är drygt

• surinam
    • September 2007
    • 673

Men vad har pumpen med vattenbyte att göra??
    Själv stänger jag av pumpen vid vattenbyten...
    Använder en vanlig trädgårdsslang till kranen
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

Kommentar

• Paatsu
      • December 2006
      • 294

Tror MagArne menar att han vill pumpa ut vattnet istället för att bara använda hävert.

Här har du en pump på 3000L/H
      Redbee.se » // Johnny

Kommentar

• MagArne
        • December 2006
        • 424

Mycket riktigt. Tänkte koppla en kraftig pump på vattenslangen för att pumpa ur vattnet genom 10-15M slang till badrummet. En eheimpump för 2500kr känns ju onödigt för att pumpa en timme i veckan. Men vill ju kanske inte ha en som går sönder så fort man tar i den.
        Kanske finns pumpar hos bygghandeln som är billiga då det inte är "akvariepumpar" Nån damm/fontänpump kanske också går? Jag får spana runt lite men PWSS pumpen såg annars ut att vara av lämplig modell och pris.

Kommentar

• HooFNaueR
          • November 2007
          • 142

tjenare, ja köpte en pump på jula, ca 2000L/h 150 kr billigt å bra, dock va de en dam pump men de va väl de du ville ha, men den går fint och tyst, han pumpar på riktigt härligt också...

Kommentar

• t85207
            • March 2007
            • 179

Ursprungligen postat av HooFNaueR
            ... dam pump ....han pumpar på riktigt härligt...
            Pecka

Kommentar

• Martin_Blomberg
              • January 2008
              • 256

Ursprungligen postat av MagArne
              Mycket riktigt. Tänkte koppla en kraftig pump på vattenslangen för att pumpa ur vattnet genom 10-15M slang till badrummet. En eheimpump för 2500kr känns ju onödigt för att pumpa en timme i veckan. Men vill ju kanske inte ha en som går sönder så fort man tar i den.
              Kanske finns pumpar hos bygghandeln som är billiga då det inte är "akvariepumpar" Nån damm/fontänpump kanske också går? Jag får spana runt lite men PWSS pumpen såg annars ut att vara av lämplig modell och pris.
              Har haft samma funderingar, men hos mig tror jag inte avloppet skulle klara av att svälja i den takt en pump pumpar ut vattnet. Tänkte du köra det i en golvsbrunn eller i toaletten?

Kommentar

• mayday
                • November 2005
                • 2085

jag kopplade en 1" slang till mitt fluval FX .... kan säga att de gick fan för fort o tömma mitt då :P

men tycker du de tar lång tid så köp en 1" slang o använd hävert medoden ... går nog fort nog

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• ize
                  • May 2004
                  • 612

Jag kör vanlig grön trädgårdsslang (med snabbkopplingar) och hävertmetoden för att tömma, sen kopplar jag på slangen mha snabbkopplingen på en modifierad koppling till köksblandaren (har en vanlig trädgårdsvattningspistol med brett duschmunstycke i andra änden för att kunna kontrollera vattnets tryck). Voila! kallvatten direkt ur kranen.

Så här års får man dock temperera vattnet mha varmvatten för att det inte fiskarna ska frysa (i det vattnet tillsätter jag vattenberedningsmedel föl hela karets volym).
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• MagArne
                    • December 2006
                    • 424

Jag fyller med 1/2" vattenslang från duschen idag och tömmer ur vattnet med hävert till 20l tunnor som jag häller ut i toan. Går väl an nu när 450l karet står bredvid badrumsdörren.

I nya lägenheten byter jag 450 mot ett 720 och får gå genom hela lägenheten för att komma till badrummet. Då orkar jag inte bära en massa 20l tunnor och vill få det bekvämare för mig. Finns både toa och golvbrunn att välja mellan. Men tror jag får svårt att starta en hävert i från badrummet i andra änden av lägenheten.

Får fundera på det där med att avloppet ska klara vattenmängden men idag går det toksegt med 1/2" slang och 1200l/h pumpen till badkaret.

Kommentar

• ize
                      • May 2004
                      • 612

Ursprungligen postat av MagArne
                      Men tror jag får svårt att starta en hävert i från badrummet i andra änden av lägenheten

Inte alls svårt.. min slang är ca 10m lång och duschavlopp och akvarium finns i varsin ände av lägenheten (en 70kvm 3:a). Tricket är att blåsa i slangen tills det bubblar i änden som ligger i akvariet, jag ser akvariet från där jag står men man känner det också igenom slangen, och sedan direkt suga på vanligt sätt för att få igång häverteffekten.

Det kan krävas något försök innan det funkar, men funkar gör det klockrent varje gång. Eftersom man har tryckt undan vattnet genom att blåsa får vattnet en extraskjuts in i slangen och därav behöver man inte suga så extremt som man annars skulle få göra.

Man kan också fylla slangen innan man sätter i den i akvariet så slipper man suga öht Häverten går då igång av sig själv..
                      Senast redigerad av ize; 06 February 2008, 13:23.
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

finns en uppsjö med billiga impellerpumpar till borrmaskiner och du har säkert en snabb batteridriven som du kan använda..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

Kommentar

• firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

Jag kör tömmer med mitt ytterfilter när jag ska byta vatten.
                          Bara att sjystera insuget till den nivån man vill tömma...
                          Ju större kar desto bättre tryck i pumpen...
                          Till mitt ena 720l kör jag ett eheim 2260 och det pumpar undan bra.
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• t85207
                            • March 2007
                            • 179

http://www.zoopet.com/forum/showthre...68#post1088168
                            Senast redigerad av t85207; 06 February 2008, 23:52.
                            Pecka

Kommentar

• Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

Ursprungligen postat av firefox75
                              Jag kör tömmer med mitt ytterfilter när jag ska byta vatten.
                              Bara att sjystera insuget till den nivån man vill tömma...
                              Ju större kar desto bättre tryck i pumpen...
                              Till mitt ena 720l kör jag ett eheim 2260 och det pumpar undan bra.
                              Kan du återfylla genom ditt 2260 annars hakar jag nog på t85207
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...