Vattenbyte för dummies (utan att behöva kånka på hinkar eller få vatten i mun).
Vattenbyte var det som jag tyckte var det värsta med denna hobby. Så jobbigt att jag nästan funderade på att sluta.
Efter några års kånkande på hinkar och några liter akvarievatten i munnen så bestämde jag mig för att hitta på något bättre.
Funderade först på avancerade lösningar med någon form av extern pump eller skarvkopplingar på ytterfiltret. Har sett flera trådar med liknande funderingar.
Så här är den ganska enkla och billiga lösning som jag till slut kom på:
Material:
10 m lång trädgårdslang. Gardena snabbkopplingar med inbyggd kulventil i båda ändar.
En adapter för anslutning till duschblandaren.
http://www.gardena.se/catalog/prodid...se&art_nr=2900
En 1 m lång slang som är monterad på en U-formad slanghållare (avsedd för avloppsslangen till disk- eller tvätmaskin). Snabbkoppling i ena änden.
Skarvkontakt för att koppla ihop slangarna.
(Anledningen till att dela i två slangar är så att den långa kan användas som .. öh .. trädgårdsslang.)
Man kan naturligtvis använda endast en slang men då hamnar ventilen vid akvariet i vattnet och då blir man blöt om fingrarna.
Vattenbyte:
1. Lossa duschslangen och anslut den långa slangen till duschblandaren.
2. Spola genom slangen med varmt vatten så den blir mjuk.
3. Spola genom och fyll slangen med lagom tempererat vatten.
4. Stäng ventilen i änden som ska till akvariet, stäng ej av duschblandaren.
5. Anslut slangarna till varandra och häng upp den U-formade slangen över akvariekanten.
6. Öppna ventilen vid akvariet och spola lite för att få bort ev luft. Stäng ventilen igen.
7. Stäng ventilen vid duschblandaren och stäng av blandaren.
8. Öppna ventilen vid akvariet.
9. Lossa snabbkopplingen vid duschblandaren. Öppna ventilen och lägg ner slangen i badkaret. Nu är häverten igång.
10. Titta på fiskarna medans vattenivån sjunker i behaglig takt.
11. Stäng först ventilen i badkaret och sedan ventilen vid akvariet, så att det inte kommer in luft i slangen.
12. Anslut slangen till duschblandaren och öppna ventilen.
13. Spola i badkaret och ställ in rätt temperatur. Slå sedan över blandaren till duschläget.
14. Öppna ventilen vid akvariet och ställ in lagom flöde.
15. Häll i vattenberedning och växtnäring samt titta på fiskarna medan vatten nivån stiger i lagom takt.
!!!OBS!!! Somna inte. Svara inte i telefon. Titta inte på TV'n. Surfa inte på Zoopet.
16. Stäng ventilen vid karet när det är fullt.
17. Stäng av duschblandaren, lossa slangen och lägg ner den i badkaret.
18. Lyft ur slangen ur akvariet. Håll den högt och öppna ventilen.
19. Rulla ihop slangen och låt vattnet i den rinna ut i badkaret.
20. Plocka undan prylarna.
!!!OBS!!! Lossa och ta hand om adaptern samt återanslut duschslangen till blandaren. Annars blir övriga familjen ilsken.
Vattenbyte var det som jag tyckte var det värsta med denna hobby. Så jobbigt att jag nästan funderade på att sluta.
Efter några års kånkande på hinkar och några liter akvarievatten i munnen så bestämde jag mig för att hitta på något bättre.
Funderade först på avancerade lösningar med någon form av extern pump eller skarvkopplingar på ytterfiltret. Har sett flera trådar med liknande funderingar.
Så här är den ganska enkla och billiga lösning som jag till slut kom på:
Material:
10 m lång trädgårdslang. Gardena snabbkopplingar med inbyggd kulventil i båda ändar.
En adapter för anslutning till duschblandaren.
http://www.gardena.se/catalog/prodid...se&art_nr=2900
En 1 m lång slang som är monterad på en U-formad slanghållare (avsedd för avloppsslangen till disk- eller tvätmaskin). Snabbkoppling i ena änden.
Skarvkontakt för att koppla ihop slangarna.
(Anledningen till att dela i två slangar är så att den långa kan användas som .. öh .. trädgårdsslang.)
Man kan naturligtvis använda endast en slang men då hamnar ventilen vid akvariet i vattnet och då blir man blöt om fingrarna.
Vattenbyte:
1. Lossa duschslangen och anslut den långa slangen till duschblandaren.
2. Spola genom slangen med varmt vatten så den blir mjuk.
3. Spola genom och fyll slangen med lagom tempererat vatten.
4. Stäng ventilen i änden som ska till akvariet, stäng ej av duschblandaren.
5. Anslut slangarna till varandra och häng upp den U-formade slangen över akvariekanten.
6. Öppna ventilen vid akvariet och spola lite för att få bort ev luft. Stäng ventilen igen.
7. Stäng ventilen vid duschblandaren och stäng av blandaren.
8. Öppna ventilen vid akvariet.
9. Lossa snabbkopplingen vid duschblandaren. Öppna ventilen och lägg ner slangen i badkaret. Nu är häverten igång.
10. Titta på fiskarna medans vattenivån sjunker i behaglig takt.
11. Stäng först ventilen i badkaret och sedan ventilen vid akvariet, så att det inte kommer in luft i slangen.
12. Anslut slangen till duschblandaren och öppna ventilen.
13. Spola i badkaret och ställ in rätt temperatur. Slå sedan över blandaren till duschläget.
14. Öppna ventilen vid akvariet och ställ in lagom flöde.
15. Häll i vattenberedning och växtnäring samt titta på fiskarna medan vatten nivån stiger i lagom takt.
!!!OBS!!! Somna inte. Svara inte i telefon. Titta inte på TV'n. Surfa inte på Zoopet.
16. Stäng ventilen vid karet när det är fullt.
17. Stäng av duschblandaren, lossa slangen och lägg ner den i badkaret.
18. Lyft ur slangen ur akvariet. Håll den högt och öppna ventilen.
19. Rulla ihop slangen och låt vattnet i den rinna ut i badkaret.
20. Plocka undan prylarna.
!!!OBS!!! Lossa och ta hand om adaptern samt återanslut duschslangen till blandaren. Annars blir övriga familjen ilsken.
Kommentar