Vattenbyte för dummies

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • t85207
    • March 2007
    • 179

Vattenbyte för dummies

Vattenbyte för dummies (utan att behöva kånka på hinkar eller få vatten i mun).

Vattenbyte var det som jag tyckte var det värsta med denna hobby. Så jobbigt att jag nästan funderade på att sluta.
    Efter några års kånkande på hinkar och några liter akvarievatten i munnen så bestämde jag mig för att hitta på något bättre.
    Funderade först på avancerade lösningar med någon form av extern pump eller skarvkopplingar på ytterfiltret. Har sett flera trådar med liknande funderingar.
    Så här är den ganska enkla och billiga lösning som jag till slut kom på:

Material:
    10 m lång trädgårdslang. Gardena snabbkopplingar med inbyggd kulventil i båda ändar.
    GARDENA är en ledande tillverkare av högkvalitativa trädgårdsredskap och erbjuder innovativa lösningar för trädgårdsarbete. Utforska GARDENAs värld.

En adapter för anslutning till duschblandaren.
    http://www.gardena.se/catalog/prodid...se&art_nr=2900
    En 1 m lång slang som är monterad på en U-formad slanghållare (avsedd för avloppsslangen till disk- eller tvätmaskin). Snabbkoppling i ena änden.
    Skarvkontakt för att koppla ihop slangarna.
    GARDENA är en ledande tillverkare av högkvalitativa trädgårdsredskap och erbjuder innovativa lösningar för trädgårdsarbete. Utforska GARDENAs värld.

(Anledningen till att dela i två slangar är så att den långa kan användas som .. öh .. trädgårdsslang.)
    Man kan naturligtvis använda endast en slang men då hamnar ventilen vid akvariet i vattnet och då blir man blöt om fingrarna.

Vattenbyte:
    1. Lossa duschslangen och anslut den långa slangen till duschblandaren.
    2. Spola genom slangen med varmt vatten så den blir mjuk.
    3. Spola genom och fyll slangen med lagom tempererat vatten.
    4. Stäng ventilen i änden som ska till akvariet, stäng ej av duschblandaren.
    5. Anslut slangarna till varandra och häng upp den U-formade slangen över akvariekanten.
    6. Öppna ventilen vid akvariet och spola lite för att få bort ev luft. Stäng ventilen igen.
    7. Stäng ventilen vid duschblandaren och stäng av blandaren.
    8. Öppna ventilen vid akvariet.
    9. Lossa snabbkopplingen vid duschblandaren. Öppna ventilen och lägg ner slangen i badkaret. Nu är häverten igång.
    10. Titta på fiskarna medans vattenivån sjunker i behaglig takt.
    11. Stäng först ventilen i badkaret och sedan ventilen vid akvariet, så att det inte kommer in luft i slangen.
    12. Anslut slangen till duschblandaren och öppna ventilen.
    13. Spola i badkaret och ställ in rätt temperatur. Slå sedan över blandaren till duschläget.
    14. Öppna ventilen vid akvariet och ställ in lagom flöde.
    15. Häll i vattenberedning och växtnäring samt titta på fiskarna medan vatten nivån stiger i lagom takt.
    !!!OBS!!! Somna inte. Svara inte i telefon. Titta inte på TV'n. Surfa inte på Zoopet.
    16. Stäng ventilen vid karet när det är fullt.
    17. Stäng av duschblandaren, lossa slangen och lägg ner den i badkaret.
    18. Lyft ur slangen ur akvariet. Håll den högt och öppna ventilen.
    19. Rulla ihop slangen och låt vattnet i den rinna ut i badkaret.
    20. Plocka undan prylarna.
    !!!OBS!!! Lossa och ta hand om adaptern samt återanslut duschslangen till blandaren. Annars blir övriga familjen ilsken.
    Senast redigerad av t85207; 07 February 2008, 21:15.
    Pecka
  • larson
    • January 2008
    • 119

Verkar vara en behändig metod det där. Jag ska ta fram detta inlägg när jag börjar fylla mitt akvarium snart. Måste bara hitta en snabbkoppling som passar både duschslang och akvarieslang...
    /lars olof

Kommentar

• t85207
      • March 2007
      • 179

Ursprungligen postat av larson
      Måste bara hitta en snabbkoppling som passar både duschslang och akvarieslang...
      Lossa duschslangen från blandaren. Gardena har en adapter som passar till 1/2 tums anslutningen på blandaren. Har du en äldre typ av blandare till diskbänken så kan du lossa silen längst ut och asnsluta adaptern där.
      Ska försöka lägga in lite bilder när jag får tid.
      Pecka

Kommentar

• Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

Gillade!! Så mycket roligare det blev med vattenbyte bara av att läsa!
        Har ju alla de där kopplingarna hemma. Så varför har jag inte insett att det var SÅ jag skulle göra? Ser fram emot att prova, ska bara leta upp alla delar först..
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

Kommentar

• _Lena_
          • June 2006
          • 1273

Annars finns det en hel del kopplingar som funkar att sätta på kranar till handfat

Kommentar

• Jens A.
            • March 2007
            • 5026

Så där brukar jag också göra, men jag har ingen ventil på den delen av slangen som skall ner i akvariet. Det är bara att se till att den är under vatten, och sedan hakar man av kopplingen till kranen.
            Det gör också att man kan koppla en slamhävert till slangen och städa akvariet samtidigt...fungerar hur bra som helst.
            Vattenbyte i mitt 540 brukar akompanjeras av en café latte och lite zoopet-surfande.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• MagArne
              • December 2006
              • 424

Smart med slangkopplingarna med kranar. Det ska jag testa sen i nya lägenheten då jag får långt till badrummet. Har någon sett dessa krankopplingar för 3/4" slang så det blir mer fart?
              *edit* Såg nu på gardenas hemsida att de finns i 3/4"
              Senast redigerad av MagArne; 07 February 2008, 09:32.

Kommentar

• t85207
                • March 2007
                • 179

Ursprungligen postat av Jens A.
                ...Det är bara att se till att den är under vatten, och sedan hakar man av kopplingen till kranen...
                Med 10 m lång slang som jag måste ha så kommer inte häverten igång om man inte fyller slangen med vatten. Och jag vill inte göra det med slangen i akvariet, det bubblar så mycket.
                Naturligtvis så kan man använda tummen eller klämma slangen, men jag tyckte det var mycket smidigare med en ventil i den änden också. Dessutom är det bra att kunna stå vid karet och reglera flödet.
                Pecka

Kommentar

• t85207
                  • March 2007
                  • 179

Ursprungligen postat av Jens A.
                  Det gör också att man kan koppla en slamhävert till slangen och städa akvariet samtidigt...fungerar hur bra som helst.
                  Sitter naturligtsvis en Gardena koppling på min slamhävert. Det har väl alla ?
                  Pecka

Kommentar

• ize
                    • May 2004
                    • 612

Haha.. nästan exakt så gör jag med, fast jag har kopplat min snabbkoppling till tillvattenkopplingen för diskmaskin i köksskåpet istället. Nackdelen är att det bara kommer kallvatten (och jäklar vad kallt det är så här års, klockrent på sommaren dock!). Å andra sidan så får jag inte sura blickar av sambon eftersom det är en fast installation.

Får fundera på det där med duschslangskopplingen dock.. har jag tur kan jag bara flytta den fasta installationen till duschen och få tempererat vatten alltid.. och gardenakoppling till slamhäverten, det hade jag itne ens tänkt på!
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• heeke
                      • April 2003
                      • 5033

Häverten startar så länge det finns vatten i slangen från akvariet upp till högsta punkten.

Men som sagt funkar fint utan ventiler, om man nu tycker det blir för mycket prylar.
                      Man spolar bara igenom slangen, viker änden (sätter för fingret), stänger av blandaren, ner med slangen i karet, rycka koppligen på blandaren, så sätter det hela i gång.

De flesta blandar silar kan bytas ut mot en sil med utvändig gänga för en gardena anslutning.

Blandar silen byts ut mot en sån här sil, som man låter sitta permanent monterad: http://www.gardena.se/Uploads/Image/i/2910s.gif eller http://www.gardena.se/Uploads/Image/i/2906.gif beroende på om man har utvändig eller invändig gänga på blandaren.

Denna skruvar man dit när man ska byta vatten: http://www.gardena.se/Uploads/Image/i/2900.gif

Denna på slangen, utan "vattenstopp" naturligtvis: http://www.gardena.se/Uploads/Image/i/2915.gif
                      Senast redigerad av heeke; 07 February 2008, 10:27.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Grodlund
                        • January 2008
                        • 560

eller det var inget...
                        Senast redigerad av Grodlund; 07 February 2008, 12:21.

Kommentar

• Lysmask
                          • March 2007
                          • 251

Väldigt smart detta... E lite trött på alla hinkar... Hur vet man vilken storlek man har på "kranen" till kopplingarna...? 1/2" eller 3/4"... Eller är det bara till att köpa en av varje...?
                          205 l, 31 l
                          Mvh Lisa

Kommentar

• Olivin
                            • July 2006
                            • 573

15. Häll i vattenberedning och växtnäring samt titta på fiskarna medan vatten nivån stiger i lagom takt.
                            !!!OBS!!! Somna inte. Svara inte i telefon. Titta inte på TV'n.
                            16. Stäng ventilen vid karet när det är fullt.
                            ..skulle bara vilja lägga till: Surfa inte på Zoopet! Det håll på att gå riktigt illa en gång - men jag klarade mig med 2 mm kvar till kanten på mitt 540-lit.
                            Medlem i VAAF www.vaaf.se

Kommentar

• Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

Ursprungligen postat av t85207
                              Sitter naturligtsvis en Gardena koppling på min slamhävert. Det har väl alla ?
                              Heh...överkurs.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

Arbetssätt...