Skapa månljus till akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Evelina66
    • March 2005
    • 9

    Skapa månljus till akvariet

    Hejsan har länge gått och funderat och undrat över hur man bäst skulle kunna fixa "månljus" till fiskarna. Funderat på att skaffa en ramp och sätta i dioder, men hittar inga mer rätt blåaktiga ljus. Finns det lysrör med månljus eller har någon ett bra förslag på hur man skapar månljus till sitt akvarium.
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Kombinera blåa och vita dioder, ger för mig ett mycket trevligt sken Dimmer på bägge så kan jag ställa in precis den nyansen av blått jag vill åt.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Whistler84
      • November 2007
      • 850

      #3
      Vassego: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113737

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Alternativ för snåla:

        Jag har använt en blå ljusslang från Rusta, som jag dragit fast i rampen med hjälp av hållare som man j´klistrar fast.
        Ljuslang + hållare + timer gick löst på ca 200 kr, och det blir faktiskt skitsnyggt. Tyvärr har jag inte en så bra kamera att jag kan ta bra bilder på det, men det ser väldigt mycket ut som de övriga månljusbilderna här.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Peter_A_F
          • January 2008
          • 64

          #5
          Jag hade faktiskt blå LED från IKEA liggande... blev så här...



          Kanske lite blått... skall nog lägga till lite vita dioder framöver... men först skall jag skaffa fiskar, blir liksom roligare då!
          - 720 liter med Malawi.
          Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
          http://franssonfamily.se/akvarie/

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Vit julgransbelysning från Classe 129 kr, nu är det ju fel årstid för månljusshopping tyvärr. Men se till att använda ljusslingor för utomhusbruk, så tål de fukten.

            Jag personligen att ett kallt vitt ljus ser naturligare ut än blått.

            Kommentar

            • mathias5053

              • November 2005
              • 77

              #7
              har gjort sån belysning till mitt kar o det blev sketbra kanske dyrt men jag beställde på molectric webshop .dom säljer tio blåa eller vita för 499 o då är allt me som man behöver .mvh mathias

              Kommentar

              • Evelina66
                • March 2005
                • 9

                #8
                Härligt med alla förslag, de tackar jag för Ska kolla in och se och när jag är klar tar jag en bild och lägger in, så ni alla kan se resultatet.

                Kommentar

                Arbetssätt...