Ramkar och frigolit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #46
    Anledningen till att man har frigolit under karet är för att ta upp de spänningar som kan uppstå om glaset ligger direkt mot en bänk. Dessa spänningar beror på t.ex temperaturrörelser i material. Eftersom exempelvis trä och glas inte rör sig lika mycket vid olika temperaturer eller luftfuktighet uppstår dessa spänningar. Det är där eventuellt frigoliten kommer in i bilden. Ett ramakvarium har inte glaset dikt mot eventuell bänk och påverkas då inte på samma sätt.

    Vad gäller tjockleken på glaset kan jag tänka mig att aluminiumprofilen tar upp en del av utböjningen av glaset som man ibland kan se. Då blir kravet på glasets tjocklek mindre.
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #47
      Det kan hända att ramen, om den är riktigt stabil, kan förhindra något att glaset bågnar, men den primära faktorn vid dimensionering av glasets tjocklek är vattendjupet.
      Man skulle kunna tänka sig att kravet på mittstag minskar något för ett ramkar kontra ett helglaskar, men som sagt då krävs en riktigt stabil ram, vilket dom flesta ramar långt i från är.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #48
        Så förskräckligt stabila tror jag inte de behöver vara. Bredden på några cm (ja hur bred den nu e) borde hjälpa till en del. Fogarna mellan ramdelarna om de nu finns sån har ingen betydelse. Däremot hur mycket siliconet flexar mellan ram och glas har ju betydelse.
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #49
          Det jag menar är att en alu-profil på tex 1500mm är inga problem att böja på, så då lär den inte hjälpa till så mycket för karets "stabilitet".
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #50
            I vilket led är det inga problem att böja den? Och är verkligen aluprofilen 1500mm Bred? Det är alltså flensen jag pratade om. Om du tänker att ena flensen sitter fast i glaset och vi då lite grovt säger att den är fast inspänd. Och låt säga att flensen som ligger horisontellt är några cm bred. Det är klart att den motverkar utböjningen av glaset. Dessto bredare flens dessto bättre. Eller har jag helt fått om bakfoten hur ett ramkar ser ut... har aldrig riktigt sett ett. Utgår från att det är nån form av L-profil.

            Samma gäller helglaskar. Om man inte gillar mittstagen kan man få en liknande effekt av att limma fasst en glasremsa längs långsidorna i uppkant.
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #51
              Ursprungligen postat av Mantis777
              Har skummat igenom tråden och vad tycker ni man ska ta för tjocklek på frigoliten om jag kör med det, 5 mm? Är det lönt?
              det ultimata är en frigolit som är lika tjock som ramen och sen att man skär till den så den passar precis innanför ramen, men annars om du kör ramkar som tråden handlar om kan du gott lägga pengarna på nåt annat för att stoppa in en tjockare frigolit under ett ramkar är i min mening mest slöseri med pengar.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #52
                Ursprungligen postat av Skiren
                I vilket led är det inga problem att böja den? Och är verkligen aluprofilen 1500mm Bred? Det är alltså flensen jag pratade om. Om du tänker att ena flensen sitter fast i glaset och vi då lite grovt säger att den är fast inspänd. Och låt säga att flensen som ligger horisontellt är några cm bred. Det är klart att den motverkar utböjningen av glaset. Dessto bredare flens dessto bättre. Eller har jag helt fått om bakfoten hur ett ramkar ser ut... har aldrig riktigt sett ett. Utgår från att det är nån form av L-profil.

                Samma gäller helglaskar. Om man inte gillar mittstagen kan man få en liknande effekt av att limma fasst en glasremsa längs långsidorna i uppkant.
                Jo profilen är ju en L-profil kan man säga. Och det är på längden den går att böja. Om du tänker den övre ram-profilen på framrutan så kan den böjas påde uppåt/neråt och innåt/utåt med lätthet (om det inte satt ett frontglas i)
                Just rörelsen innåt/utåt är ju den som vattnet åstakommer pga vatten trycket.

                Nä, tills jag ser en riktigt beräkning på hållfastheten så kommer jag att anse att ramen inte har någon praktiskt förstärkande effekt och att frigolit under ett ramkar inte på något sätt är skadligt.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #53
                  Får se om ja hinner med nån basic kalkulation sen då. Behöver Elasticitetsmodulen för glas. Aluminium är 70kN/mm2. Höres!
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  • -andy-
                    • August 2008
                    • 91

                    #54
                    Ursprungligen postat av Skiren
                    Får se om ja hinner med nån basic kalkulation sen då. Behöver Elasticitetsmodulen för glas. Aluminium är 70kN/mm2. Höres!
                    80GPa hade jag för mej men 70GPa enligt pilkingtons hemsida...
                    Senast redigerad av -andy-; 01 October 2008, 18:32.

                    Kommentar

                    • Marsipulami
                      • September 2008
                      • 203

                      #55
                      De största skillnaderna på helglas - ramkar som jag ser det är

                      -att bottenglaset lyfts från underlaget, det vill säga att det går åt tjockare glas då hela vikten tas av glasskivan utan avlastning underifrån
                      -fästytan för silikon kan öka drastiskt
                      -på långsidan sitter oftast ett tvärstag, detta borde ha mycket stor betydelse för böjningen utåt och jag skulle aldrig våga kapa det (på ovansidan, undertill är det ju stagat av botten också). Borde kunna medföra tunnare glas.
                      -Som påpekats ovan så förstärker aluflänsen glasskivan i veka riktningen, men för långsidan är tvärstag. Sett över hela skivan vete tusan hur mycket nytta det gör då de sitter glest.

                      Lite snabb googling gav att e-modulen för glas är densamma som aluminium, 70 GPa.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...