Ramkar och frigolit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Ramkar och frigolit

    Skapar en ny tråd ang diskussionen om frigolitens vara eller icke vara under ramakvarier.
    Att man inte behöver frigoliten är en sak, men vissa menar att det är direkt olämpligt, jag håller inte med.

    Ett argument för att det är olämpligt med frigolit är att det är konstruerat för att bara ta belastning längs kanterna.

    Om man har en frigolitskiva under karet kommer ramen att sjunka ner något och bottenglaset kommer att ligga mot frigoliten.

    Det jag inte köper är att detta skulle vara oläpligt.

    Ta mitt 450l kar som exepel, om det skulle stå bara på ramen skulle bottenglaset bukta nedåt nogåt pga av innehållet i karet, säg 500kg totalt (lite lågt räknat)
    Skulle det istället stå på en frigolitskiva skulle denna kraft nedåt på 500kg ha en motkraft underifrån av frigoliten som är lika stor (något förenklat).
    Bottenglaset skulle då inte bukta alls och detta skulle vara skadligt för karet?
    Nej, JAG köper det inte.

    Kom gärna med ett motargument som inte bygger på hörsägen utan vetenskaplig fakta om hur krafterna från en frigolitskiva kan vara skadligt för karet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    jag tror inte att frigolit är skadligt alls, verkan i el. under karet . däremot är det väldigt bra mot punktbelastning, ett gruskorn under ell. i karet . ex under en sten i karet
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #3
      Ursprungligen postat av heeke

      Kom gärna med ett motargument som inte bygger på hörsägen utan vetenskaplig fakta om hur krafterna från en frigolitskiva kan vara skadligt för karet.
      Jag kan inte komma med vetenskapliga fakta tyvärr. Jag förstår precis hur du tänker.. Och har även tänkt lika dant själv, tills jag ändrat uppfattning.. Jag vet inte vilken teori som stämmer men säger gärna min mening och hur jag tänker.

      Eftersom frigoliten är rörlig och foglig i viss mån (därför man använder den för att tryckutjämna en jämn yta) trycks den ihop innåt mot mitten av akvariet om den används på ett ramakvarium. Eftersom ramen/kanterna på akvariumet sticker ner mer anpassar frigoliten sig innåt där det finns mer ytrymme och trycket blir centrerat mer åt mitten.. För att motverka detta skulle det i.o.f.s. funka om man hade en frigolitskiva som är större än akvariumet så det sticker ut på siderna runt om..?? Hmm..

      Vi får göra ett forskningsprojekt..

      M.v.h. Jerker
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        jag kan komma på 2 orsaker varför det kanske inte är lämpligt med frigolit under ett ramkar!
        1: Man anpassar alltid storlen på frigoliten så att den ligger jäms med akvariekanten (är ju inte snyggt om det sticker ut) och då innebär det ju att ramen krossar kanterna på frigoliten och gör det instabilt och kommer rör på sig när man fyller det med vatten!

        2: man skär frigoliten så att den kommer innanför ramen så att bara botten får stöd och ramkanterna utanför frigoliten, vilket kan jämföras med att ha en för liten akvariebänk, alltså helt olämpligt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Koi-fantast
          • October 2007
          • 193

          #5
          Som jag har förstått det så är ett ramakvarium byggt för att tåla belastningen utan frigolit och vikten neråt ska fördelas i akvariumets ytterkanter. Problemen med att ha frigolit på den sortens akvarium är att ramkanten neråt i akvariumet inte har samma höjd på glaset. Detta måste därför kompenceras på något sätt i frigoliten så att balans uppstår. Detta kräver stor kunskap om tryckbelastning på olika material. Det är också möjligt att akvariumet imploderar om vikten inte fördelas på det sätt som akvariet är konstruerat för. Det kan ses som en jäst bulle under akvariumet(frigolit) som trycker mitten av akvariumet uppåt tvärtemot hur den konstruerats. Följ alltid producentens rekommendationer.
          Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • Shagrat
            • September 2004
            • 335

            #6
            Av egen erfarenhet har det gått alldeles utmärkt med frigolit under ramakvarium. När jag har använt det och skurit jäms med kanten har frigoliten varken spruckigt eller deformerats nämvärt. Inte ens varit med om att frigoliten når upp till glaset. Dessutom, ser man rent praktiskt på det om frigoliten nådde akvarieglaset vara lika farligt som när man har en stödbalk längst upp i mitten av karet.
            Ja, jag vet att jag inte kan stava....
            Min zoon

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Hm, änsålänge har inge lyckats övertyga mig.

              Det låter som om argumentet är att ramen trycks ner så pass mycket i frigoliten så att karet ine kommer att stå på ramen alls.
              Jag kan lova att med 500kg fördelat på 0.75 kvm så kommer inte rammen att bli "tyngre" än resten av karet.
              Jag kan hålla med om att när man fyller karet första gången så kanske ramen sjunker ner lite först pga att karet endast står på ramen, men så fort ramen sjunkit ner så pass att bottenglaset når frioliten så fördelas ju trycket över hela ytan. Bottenglaset kan alltså omöjligt böjas uppåt.

              Jag vet att en mer eller mindre känd ramkars byggare säger anorlunda , men ett ram kar hålls inte i hop av ramen. Om det vore så så skulle man ju inte behöva ha en silikonfog i hörnen utan endast mellan glas och ram.
              Ramen har för mig endast två funktioner.
              1 - Estetiskt (snyggare/fulare vad man nu vill)
              2 - Mindre precison nödvändig vid silikonering av glasen. Det syns inte om glasen hamnar något snett.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • jerker_s
                • January 2007
                • 356

                #8
                Jag/vi menar inta att akvariets tyngd kommer att vara jämnt över akvariets botten ifall det står på en frigolitskiva som är skuren längs med akvariets kant. Utan att frigoliten trycks ihop innåt mot mitten av det tryck som uppstår av kanten som sticker ner mer än själva akvariet, därav ett tryck innåt mot mitten. Trycket blir således inte på ramen och akvariets ytterkanter utan på mitten av botten. Som föregående talare beskriver som "en jäst bulle" under karet.

                Du behöver inte bli övertalad, men vill att du förstår vad jag menar..
                Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                M.v.h. Jerker

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Då är min fråga, denna frigolit som "vill ta vägen någonstans", är det lättare för den att tryckas in under karet eller "jäsa ut" på sidorna?
                  När vi ändå pratar om bullar, testa att lägga en bulldeg under en skiva (fast eller med en tyngd så den inte kan flytta sig uppåt) och se vad som händer
                  Nu tror jag iofs att frigoliten i sig innehåller så pass mycket luft att det inte blir någon "jäst effekt" alls.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Skulle vara kul att veta vad det är för kraft som trycker in frigoliten under karet så att botten trycks upp
                    Hela cellplastskivan belastas jämnt över hela ytan, den enda fara som teoretiskt skulle finnas vore väl att skivan var ojämn i kvalite´n och att den skulle komma att komprimeras ojämnt så att underlaget började skeva, men det är nog i teorin det....
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Det skulle ju isf vara samma problem för ett helglaskar, men som sagt högst osanorlikt. Skulle vara någon 5:e sorteringens frigolit som blivt väldigt kompakt på något ställe isf.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Shagrat
                        • September 2004
                        • 335

                        #12
                        Frigolit fungerar inte så att den flyter ut där det inte finns tryck, en av de stora fördelarna som finns med den typen av cell-konstruktion. Det enda som händer är att cellerna plattas till lite där ramen står. Och som jag sa tidigare, såvida man inte anväder riktigt kass frigolit så kommer inte ramen pressa ner nog mycke för att botten ska nå upp till glaset.
                        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • jerker_s
                          • January 2007
                          • 356

                          #13
                          "Då är min fråga, denna frigolit som "vill ta vägen någonstans", är det lättare för den att tryckas in under karet eller "jäsa ut" på sidorna?"

                          "Skulle vara kul att veta vad det är för kraft som trycker in frigoliten under karet så att botten trycks upp "

                          "Hela cellplastskivan belastas jämnt över hela ytan"

                          "Det skulle ju isf vara samma problem för ett helglaskar"

                          -Både jag, Koi-fantast och åheim har försökt att förklara vad vi har för teori av vad som sker och redan svarat på dessa frågor/påståenden.. Ni behöver inte hålla med oss men ta gärna våra texter i beaktning för vidare diskussion.

                          "När vi ändå pratar om bullar, testa att lägga en bulldeg under en skiva (fast eller med en tyngd så den inte kan flytta sig uppåt) och se vad som händer"

                          - En bulldeg och en frigolitskiva är inta samma sak.. Vi försökte förklara ett fenomen..
                          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                          M.v.h. Jerker

                          Kommentar

                          • mammas nya kille
                            • July 2007
                            • 203

                            #14
                            hur försäkrar man sig om att bottenglaset inte spricker då? vilket är bäst? helglas eller ram?
                            ett helglas borde ju även det vara stabilare i kanterna och kunna "bågna" neråt av trycket i mitten av bottenrutan, precis som med ett med ram?

                            Kommentar

                            • Koi-fantast
                              • October 2007
                              • 193

                              #15
                              Fler bullar i ugnen...? :-)

                              Utrycket var tänkt att illustera tryck från insidan och från utsidan.

                              Om tillverkaren till ett ramakvarium säger att man absolut inte får placera karet på en skiva frigolit, spånskiva etc. utan att den ska stå på en ram så bör det innebära att burken vid normal belastning - fyllt akvarium hamnar i "normal" stadium. Detta uppnås genom att glaset späns vid monteringen på ett sätt som motverkar krafterna när karet är fyllt. Givetvis finns det många fler faktorer att ta hänsyn till så som tillverkarens rekommendationer, tjocklek och kvalite på frigoliten, ställning/skåp, golvmaterial och reglar, massor med sten i ett hörn i akvariumet etc. etc.

                              Ett akvarium skulle inte hålla särskillt länge om det inte var konstruerat för att klara stora påfrestningar över tid. Så, det går säkert att ställa ett ramakvarium på frigolit utan större fara om man vet vad man håller på med.
                              Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...