Automatiserade vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #16
    Jag kör med termostat, magnetventil, en tryckutämnare samt kopplingar om jag vill byta till osmosvatten. Däfter går vattnet ut i en slinga till vilket det är kopplat droppnipplar som droppar olika mycket efter karets storlek. Karen är sedan borrade 20 mm för ytavrinning
    Bifogade filer
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • priest
      • January 2007
      • 14

      #17
      Så ska det se ut!

      Du har ingen lite "box" m kammar så att inte mindre fiskar riskerar att följa med? (diskusar är väl dock ingen risk)

      Kommentar

      • sb01
        • November 2006
        • 48

        #18
        Imponerande lösning, Kaj! Där finns ett par lösningar att reflektera över. Jag skulle dock vilja hitta en mindre komplicerad lösning (eftersom det bara ska vara till ett akvarium) som "inte syns" utan är lite mer diskret.

        Kommentar

        • priest
          • January 2007
          • 14

          #19
          tex Aquamedic niveaumat 3000. Finns andra dyrare märken.

          Pumpar ca 3l/h. Följer m nivåvakt. Du måste ju dock ha ett avlopp el kärl som överflödet rinner till.

          annat alternativ: Pump m timer i kärl. Finns ju risk att man glömmer den så pumpen går torr. Det gör inget om AMN3000 går torrt.

          PVC rör är ganska diskreta & ser preusiskt ut.

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #20
            Glöm inte att har du konstant rinnande vatten så kan de bli dyrt
            Va en här i örebro som fick räkning på flera hundra tusen efter hyresvärden upptäckte det ....

            Vattnet ingår i hyran i normala mängder så ska du ha konsant rinnande bör du kolla med din hyresvärd om du inte bor i villa o betalar vatten separat
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #21
              Ursprungligen postat av mayday
              Glöm inte att har du konstant rinnande vatten så kan de bli dyrt
              Va en här i örebro som fick räkning på flera hundra tusen efter hyresvärden upptäckte det ....

              Vattnet ingår i hyran i normala mängder så ska du ha konsant rinnande bör du kolla med din hyresvärd om du inte bor i villa o betalar vatten separat
              Svårt o tro det jag betalar mitt eget vatten o visst kostar det. Jag byter ett par kbm per dag men det blir inga 1oo ooo tusen på långa vägar.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #22
                Ursprungligen postat av mayday
                Glöm inte att har du konstant rinnande vatten så kan de bli dyrt
                Va en här i örebro som fick räkning på flera hundra tusen efter hyresvärden upptäckte det ....

                Vattnet ingår i hyran i normala mängder så ska du ha konsant rinnande bör du kolla med din hyresvärd om du inte bor i villa o betalar vatten separat
                Nu stod det inte på hur lång tid men med 22 kr/m3 blir det 4545 m3 vatten, rätt fett akvarium med normalt vattenbyte... Poängen är inte att byta mer än normalt utan mera jämnt.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                Arbetssätt...