Automatiserade vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sb01
    • November 2006
    • 48

    Automatiserade vattenbyten?

    På nätet finns en hel del lösningar på mer eller mindre komplicerade lösningar för att hel eller halvautomatisera vattenbyten. Syftet är ju dels att försöka göra det hela mer smärtfritt och dels att försöka förbättra kvalitén genom förbehandling av vatten etc. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant projekt? Hur har ni gjort? Hur har det funkat?

    Orsaken till min fråga är att jag överväger att skaffa ett lite större akvarium med diskusar i men eftersom jag inte har oändligt med tid så funderar jag på hur man kan minska tiden för det ganska omfattande "underhållsarbetet" som diskusar kräver.
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Jaaa! sb01....

    Ursprungligen postat av sb01
    På nätet finns en hel del lösningar på mer eller mindre komplicerade lösningar för att hel eller halvautomatisera vattenbyten. Syftet är ju dels att försöka göra det hela mer smärtfritt och dels att försöka förbättra kvalitén genom förbehandling av vatten etc. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant projekt? Hur har ni gjort? Hur har det funkat?

    Orsaken till min fråga är att jag överväger att skaffa ett lite större akvarium med diskusar i men eftersom jag inte har oändligt med tid så funderar jag på hur man kan minska tiden för det ganska omfattande "underhållsarbetet" som diskusar kräver.
    Har jag efterlyst länge. Och funderat på hur ett sådant skulle fungera....men kräver kanske väl avancerad teknik (den delen i min skalle är avstängd f n) så kanske någon "smarting" har något förslag????Eller erfarenhet?
    Senast redigerad av Malinitzi; 25 February 2007, 22:36.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Ytavrinning är lösningen. Antingen via ett rör genom botten på karet eller via en "box" som hänger över kanten.
      Sen är det bara att fylla på med vatten när man vill, manuellt eller styrt, så rinner "överskottet" ut.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        Ursprungligen postat av sb01
        På nätet finns en hel del lösningar på mer eller mindre komplicerade lösningar för att hel eller halvautomatisera vattenbyten. Syftet är ju dels att försöka göra det hela mer smärtfritt och dels att försöka förbättra kvalitén genom förbehandling av vatten etc. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant projekt? Hur har ni gjort? Hur har det funkat?

        Orsaken till min fråga är att jag överväger att skaffa ett lite större akvarium med diskusar i men eftersom jag inte har oändligt med tid så funderar jag på hur man kan minska tiden för det ganska omfattande "underhållsarbetet" som diskusar kräver.
        principen jag läst som verkar lättast är att koppla en hink/dunk vatten ovanför akvariet som med hjälp av slang rinner ner i tanken i valfri hastighet med hjälp av slangklämma.
        sen gör man likadant från tanken till en annan hink/dunk (eller direkt till ett avlopp).
        på detta sätt kan man byta så mycket vatten man vill per dygn som man hinner fyller på vatten i hinken/dunken.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Jag tror på att med en slang (pex el motsvarande) som rinner hela tiden ,alternativt via en magnetventil och timer för de är av någon konstig anledning svårt att hålla låga flöden konstant, och ytavrinning så vattennivån hålls konstant.Har man inte avlopp vid karet så kan man göra som dom som satte en länspump i en stor spann,smart ide. Vattenbytet var det som alltid var jobbigast så det tycker jag man ska göra enkelt för sig.
          Bör inte kontinuerligt vattenbyte vara en fördel med avseende på vattenvärdena?
          // Ola
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            yt avringing och automatisk påfylning via timer funkar ju bra
            Dock får du dra ett 1" rör till ditt avlopp

            ytavrinning måste du ha ifall nått händer så den inte pumpar in utan att tömma
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              Ställer mig i kö... Ytavrinning är modellen, har man ytavrinning kan man flytta ner teknik i sumpen osv, osv. Troligen en av de mest praktiska man kan ha i ett akvarium.

              Sen riggar man vattenbyte i sumpen, kanske enligt samma princip..
              mvh Mattias
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • priest
                • January 2007
                • 14

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                via en "box" som hänger över kanten.
                Sen är det bara att fylla på med vatten när man vill, manuellt eller styrt, så rinner "överskottet" ut.
                Funkar inte om man inte har ett konstant högt flöde!
                Kommer det in luft i överflödesboxen upphör hävert effekten.

                Har man en sump däremot så att vattnet går runt hela tiden kan man ha en box.

                Borrat & magnetventil. Magnetventil ska gå att koppla till en timer tror jag.
                Alt en slang som är kopplad till en kran som du sätter igång när du kommer hem.
                Ytavrinningen får vara ledd till ett avlopp. Då gör det inget om du glömmer vattnet på.

                Kommentar

                • laerni
                  • October 2005
                  • 1046

                  #9
                  Man kan skaffa någon av dessa också
                  GARDENA är en ledande tillverkare av högkvalitativa trädgårdsredskap och erbjuder innovativa lösningar för trädgårdsarbete. Utforska GARDENAs värld.

                  Art.nr. 1169, 1805, 1815 eller ex.vis 1825!
                  Lasse

                  Min Zoon

                  Bilder på Diskusyngel mm:
                  http://www.laerni.dk/rubin.htm
                  Nytaget på Diskusfröna
                  http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                  De senaste
                  http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Ursprungligen postat av laerni
                    Man kan skaffa någon av dessa också
                    GARDENA är en ledande tillverkare av högkvalitativa trädgårdsredskap och erbjuder innovativa lösningar för trädgårdsarbete. Utforska GARDENAs värld.

                    Art.nr. 1169, 1805, 1815 eller ex.vis 1825!
                    Jag hade aldrig vågat lita på Gardenas kopplingar inomhus med konstant tryck på, det är inte frågan om de släpper utan när de släpper. Anslutningen till timern ( som för övrigt verkar vara en god ide) bör göras med riktiga rörprylar.
                    // Ola
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • sb01
                      • November 2006
                      • 48

                      #11
                      Det finns många bra idéer! Att ha en tank ovanför akvariet som fyller på vatten med droppning kombinerat med ytavrinning funkar ju inte riktigt när man bor i lägenhet (försäkringsbolag+grannar kan ha synpunkter...) annars är ju det en modell som kan helautomatiseras.

                      Jag har funderat på en halvautomatisk modell, dvs man måste sätta igång det hela manuellt. Jag vill också ha en förbehandlingstank där vattnet står ett tag för att få rätt vattenvärden, temp etc. innan vattenbytet. Således måste förbehandlingstanken först fyllas sedan gäller det ju att att ha en pump som pumpar över vattnet i akvariet. Avtappningen kan ske med en pump med nivåvakt (t.ex. Clas Ohlsson länspump 35-1361) som har en slang som går till avlopp eller restvattentank (som i så fall måste tömmas manuellt). De manuella momenten i detta alternativ är 1.påfyllning av vatten i förbehandlingstanken och 2. att vid senare tidpunkt slå på pumpen som pumpar i vattnet i akvariet. Avtappningen är automatiserad om man har en slang som går till avloppet.

                      Om man hoppar över förbehandlingstanken (och ev. vattenberedningsmedel) så kan man ju med hjälp av en bevattningstimer enligt förslag ovan nå en helaumatisk lösning (som dock kräver två slangar från och till badrummet samt en vattenkälla med rätt temeratur).

                      Jag hoppas det finns fler idéer så kanske vi kommer på en riktigt bra lösning på detta problem.

                      Stefan

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #12
                        Just förbehandling är faktiskt rätt bra om man har sump. När du ska byta vatten stänger du av returpumpen och tömmer sumpen på vatten. Sen fyller du på, har i alla medel du vill ha och väntar en stund. Har du doppvärmare i sumpen, var annars?, så värmer den dessutom upp det till rätt temp.
                        mvh Mattias
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        • sb01
                          • November 2006
                          • 48

                          #13
                          Finns det inga färdiga lösningar med pumpar/filter som har hel- eller halvautomatisk funktion för vattenbyten?

                          Kommentar

                          • morphriz
                            • October 2005
                            • 875

                            #14
                            Jag har aldrig sett nånn, var en artikel i Ciklidbladet om ett automatiskt system förra året, ytavrinningsbaserat med nånn sorts flödesreglerare på invattnet. Det är det enda jag har sett tror jag.
                            mvh Mattias
                            --
                            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                            - Shakespeare.

                            Kommentar

                            • mayday
                              • November 2005
                              • 2085

                              #15
                              om du låter vattnet Rinna ner i en sump och du pumpar upp från sumpen är det inget problem ... sen kan du ju tömma sumpen o fylla på där enkelt med timers o liknande
                              ______________________________________________

                              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...