när ni säger att värmare dödar fiskarna vad menar ni då?
Värmare överskattat
Kollaps
X
-
Har man Diskus kan man inte avstå värmare!Lasse
Min Zoon
Bilder på Diskusyngel mm:
http://www.laerni.dk/rubin.htm
Nytaget på Diskusfröna
http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm
De senaste
http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flvKommentar
-
Värför väljer man att inte ha värmare? Om det är elförbrukningen man syftar på då hoppas jag att den även stänger av alla apparater med stand-by läge och har lågenergilampor...en värmare drar ju löjligt lite el. Och vad har ni för belysning som blir så varma att dom klara av att hålla en bra temperatur...prova känn på ett ljusrör...dom är ju knappast varma?
Det låter som att en värmare är en jätte kostnad...det handlar ju om några hundralappar i inköp. Och hur ekonomiskt är det att ha 24-25 varmt inne...även för dom som slipper direkt betala för sin värmekostnad, det går ju åt ändå mera energi (som någon betalar) att värma upp ett rum/lägenhet för att kunna hålla värmen i vattnet än att ha en värmare i akvariet.
Och att räkna hur mycket vissa apparater i akvariet andvänder energi betyder inte att det blir lika mycket värme i karet...ett 100W filter ger inte 100W i värme. I så fall fanns det inget energi kvar för att driva pumpen...
Alla gör givetvis som dom vill, men jag ser ingen andledning varför skippa en värmare.Kommentar
-
På mig verkar det som en oportun åsikt att nu skall man avstå från att ha (dopp)värmare.
Bestäm dig för vilken temperatur du vill ha på vattnet (beroende på vilka fiskar du har), skaffa en tillförlitlig termometer och se vad det är för temp på vattnet.
Blir tempen för låg får man skaffa en värmare, är det varmt nog är den överflödig, svårare än så är det ju inte
Har man en doppvärmare i karet och den är injusterad för en viss temperatur så drar den ingen ström när den tempen är uppnådd.Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !Kommentar
-
En vanlig glödlampa tar du i handen och går ut med i soprummet, för att slå sönder, och återvinna glasbubblan som ofärgat glas, och sockeln som metal. Energi lampor återvinns inte alls, utan ska kastas som miljöfarligt avfall för destruktion, bland annat för att de innehåller kvicksilver. Det är en miljö aspekt. De är dyrare att tillverka, och använder mer produkter som är skadliga för miljön vid produktion. Det är en annan. En tredje är en som man för det mesta aldrig tänker på. I det här landet har de flesta ett behov av att värma upp bostaden, en glödlampa på 100w vs en energi lampa på 25w ger enbart den skillnaden att pellets, olje, eller el pannan måste värma för mellanskillnaden med.
Förlåt, det här blev vist lite halvstort. Jag ber om ursäkt.
Nja, kanske inte just om ursäkt, men ni förstår säkert vad jag menar...
B!
Edit
Visst ja... Det var ju det med.
En annan fördel, med att inte ha doppvärmare, är ju att man får en mer naturligt växlande vattentemp. Hur många naturliga vattenkällor har en konstant temp år efter år?
/EditSenast redigerad av Mr B; 03 March 2007, 23:51.Kommentar
-
Detta går att diskutera i all evigheter...argumenter och motargumenter.
För att göra detta svar kort, det finns inget rätt eller fel...alla gör som man själv vill ha det. Vill man spara energi och vår miljö, då finns det många bra och bättre sätt att göra det än att skippa värmaren.Kommentar
-
Och ja, jag överdrev medvetet i exemplet, jag vet ingen miljö som på rak hand drabbas av fullt så stora växlingar.
B!Kommentar
-
MrB: Habitat som jag skrev och då anpassar man tempen därefter och vill man då simulera monsunregn genom att sänka tempen några grader så visst... men det handlade inte om odling här utan vikten av en lagom och jämn temperatur anpassad till de arter man håller! vill gärna ha exempel på simulerad störtflod och monsunregn förutom temperaturen som förövrigt har väldigt lite med lekbeteendet att göra.Senast redigerad av åheim; 04 March 2007, 20:09.Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Temperaturvariationer och variationer i ledningsförmåga har ALLT med lekbeteende att göra för många arter; här är ett exempel på hur jag använde det för att få en mycket svår art i lek:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_sailfin_tetras.htm
Jag skulle nog tillochmed säga att de akvariefiskar har variation i temperatur och/eller ledningsförmåga som trigger för lek, tillochmed de arter som leker för jämnan, som malawiciklider.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Jag har fixat det lite olika, i mina "vanliga" akvarier har jag inga värmare, där värmer bara belysningen dagtid, det blir "naturliga" växlingar mellan dag/natt, i mitt 144-liters(med bland andra fjärilsciklider och Apistogramma hoignei) har jag numera kopplat värmaren till samma timer som belysningen för att uppnå samma effekt...Och när jag byter vatten så ger jag medvetet svalare vatten för att (kanke?) stimulera effekten av ett regn...
I de stora flodernas nedre lopp ändras temperaturen INTE nämvärt, ganska konstant temp. där.....Kommentar
-
Jag har en 15 w värmeslinga (som går hela tiden) från rena i min akvariesand och den håller ner till 20 graders rumstemperatur (180 L akvarie 60 w belysning (rör) 10 h och temperatur mellan 23-25 gr C.
Detta är precis på gränsen (praktbotiorna skall ha minst 25 grader fick jag för mig och då är 23 grader lite lågt) så jag skaffade efter ett tag en doppvärmare på 25 w så nu varierar tempen från 24,5 och uppåt. den går ungefär halva tiden (nattetid och efter vattenbyte typ 8h).
Vill man ligga 5 grader över över rumstemperatur så måste man ha 1/4 w per liter eller så. Det är ju ren fysik och inga konstigheter ju.Kommentar
-
oki jag kan hålla med om att elförbrukningen av dum ursekt näää jag ändrar det då nä men jag ser ingen nödvädighet i att ha värmare funkar bara endå. sen har inte sett nån fisk må dåligt av det heller.Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!Kommentar
-
Välmående Diskus fordrar tillskottsvärme (doppvärmare) i karet! Utan sådan sysslar man med djurplågeri! Så visst fordras värmare beroende av vad för sort fiskar man har! De flesta tropiska fiskar trivs bäst i 24-26 grader varmt vatten, varför livet för dessa blir ansträngande utan värmare!Lasse
Min Zoon
Bilder på Diskusyngel mm:
http://www.laerni.dk/rubin.htm
Nytaget på Diskusfröna
http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm
De senaste
http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flvKommentar
-
Som de flesta sagt - man får kolla vilka fiskar man har och vad de har för krav.
Plus vilken inomhustemp man har
Nu på vintern har jag doppis i två av karen - som står i ett stort och ganska kallt rum. Karen är små och blir snabbt nedkylda.
I mitt stora har jag ingen för det står i ett mindre utrymme som är lite varmare. Det blir heller inte så snabbt nedkylt nattetid. Och där bor fiskar som vill ha lite kallare.
Längre fram på vårkanten tar jag väck doppvärmarna.Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L// Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //Kommentar
Kommentar