har ingen värmare i min 720 liters balja.
ligger på ca: 26 grader
Jonny Sjöberg
Fiskar i karet:
Silver arowana(Osteoglossum bicirrhosum)
2 st. Ormhuvven(Channa aurantimaculata)
4 st. Praktbotior(Cromobotia macracanthus)
1 st. Gibbiceps
1 st. Ancistrus
jag har ingen värmare i mitt 160l kar. det är 22-23 grader där i.. har levandefödare och mosaikgurami bland annat.. dom ser ut o trivas i alla fall, men jag ska köpa mig en liten värmare vid tillfälle.
Jag har inte heller någon värmare i mina kar.
När jag startade dem i höstas så fick jag höra av flera personer att det går bra utan.
Jag ska nog skaffa en digital termometer, så att jag kan se max- och min-temperaturen, till att börja med. Nu ligger den på 24 grader när jag kikar, någon grad varmare i lilla karet.
Jag kan förstå poängen med en värmare/termostat.
Det jag oroar mig mest för nu är ifall det kommer att bli för varmt i sommar? Jag brukar få det ganska varmt eftersom min lägenhet ligger mot söder.
Hur gör man isåfall?
Det jag oroar mig mest för nu är ifall det kommer att bli för varmt i sommar? Jag brukar få det ganska varmt eftersom min lägenhet ligger mot söder.
Hur gör man isåfall?
Ta av locket/täckglaset så mycket som möjligt så att vatten kan avdunsta, då sänks värmen.
Vi har fem akvarium i gång i lägenheten. Våra malwisar i 300l blir hängiga utan värmare, de vill ha varmare än ca 23 grader. Vårtplatykar funkade fint utan värmare. MItt snigel och guppykar lika så. Vårt yngelkar för stora yngel har ingen värmare heller men det är nog mest slump. Vårt växtkar har bara värmare för att det är inbyggt i filtret då vi inte kan ha rampen helt stängd ens på vintern utan att det blir för varmt.
Har man många akvarier är det enklare och säkrare att värma upp hela rummet. Många termostatvärmare är opålitliga och plötsligt går de aldrig på eller stängs aldrig av.
Eftersom den här tråden snabbt blev en tråd där det stänktes in olika temperatur intervall, tänkte jag bidra med min temp. 24-26c vintertid. 25-alldeles för mycket/akuta vatten byten sommartid. Ingen doppvärmare, Zooline Alurams kar, icke heltäckande glas, 2x39watt belysning, och 4x22watt pump. Totalt alltså drygt 100-120watt värme in i baljan utan doppvärmare.
Folk glömmer gärna vad de har för belysning osv... Men helt klart är att en balja som står i ett kallt rum, med sparsam belysning, och en mindre pump, kommer behöva hjälp med tempen, men en balja i ett varmt rum, med massor av "teknik" som tillför värme, behöver nästan aldrig det.
Vad föranleder oron egentligen? I akvarie sammanhang snackar man oftast om värmare som ger 25-100 watt, och går kanske en timma om dagen. Kaffepengar. Klart värt det för fiskarnas bästa.
B!
inte en aning faktiskt... är väl normalvarmt...
men har en ganska tät ljusramp över...
har pallat upp den med cd-fodral annars så får jag ca:30 grader i vattnet
Jonny Sjöberg
Fiskar i karet:
Silver arowana(Osteoglossum bicirrhosum)
2 st. Ormhuvven(Channa aurantimaculata)
4 st. Praktbotior(Cromobotia macracanthus)
1 st. Gibbiceps
1 st. Ancistrus
Tack för alla svar fint med en tråd som många svarar i fick så fina svar att jag har beslutat att stänga av värmarna i mina andra kar med då jag tycker det kostar för mycket de drar liksom lite ström ni må kalla mig snål men när man är A-lös så har man inte mycket pengar. graderna ligger mellan 20 och 22 grader inomhus nu just. vattnet i karet är 22 grader o fiskarna är då som de har vart enda sen jag startade det har alldrig haft värmare och de är pigga får se ska stänga ner värmarna i kväll i 60l och 240L
Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!
ja körde utan värmare ett halvår sen va ja tvungen att köpa en pga att resten av familjen inte gillade att ja hade 26 grader på elementet i mitt rum för att kunna håll 23-24 grader i karet blev så där mysigt klibbigt av all fukt i rummet efter ett tag :P ja är nöjd med min värmare iaf
ja körde utan värmare ett halvår sen va ja tvungen att köpa en pga att resten av familjen inte gillade att ja hade 26 grader på elementet i mitt rum för att kunna håll 23-24 grader i karet blev så där mysigt klibbigt av all fukt i rummet efter ett tag :P ja är nöjd med min värmare iaf
Men johannes något termostat eller termometer visar ju fel
Du kan ju inte ha lägre temperatur i karet än i rummet om du inte har kylare.
"Temperaturen" på ett termotstat kan vara upp till 5 gr fel ju.
Men OK familjen kanske inte köper detta, vem vet. Och det är väl rätt att inte värma upp rummet för fiskarna utan huvudsaken är att du vill ha varmt i rummet.
Kommentar