Elförbrukning akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av petnym
    Tittar man på admins sammanställning så är det främst pumpar och belysning som kostar i hans fall...
    Jo det är ju givet, men det beror ju delvis på att de också värmer luften runtomkringen. Hade han kunnat plocka bort pumparna och belysningen så hade ju uppvärmningskostnaden av rummet blivit betydligt lägre.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #17
      jag slipper iaf doppvärmaren
      27grader i vattnet pga hög temp i rummet (bor ju i lägenhet) och sen 4X58W lysrör till 400L.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #18
        Ursprungligen postat av admin
        Jag har räknat på vad mitt akvarierum kostar per år. Det är totalt 15 st akvarium. Detta måste vara den enskilt största utgiftspost jag har.
        Har du tagit lysrörens effekt rakt av? för ballasten drar väl en del med?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • amazonfarmen
          • June 2006
          • 508

          #19
          Christian.

          Har du inga doppvärmare?

          Med en lite ärligare (verklig förbrukning bara på lysrörern) så kommer jag upp i 13,500kWh/år, vilket ger en kostnad på ca 20.000/år!!!

          Suck, man ska nog inte räkna på detta, kör själv 30 doppvärmare 50-150W, 3x36W lysrör tända 12tim, har nog 6st Pumphuvud som ar 10-25W/st, Luftpump ca 130W och avfuktare.

          Har börjat testa lite nya cirkulationspumparsom tar LITE effekt (1500l/h på 4,5W ) så pumphuvuden kommer att bytas ut.

          //Calle
          www.goc.se

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #20
            Jag har en total kostnad för hus + akvarierum på ca 20.000 / år. Jag har inte räknat med ballasten.

            Alla akvarium står i samma rum. De blir 27-28 grader varma. Jag byter vatten varje dag så de blir ca 24-25 grader.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • amazonfarmen
              • June 2006
              • 508

              #21
              Ursprungligen postat av admin
              Jag har en total kostnad för hus + akvarierum på ca 20.000 / år. Jag har inte räknat med ballasten.

              Alla akvarium står i samma rum. De blir 27-28 grader varma. Jag byter vatten varje dag så de blir ca 24-25 grader.
              Hur länge har du kört med denna uppsättningen och har du under tiden läst av elmätaren?

              //Calle
              www.goc.se

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                #22
                Ursprungligen postat av amazonfarmen

                Har börjat testa lite nya cirkulationspumparsom tar LITE effekt (1500l/h på 4,5W ) så pumphuvuden kommer att bytas ut.

                //Calle
                Vilka pumpar är det?

                PS. Var det tvunget att starta denna tråden just nu när jag håller på med mitt odlingsrum .
                Mvh Peter

                Kommentar

                • Jodahl
                  • March 2005
                  • 298

                  #23
                  Ursprungligen postat av amazonfarmen
                  Christian.

                  Med en lite ärligare (verklig förbrukning bara på lysrörern) så kommer jag upp i 13,500kWh/år, vilket ger en kostnad på ca 20.000/år!!!
                  //Calle
                  Mer än 1 kr/kWh kostar väl inte elen?
                  Tur att jag bara har ett akvarium...
                  220 liter växtsoppa.
                  Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                  PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                  Aquarelle 0,3 W/liter

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av amazonfarmen
                    Har börjat testa lite nya cirkulationspumparsom tar LITE effekt (1500l/h på 4,5W ) så pumphuvuden kommer att bytas ut.

                    //Calle
                    Jag har den erfarenheten att de pumpar som har hög angiven cirkulation samt en lågt angiven wattförbrukning väldigt snabbt tappar i effekt. Dvs det minsta motstånd i filtermaterialet eller i slangarna så orkar den inte längre driva runt vattnet. Det innebär betydligt tätare rengöring.
                    Sedan så måste ju pumpen ha en kylning (innerfilter- vattnet, ytterfilter - luften) och det innebär att vattentemperaturen i akvariet (innerfilter) alt. lufttemperaturen i rummet (ytterfilter) höjs och på så sätt sparar man på värmekostnaderna. Dvs det man förlorar på gungorna (högre wattförbrukning) tar man igen på karusellerna (lägre uppvärmningskostnad)
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 January 2007, 11:20.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • sad_ant
                      • November 2006
                      • 84

                      #25
                      Nu har jag bara två akvarier...
                      men uppvärmingskostnaden är ju inte så enkel att dra av W effekten på pumpar osv... dels får du säkert värmen på fel ställen dvs. temperaturer på 30* på några ställen medans det är kallt på andra. detta skapar ju stor ineffektivitet, t.ex. är det ju totalt värdelöst att brassa på värme i takhöjd... sen beror det ju på vad man har för "normal" uppvärming har man itne direktverkande el så har man säkert en effektfördelning på åtminstånde 2:1
                      dvs. 2000W värme drar bara 1000W el...
                      förstår att du gärna vill räkna så men jag har svårt att tro att du kan göra det

                      Kommentar

                      • amazonfarmen
                        • June 2006
                        • 508

                        #26
                        Ursprungligen postat av Långås
                        Vilka pumpar är det?

                        PS. Var det tvunget att starta denna tråden just nu när jag håller på med mitt odlingsrum .
                        Återkommer när jag vet mer *Visslar*

                        //Calle
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        • amazonfarmen
                          • June 2006
                          • 508

                          #27
                          Ursprungligen postat av Jodahl
                          Mer än 1 kr/kWh kostar väl inte elen?
                          Tur att jag bara har ett akvarium...
                          Kolla på dina elräkningar och räkna ihop TOTALA kostnaden (el + nätavgift) / antal kWh.
                          Detta överstiger mycket över 1kr/kWh.

                          //Calle
                          www.goc.se

                          Kommentar

                          • amazonfarmen
                            • June 2006
                            • 508

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag har den erfarenheten att de pumpar som har hög angiven cirkulation samt en lågt angiven wattförbrukning väldigt snabbt tappar i effekt. Dvs det minsta motstånd i filtermaterialet eller i slangarna så orkar den inte längre driva runt vattnet. Det innebär betydligt tätare rengöring.
                            Sedan så måste ju pumpen ha en kylning (innerfilter- vattnet, ytterfilter - luften) och det innebär att vattentemperaturen i akvariet (innerfilter) alt. lufttemperaturen i rummet (ytterfilter) höjs och på så sätt sparar man på värmekostnaderna. Dvs det man förlorar på gungorna (högre wattförbrukning) tar man igen på karusellerna (lägre uppvärmningskostnad)
                            Vet inte om en cirkulartionspump tappar effekt med tiden, kanske några % beroende på beläggningar på själva pumpen.

                            Dock så håller jag med om att andra pumpar ofta tappar flöde.

                            Har man direktverkande el och behöver värme i karet, ja då kanske det spelar mindre roll om man har en massa Watt i karet, annars så kan det bli kostsamt.

                            //Calle
                            www.goc.se

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av amazonfarmen
                              Vet inte om en cirkulartionspump tappar effekt med tiden, kanske några % beroende på beläggningar på själva pumpen.

                              //Calle
                              Nja dom tappar tämligen direkt bara det blir ett motstånd. Har två pumpar en angiven styrka på 1500 l/t så är det uppmätt under optimala förhållanden helt utan motstånd - dvs inget filtermaterail alls, ingen lyfthöjd etc.
                              En pump som drar mycket watt tappar mindre när man kopplar in filtermaterial och det blir lite lyfthöjd etc. än vad en pump som har en lägre wattantal gör.

                              Gjorde en test på detta för en himla massa år sedan - säkert 15 år sedan - och skillnaden var markant. Därför är jag alltid skeptisk till att köpa pumpar som förbrukar väldigt lite watt.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • amazonfarmen
                                • June 2006
                                • 508

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Nja dom tappar tämligen direkt bara det blir ett motstånd. Har två pumpar en angiven styrka på 1500 l/t så är det uppmätt under optimala förhållanden helt utan motstånd - dvs inget filtermaterail alls, ingen lyfthöjd etc.
                                En pump som drar mycket watt tappar mindre när man kopplar in filtermaterial och det blir lite lyfthöjd etc. än vad en pump som har en lägre wattantal gör.

                                Gjorde en test på detta för en himla massa år sedan - säkert 15 år sedan - och skillnaden var markant. Därför är jag alltid skeptisk till att köpa pumpar som förbrukar väldigt lite watt.

                                Är inte Pumphuvuden eller motsvarande impellerpumpar jag menar när jag säger skriver "Cirkulationspumpar", så självklart kommer inte faktorer såsom filter och lyfthöjd spela in.

                                //Calle
                                www.goc.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...