Insug till filtermoduler sätts igen snabbt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Insug till filtermoduler sätts igen snabbt..

    Har nyligen installerat BTN-moduler i mitt kar som agerar filter med cirkulationspump och filtermattekuber. Har dock upptäckt en ganska irriterande sak och det är att rastren snabbt sätts igen av växtdelar. Tar man inte bort detta leder det till att vatten pumpas ur modulerna och frilägger pumpen så att den ligger halvt över ytan och misshandlas en aning med mycket luft i insuget...

    Oftast blir det aldrig ett problem eftersom jag rensar, rastren kan dock bli igensatta på två-tre dagar trots att jag inte har speciellt mycket växter, så om jag reser bort någon vecka eller över en helg (vilket inte är helt ovanligt) kan det bli problem...

    Vad kan man göra åt detta problem? Hur gör ni som bygggt filtermoduler och har växter i karet?

    En tanke vore ju att ha fler raster (inte snyggt) eller borra små hål i modulen någonstans för att sprida insuget, det känns dock som om man mest flyttar problemet då, sätts ett insug igen så borde ju ett till kunna sättas igen lika snabbt...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Detta http://www.backtonature.se/sweden/tips_insug.html är en bra idé eftersom insugsytan blir större
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Skudd
      • September 2005
      • 224

      #3
      Hmm.. Fast skillnaden i insugsyta med 6 cm filtermatta jämfört med 6 cm raster måste ju vara ytterst marginell??
      Menar du att det inte är ett problem med igensatta insug i kar med lösningen ovan även om inte andra åtgärder vidtagits(ex extra hål eller liknande)?

      En annan tanke jag haft är att göra en liten "skåra" i överkant och sätta dit en liten filtermattebit så att vatten kan rinna in ovanifrån om rastret blir igensatt. Då borde iofs det mesta av vattnet att sugas den vägen så att större delen av filterytan inte används (när det är stopp i rastret), så det kanske inte är så bra idé?

      Det känns bara som om problemet borde vara ganska utbrett om man har filtermodul, men jag har inte hittat något i forumet som pekar på problemet (kanske har letat för dåligt)... Att få ordning på det vore ju hursomhelst önskvärt..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Skudd
        Hmm.. Fast skillnaden i insugsyta med 6 cm filtermatta jämfört med 6 cm raster måste ju vara ytterst marginell??
        Menar du att det inte är ett problem med igensatta insug i kar med lösningen ovan även om inte andra åtgärder vidtagits(ex extra hål eller liknande)?

        En annan tanke jag haft är att göra en liten "skåra" i överkant och sätta dit en liten filtermattebit så att vatten kan rinna in ovanifrån om rastret blir igensatt. Då borde iofs det mesta av vattnet att sugas den vägen så att större delen av filterytan inte används (när det är stopp i rastret), så det kanske inte är så bra idé?

        Det känns bara som om problemet borde vara ganska utbrett om man har filtermodul, men jag har inte hittat något i forumet som pekar på problemet (kanske har letat för dåligt)... Att få ordning på det vore ju hursomhelst önskvärt..
        Det blir inte 6 cm utan en större yta eftersom den pressas in så blir ytterkonturen mer avrundad
        Vill man ha ännu större filteryta så tar en bit filtermatta (3 eller 5 cm tjock) med en diameter på ca 10 cm. På ena sidan gör man en ring med en diameter på lite drygt 6 cm (om hålet är 6cm). "Ringen" kan gå ungefär halvvägs genom mattan. Sedan tar man bort filtermattan utanför ringen och sticker in "filtermattetuben" genom hålet. På utsidan blir ju då ytan betydligt större
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Skudd
          • September 2005
          • 224

          #5
          Aha.. Då förstår jag idén...

          Är det vanligt att det blir såna problem om man har växter i karet? Jag tror iofs att det är mina storbladiga Hygrophila som ställer till det, om 3-4 blad har släppt så täpper de effektivt igen ett raster...

          Kanske får fundera på att ta bort dem helt enkelt för att slippa problem...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Skudd
            Aha.. Då förstår jag idén...

            Är det vanligt att det blir såna problem om man har växter i karet? Jag tror iofs att det är mina storbladiga Hygrophila som ställer till det, om 3-4 blad har släppt så täpper de effektivt igen ett raster...

            Kanske får fundera på att ta bort dem helt enkelt för att slippa problem...
            Jepp tämligen vanligt om man har växter i akvariet. Gjorde själv för övrigt just rent en liten filtersvamp som satt i ett BTN-insug
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Skudd
              • September 2005
              • 224

              #7
              Men att tex borra lite småhål någonstans på modulen skulle endast göra marginell skillnad eller?
              Dessutom kanske det skulle förstöra flödet något genom en del av filtermaterialet?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Flödet föstör det inte så borra du på om du känner för det - krävs dock rätt många hål. Blir väl runt 1000 st 2 mm hål för att det skall motsvara det hål du har nu om jag nu räknade rätt i hastigheten
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 August 2006, 15:41.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Skudd
                  • September 2005
                  • 224

                  #9
                  Ok.. Men då kanske det inte avhjälper problemet nämnvärt heller...?

                  Kommentar

                  • Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

                    #10
                    Jag har också haft lite funderingar om detta då jag ska instalera en orinoco. Blir inte fliltermatte biten igensatt efter ett tag?
                    Hor bra stämmer vanlig torv överens med färgen på Orinoco?
                    Oscar Cederqvist

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
                      Jag har också haft lite funderingar om detta då jag ska instalera en orinoco. Blir inte fliltermatte biten igensatt efter ett tag?
                      Hor bra stämmer vanlig torv överens med färgen på Orinoco?
                      Visst blir även filtermattebitarna igensatta men det brukar funka rätt bra om man inte har en massa flyt- eller andra lösa växter i akvariet.
                      Just på Orinoco är det ju också två raster så det brukar inte vara samma problem där som om man bara har ett ett.

                      Vad gäller färgen så kan man ju istället välja ett grus som mer påminner om bakgrunden eller något sådant.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        Såg att det är fabriks borrade hål i den bakgrunden, eller?
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
                          Såg att det är fabriks borrade hål i den bakgrunden, eller?
                          Jepp
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Oscar Cederqvist
                            • November 2002
                            • 6546

                            #14
                            Ok. Får man in nån filtermatta bakom eller är det för trångt?
                            Oscar Cederqvist

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
                              Ok. Får man in nån filtermatta bakom eller är det för trångt?
                              Utrymmet motsvarar ju lite drygt ett Juwelfilter så nog finns det plats
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...