Vad är problemet med aquaball??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #16
    Jag har aldrig hanterat denna impernellern mer varsamt än andra och förstår inte varför denna pumpen skulle var sämre bara för att en del är tillverkad i Italien? Det är ju parmesanost med? Å spagetti Bolognaise? Å parmaskinka?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      Ursprungligen postat av plorozen
      numera är i princip alla impellrar av keramiskt material, eftersom dessa har fördelen att de inte rostar.
      hade det gällt rost hade man likagärna kunna kört med rostfritt.
      fördelen med keramiska axlar är att dom slits nästintill ingenting.
      ex: har man börjat använda keramiska lager i datorfläktar då dom håller avsevärt mycket längre, kolla på en igår som hade 6års garanti, det är 6ggr mer än dyra kullagrade fläktar.

      problemet med aquaball som jag läst är dålig kvalite samt att filtermaterialet sätter igen mycke fortare än på ex: fluvals motsvarande filter.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #18
        Ursprungligen postat av Raven
        problemet med aquaball som jag läst är dålig kvalite samt att filtermaterialet sätter igen mycke fortare än på ex: fluvals motsvarande filter.
        Som användare av detta filter är jag helt oenig. Fluvals täpper till mycket fortare. Jag flyttar om korgarna vid vattenbyten, kanske inte vid varje vattenbyte, och tycker de är enormt smidiga. Jag tycker pumpen har fått oförtjänt dålig reklam. Vi har gjort eget filtermaterial av lite grovporigare filtermatta. Billigt och enkelt!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • laerni
          • October 2005
          • 1046

          #19
          Min uppfattning är att kvalitétskontroll och kvalité är beroende av företagets policy inte i vilket land det tillverkas! Om nu Eheim startar produktion i Kina eller annat u-land så är säkert både kontroll och kvalité samma som tidigare!
          Så vill man ha det bästa köper man givetvis Eheim oavsett vilket land det är tillverkat i!
          Lasse

          Min Zoon

          Bilder på Diskusyngel mm:
          http://www.laerni.dk/rubin.htm
          Nytaget på Diskusfröna
          http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

          De senaste
          http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #20
            Ursprungligen postat av Raven
            hade det gällt rost hade man likagärna kunna kört med rostfritt.
            Det ligger något i det där raven

            Kommentar

            • Tri-X 400
              • April 2006
              • 259

              #21
              När det kommer till produktion så är det precis som föreslås nämligen att det inte spelar så stor roll vilket land produkten görs i utan snarare vilket land som håller i tyglarna.

              Det enda man bör tänka på är att akta sig för produkter gjorda av barn som saknar känsla för kvalité, kan man garantera barnfria produkter ska det nog gå bra.
              Senast redigerad av Tri-X 400; 02 July 2006, 15:50.

              Kommentar

              • Daniel_N
                • April 2006
                • 573

                #22
                Ursprungligen postat av Tri-X 400
                Det enda man bör tänka på är att akta sig för produkter gjorda av barn som saknar känsla för kvalité, kan man garantera barnfria produkter ska det nog gå bra.

                Kommentar

                • Bucket
                  • February 2004
                  • 1020

                  #23
                  Ursprungligen postat av Lenmar
                  Som användare av detta filter är jag helt oenig. Fluvals täpper till mycket fortare. Jag flyttar om korgarna vid vattenbyten, kanske inte vid varje vattenbyte, och tycker de är enormt smidiga. Jag tycker pumpen har fått oförtjänt dålig reklam. Vi har gjort eget filtermaterial av lite grovporigare filtermatta. Billigt och enkelt!

                  å jag e helt oening

                  mitt aquaball slammar igen på 4 timmar och när ett fluval slammar igen på en vecka. så det är en betydlig skillnad. och det är samma sorts material i båda filtren.
                  jävla massa akvarium!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13132

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bucket
                    å jag e helt oening

                    mitt aquaball slammar igen på 4 timmar och när ett fluval slammar igen på en vecka. så det är en betydlig skillnad. och det är samma sorts material i båda filtren.
                    Det borde vara teoretiskt omöjligt på 4tim (ditt akvarie måste vara extremt skitigt) för övrigt är det väl ett tecken på att aquaball fångar alla partiklar på ett effektivt sätt medans fluvalen har mycket "bypass media"
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #25
                      Ursprungligen postat av Bucket
                      å jag e helt oening

                      mitt aquaball slammar igen på 4 timmar och när ett fluval slammar igen på en vecka. så det är en betydlig skillnad. och det är samma sorts material i båda filtren.
                      Antar att jag inte har lika mycket slam i mina akvarier som du har i dina då , kan iofs bero på att vi gjort egna filterpå den grövre filtermattan som jag skrev tidigare. Vi har dem ihop med "originalskumgummit". Å sen tycker jag att de akvarier där vi har aquaballen är väldigt klara. Tror du kan fråga vem som helst som vart hemma hos oss i västgänget .
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • plorozen
                        • January 2004
                        • 531

                        #26
                        raven: iofs så borde man väl ha kunnat göra impellrar i rostfritt från första början? det är ju inte en ny uppfinning direkt.

                        sist jag var tvungen att leta ny impellerstav till en eheim-pump så hade man (enligt affären) slutat använda sig av metall-stavar för länge sedan(tål att nämnas att pumpen är från 81(eller 83) och fungerar skitbra bortsett från att det inte går att hitta någon modell-specifik impeller till den längre).

                        edit: stavfel

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          Ursprungligen postat av plorozen
                          raven: iofs så borde man väl ha kunnat göra impellrar i rostfritt från första början? det är ju inte en ny uppfinning direkt.
                          jo men en rostfri sliter avsevärt mer på impellern än en axel gjort av keramiskt matrial så ur slitsynpunkt finns inte mycke som slår kermamiska axlar och själv tycker jag dom är rätt tåliga.
                          knäckt en medvetet och krävde bra mycke mer kraft än jag trodde det skulle kräva.

                          en ojämnhet i en keramiskt matrial slits ner rätt fort och axeln poleras riktigt jämn å fin samtidigt som det finns lite porer kvar som håller kvar vattnet.
                          en ojämnhet i en rostfri axel sliter halvt om halvt sönder en impeller samtidigt som det inte finns några porer som håller kvar vattnet vilket ökar risken för direkt matrialkontakt som sliter väldigt mycket på en impeller.
                          Senast redigerad av Raven; 03 July 2006, 21:42.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • r0l
                            • April 2006
                            • 41

                            #28
                            Ursprungligen postat av åheim
                            jag funderar på att skaffa ett och läser att vissa tycker dem är rent usla men aldrig fått nån förklaring varför? Så frågan lyder: vad är felet med dem?
                            Ja, nu har jag kastat min Fluval 1+ vilken jag aldrig fick tyst trots att jag fått den utbytt en gång. Nu blev det en Aquaball av minst modell vilket hittils är en positiv upplevelse. I princip helt tyst. Enda jag har att anmärka på är att filtermaterialet känns väldigt pjuttigt i storlek.

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #29
                              Ursprungligen postat av r0l
                              Ja, nu har jag kastat min Fluval 1+ vilken jag aldrig fick tyst trots att jag fått den utbytt en gång. Nu blev det en Aquaball av minst modell vilket hittils är en positiv upplevelse. I princip helt tyst. Enda jag har att anmärka på är att filtermaterialet känns väldigt pjuttigt i storlek.
                              Ihhh, du skulle nog tatt modellen näst minst för den minsta duger inte till mycket... Synd att du inte frågade... Tror inte det skiljer så mycket i pris... Det större hade haft lite större filteryta... sorry...
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              • r0l
                                • April 2006
                                • 41

                                #30
                                Ursprungligen postat av Lenmar
                                Ihhh, du skulle nog tatt modellen näst minst för den minsta duger inte till mycket... Synd att du inte frågade... Tror inte det skiljer så mycket i pris... Det större hade haft lite större filteryta... sorry...
                                Det är nog lugnt. Ska bara ha den i ett litet växtakvarium. Mest för cirkulationens skull, men jag tänkte att det kunde få samla på sig lite växt-snafs oxo.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...