Vad är problemet med aquaball??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    Vad är problemet med aquaball??!

    jag funderar på att skaffa ett och läser att vissa tycker dem är rent usla men aldrig fått nån förklaring varför? Så frågan lyder: vad är felet med dem?
    Viva Leo Buscaglia
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #2
    tyvärr kan jag inte svara på vad som är felet. jag har en aquaball och tycker den fungerar iaf, varken mer eller mindre. det var någon som länkade till någon undersökning någon gjort med ett par olika innerfilter som motsvarade varandra...personen som gjorde undersökningen kom fram till att aquaball inte alls var dåligt =) med lite tur kommer länkgivaren och kollar tråden så kanske du kan va läsa testet.

    hur som helst, vet att akvarielagret tog bort aquaball ur deras sortiment, har för mig att det var för att ingen av deras kunder gillade dom, hade problem med dom, etc etc...jag frågade inte så noga.

    inte mycket till hjälp, sorry.

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      Det var jag som hittade den länken och lade in den men tyckte att det var bättre att starta en ny tråd ang detta...Tack ändå
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Daniel_N
        • April 2006
        • 573

        #4
        Har för mig att impelleraxeln gick av lätt, och att det berodde på att de var tillverkade i Italien eller nåt. Rätta mig gärna om jag har fel

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          har haft ett annat eheim filter och där var axeln också känslig då den är keramisk (tror samtliga eheims impeller axlar är av keramiskt material...)
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            numera är i princip alla impellrar av keramiskt material, eftersom dessa har fördelen att de inte rostar.

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #7
              jag har 1 aquaball och den fungerar hur bra som helst.
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • Tri-X 400
                • April 2006
                • 259

                #8
                Hade Eheim tidigare, visserligen gick den keramiska axeln av efter ett tag men ett byte på 6 - 7 år för en kostnad av 90 kr såg jag inte som en stor grej.

                Det som händer med axlarna är att gummipackningarna tappar form där axlarna börjar tappa styrning och vibrera. Så i princip är det packningarna som nöts ned då det är de som upptar stötarna och därefter slås axeln sönder.

                Vet inte, första gången jag såg aquaball på bild med dess finurliga möjligheter tyckte jag att det såg riktigt bra ut. fast det är klart, ju fler lösa delar.......

                Vad kostar de på ett ungefär ?

                P.S. Tack för rådet Plorozen, trodde det var underförstått med bilden din D.S.

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Jag har sju aquaball i mina kvarier och jag tycker de är suveräna! Fördelen med dem tycker jag är de löstagbara filterkorgarna. De är lätta att rengöra och om jag behöver gammalt filtermateriel i nåt nystartat akvarium så är det bara att ta en gammal korg. Jag kan inte göra annat än rekommendera dem varmt. Jag vet att Herkules zoo inte tar in dem för de tycker de är värdelösa men jag har inte fått någon närmare förklaring på vad som är kass.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

                    #10
                    Jeg har lest/hørt det samme som Daniel N. At akkurat Aquaball fra Eheim ble produsert i Italia, med dertilhørende kvalitet. Det skal visstnok være flere butikker som har tatt dem ut av sortimentet sitt på grunn av dette.
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #11
                      tillverkning i annat land bestämmer inte kvalitén. Det är ägaren till produkten som bestämmer kvalitén.
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      • desiredillusion
                        • February 2006
                        • 512

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sintei
                        tillverkning i annat land bestämmer inte kvalitén. Det är ägaren till produkten som bestämmer kvalitén.

                        Jeg mente ikke at det bare var fordi den ble laget i Italia den muligens var av dårligere kvalitet. Bare at jeg har lest/hørt at denne ble laget i Italia, og ikke Tyskland, og at mange har hatt problemer med den. Og når flere butikker har tatt den ut av sine sortiment, kan jo det kanskje tyde på at det er et faktum at det forekommer mer driftsproblemer med denne modellen enn andre.
                        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Jag har som sagt köpt sju och alla har hållt och fungerat kanonbra i de två år vi haft dem. I våra två Fluval; 3 och 4+, har vi bytt imperneller två gånger i 3:an och en gång i 4+:an. Undrar om de är "made in China" ? Så inga mer fluval för oss, mera aquaball!!
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av desiredillusion
                            Jeg mente ikke at det bare var fordi den ble laget i Italia den muligens var av dårligere kvalitet. Bare at jeg har lest/hørt at denne ble laget i Italia, og ikke Tyskland, og at mange har hatt problemer med den. Og når flere butikker har tatt den ut av sine sortiment, kan jo det kanskje tyde på at det er et faktum at det forekommer mer driftsproblemer med denne modellen enn andre.
                            Well nu har ju Eheim startat produktion i Kina så då kanske det blir bättre
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13132

                              #15
                              Tackar för samtliga inlägg summan blev att det är ett bra filter med en impeller axel man får handskas varsamt med (gäller alla eheims pumpar) postar en beställning på stört!!! återkommer med en recension...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...