Fluval 404 väsnas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Fluval 404 väsnas

    Startade i går mitt nya Fluval 404. I instruktionerna står det att läsa att det i början kommer det att finnas lite luft i filtret, men att det så småningom kommer ut.

    Men filtret (som annars ska vara tyst) väsnas fortfarande i dag. Hur lång tid brukar det ta innan filtret är luftfritt och filtret går tyst?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Min 404 blir tyst nästan direkt efter jag har satt igång det,jag brukar få vicka lite på det så all luft åker ur.
    MvH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tack för tipset! Har gjort det nu några gånger och det kommer ut lite luft varje gång jag gör det. Men det fortsätter att låta. Kan det vara för att filtermaterialet är nytt? Eller kan det vara något fel på filtret?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Om luften aldrig tar slut suger kanske filtret tjuvlyft någonstans.
        Kolla alla skarvar på sugsidan s.s. slangarnas kopplingar och packningen i locket.
        Eventuellt kan en lösning vara att använda slangklämmor om det kommer in luft i någon slanganslutning.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Jag kan inte tänka mig att det kommer in nån luft via slanganstlutningen för den sitter som berget. Och packningen är ju ny.

          Hur länge brukar det ta innan luften tar slut i ett nytt filter med nytt filtermaterial?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Yrrah
            • August 2004
            • 188

            #6
            Hur fyllde du filtret när du satte igång det? Jag har ett 304 som fungerar likadant. Det nya filtermaterialet bär alltid med sig en del luft.

            Om du inte fyllde upp filtret helt med vatten samt inte kramade ur filtermaterialet ordentligt så kan du nog ha ganska mycket luft kvar i filtret. Pumpa med startspaken och vicka på filtret så försvinner det efter ett tag. Om det ändå inte hjälper kan du ta loss filtret och göra om installationen...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Yrrah
              Hur fyllde du filtret när du satte igång det? Jag har ett 304 som fungerar likadant. Det nya filtermaterialet bär alltid med sig en del luft.

              Om du inte fyllde upp filtret helt med vatten samt inte kramade ur filtermaterialet ordentligt så kan du nog ha ganska mycket luft kvar i filtret. Pumpa med startspaken och vicka på filtret så försvinner det efter ett tag. Om det ändå inte hjälper kan du ta loss filtret och göra om installationen...
              Jag fyllde med startspaken som det stod i instruktionerna... Kan man pumpa med den även när filtret är igång?

              Det filtermaterialet jag har är Pre-Filter (makaroner) och BioMax och det går väl inte att krama ur..
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Alexander72
                • April 2006
                • 244

                #8
                Du bör fylla hela filtret med vatten från kranen innan du kör igång det med pumpen.
                Nu när du väl startat det så får du nog vicka regelbundet på det ett tag innan det blir helt tyst.
                Mitt nya fluval 304 tog nog en vecka innan det blev helt tyst fast jag vicka och grejade med det. :-)

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alexander72
                  Du bör fylla hela filtret med vatten från kranen innan du kör igång det med pumpen.
                  Nu när du väl startat det så får du nog vicka regelbundet på det ett tag innan det blir helt tyst.
                  Mitt nya fluval 304 tog nog en vecka innan det blev helt tyst fast jag vicka och grejade med det. :-)
                  Ok, tack! Då vet jag det. Jag fyllde inte filtret med vatten eftersom det inte stod i instruktionerna att jag skulle göra det... Men jag tänkte faktiskt tanken...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Sacrium
                    • February 2004
                    • 672

                    #10
                    Jag fyllde det med hjälp av pumpen och fortsatte att pumpa och vicka lite då och då under några timmar. Var tyst nästan omedelbart. Men filtermaterialet hämtade jag från mitt gamla ytterfilter som hade varit igång under tiden.
                    Tycker det låter konstigt att det skulle ta sån tid ändå. Har du kollat packningen?
                    http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Nu låter det inte längre som att det kommer upp nån luft när jag vickar på det, men pumpen fortsätter ändå att låta likadant... Tyst är den definitivt inte iaf.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Sacrium
                        • February 2004
                        • 672

                        #12
                        Det låter helt klart konstigt. Mitt hörs knappt att det är igång.
                        Du kanske skulle köra om det hela från början? Dvs tömma det helt och
                        kolla så att allt sitter som det ska. Låter inte alls normalt att det
                        skulle föra massa väsen.
                        http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                        Kommentar

                        • gigardt
                          • February 2003
                          • 772

                          #13
                          Ta isär filtret och kolla så att locket till impellern är ordentligt ditsatt.Den kan gå lite trögt att få fast första gångerna,det ska klicka till när du trycker dit den.
                          MvH Richard
                          600l Sydamerika(invånare se nedan)
                          7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
                          500l innedamm(Koi)
                          4500l Damm(Koi)
                          125l yngelburk
                          400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sacrium
                            Det låter helt klart konstigt. Mitt hörs knappt att det är igång.
                            Du kanske skulle köra om det hela från början? Dvs tömma det helt och
                            kolla så att allt sitter som det ska. Låter inte alls normalt att det
                            skulle föra massa väsen.
                            Ja jag funderar på att göra det i morgon.

                            Ursprungligen postat av gigardt
                            Ta isär filtret och kolla så att locket till impellern är ordentligt ditsatt.Den kan gå lite trögt att få fast första gångerna,det ska klicka till när du trycker dit den.
                            Det klickade.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • -= Emilio =-
                              • April 2006
                              • 226

                              #15
                              Min 304 har gått knäpptyst från första dan i 2 år, låter några minuter efter man gjort rent, och jag fyller den alltid med "pumpen" på med akvarievatten, o drar igång o vickar lite. Funkar fin fint (tills jag knäckte ett "spänne")
                              - Juwel Vision 260 -

                              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                              - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                              Kommentar

                              Arbetssätt...