Det slutgiltiga akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    grov blå filtermatta i ytavrinningen tror jag skulle dämpa en del utan att bromsa flödet.

    kanske skulle satsa på lutande ytavrinning så vattnet rinner ner i ett rör istället för ramlar ner typ.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #17
      Låter grymt häftigt. Efter att ha startat en sån här tråd är bilder ett måste, det hoppas jag du förstår?

      Ang. om det är djurplågeri eller inte att inte ha en ruta täckt så skulle jag vilja säga att det är rent skitsnack. Isf får ni skicka djurskyddsstyrelsen på mig med, för jag har ett 600l som rumsavdelare mellan min sovalkol och resten av min etta.
      Att ha en ruta täckt är en rekommendation, självklart känner fiskarna sig säkrare om de har en sida som alltid är lugn. Men har man lite erfarenhet/sunt förnuft kan man planera sitt kar och ändå ge fiskarna ett bra hem. Och det går att göra på många fler sätt än ett berg i mitten

      Lycka till med projektet! Och som sagt, bilder
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        Ursprungligen postat av heljis
        Låter grymt häftigt. Efter att ha startat en sån här tråd är bilder ett måste, det hoppas jag du förstår?
        annars åker mattpiskan fram
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • jockeXX
          • April 2006
          • 67

          #19
          Självklart kommer det att finnas bilder!
          Nu finns det ingen återvändo heller för jag köpte precis ett 375 liters med malawi (mycket fina VF) som jag sak odla på ett halvår.
          Det akvariet kommer sen bli sump.
          Lutande avrinning skulle nog funka bra med lite filtermatta som ljuddämpare.
          Ska ut och göra en avgjutning av en häftig klippa med polyesterplast och glasfiber(sånt man bygger plastbåtar av) som jag sen skall lägga ett lager husfix ca 2 cm i och till slut fylla med något typ formskum utan gifter i för stabilitet.
          Sedan gundmåla och airbruscha och lacka. För o få lite erfarenhet till det stora karet.
          Kan lägga upp bilder på det pjojektet.
          Ser verkligen fram mot dte stora projektet , älskar stora projet!
          Hör av mig.

          Kommentar

          • Pont
            • March 2005
            • 7

            #20
            Avrinning

            Kolla på http://www.dursostandpipes.com/ för en konstruktion som avser att minska ljudet från en avrinning till sumpen.

            ..och lycka till med bygget - lite avundsjuk blir man ju. Håller själv på att planera för bygge av vinterträdgård, men är tveksam till at SWMBO går med på ett jätteakvarium i mitten.....

            Kommentar

            • jockeXX
              • April 2006
              • 67

              #21
              Vilken kanongrej ! Tack så mycket för tipset nu finns det inga problem längre!
              Förutom pengabiten....

              Kommentar

              • jower
                • December 2002
                • 472

                #22
                håller med angående en dursostandpipe. Laborerade mkt med avrinningen när jag körde salt. Helt klart den tystaste varianten.
                /Johan

                Kommentar

                • Buckshot
                  • February 2003
                  • 456

                  #23
                  Ursprungligen postat av jockeXX
                  Hej alla intresserade!
                  Skall sätta upp ett stort kar som kommer dela av en vinterträdgård alltså synas från 2 håll + 1 gavel.
                  Måtten L=3000 H=700-800 D=800-1000
                  Sump 375 liters kar med matta som filter
                  1st 80 liters droppfilter med biobollar
                  Ytavrinning till sumpen
                  4 st dubbla 150 cm ljusramper alt. metallhalogen
                  2st 6000l pumpar
                  2st 1000 l pumpar på timer för att förhindra att skit blir stående pga samma vattenström.
                  Inredning frigolit airbrushad mörk granit + riktig mörk granit vit/ljus sand
                  ca 150-200 malawiciklider
                  Någon som byggt nåt liknande och har lite tips.
                  Kanske även känner någon i Kronobergs län som skulle kunna bygga ett sånt kar?
                  Tacksam för invändningar och tips
                  Mvh Jocke
                  Jag har byggt ett som är 2350*1000*650.
                  Gör det inte högre än 650mm.
                  Det blir lättare att sköta och fiskarna bryr sig inte så mycket om måtten mer än möjligen storleken på bottenytan.
                  Behöver du biobollar så har jag 35liter.
                  Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...