tjocklek på glas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heimdall
    • February 2006
    • 83

Ursprungligen postat av Raven
    Heimdall, kolla vad det är för priskillnad mellan 10mm och 12mm.
    kan va rätt liten men räkna med att framruta bakruta och bottenglas kommer kosta.
    men bakruta och bottenglas går ju att skarva av flera mindre om man så vill.

minst ett stag per 60cm skulle jag rekommendera.

tänk också på att om du lägger på en ram i metall ska den absolut inte vidröra glaset.
    jo men för att jag ska känna mej tryggare blir det nog 12mm.
    en polares pappa är glasmästare så man kan kanske fjäska lite för att få bättre pris..tror det blir 3 hela glas...tror det blir snyggast..förutom botten för den ser man inte.

så 4 stag istället för 3?

nej förfanken, ramen ska inte röra vid glaset.
    1125L påfåglar
    540L hajmal,praktbotia
    240L slöjstjärt, gurami, kardinal
    30L yngelakv.

Kommentar

• robbygg
      • November 2004
      • 188

Sätt längsgående stag också som är ca 10-12 cm breda. Sen sätter du 3 mittstag med samma bredd. Med längsgående stag så blir det totalt 5 stycken 60 cm's stag.

Sen 12 mm glas blir väldigt dyrt så jag hade kört på 10, du hade klarat dig på 8 också men kör på 10 fär säkerhets skull. Alu ramen behöver du ju inte.
      Länken nedan visar en bild ovanifrån.

Du kan skicka mig ett PM om du är intresserad av att komma i kontakt med en kille som byggt ett kar med samma mått.
      Senast redigerad av robbygg; 25 March 2006, 11:13.
      http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010

Kommentar

• Perrx
        • October 2005
        • 119

Ursprungligen postat av Raven
        tänk också på att om du lägger på en ram i metall ska den absolut inte vidröra glaset.
        Varning för en dum fråga!

Varför ska man ha en alu-ram om glaset inte får vidröra ramen?

Kommentar

• mr malawi
          • October 2005
          • 124

Jag har precis beställt ett helglasakvarie med måtten 3000*1200*650. och där så skall glasen vara 19mm i båtten. pga att fästytan mellan glasen skall bli så stor som möjligt. 15 mm glaset hade klarat sig men fogen hade inte varit 100% säker. Och en 12 som båttan hade jag alldrig satt. Sen runt om på mitt kar blir det 12mm glas.

Måste bara säga en sak. snåla alldrig på glaset. Vad kostar inte en fet vattenskada? Jo massor.......... Och bygger du själv finns det inte ett ända försäkringsbolag som ställer upp... Tänk dig för 100ggr. först.

om du vill kan di lägga ett PM till mig så kan du få mitt nummer så kan du ringa mig och prata lite och få lite fler tips....

/Robban
          zooooopet såklart - Rezzzzzzobbbbbbbb!!!!!!!

Kommentar

• robbygg
            • November 2004
            • 188

@ mr malawi

Det där karet får du lägga upp bilder på sen när det är klart! Får man fråga var du har beställt det? Eller bygger du själv? Har nämligen funderat på ett liknande fast till salt då. (3000x1200x500mm högt.)
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

Ursprungligen postat av robbygg
              Sen 12 mm glas blir väldigt dyrt så jag hade kört på 10, du hade klarat dig på 8 också men kör på 10 fär säkerhets skull.
              enligt gängse rekommendationer ska man ha minst 10mm till 60cm och om man då bygger med 8mm kan det bli problem med försäkringsbolaget om nåt skulle hända då det kan anses icke fackmannamässigt gjort.

Ursprungligen postat av Perrx
              Varning för en dum fråga!

Varför ska man ha en alu-ram om glaset inte får vidröra ramen?
              dum fråga, för stå för dej då
              finns inga dumma frågor bara dumma svar
              nä skämt osidå om ramen rör glaset kan det mycket lätt bli punktspänningar som kan spräcka glaset.
              sen rör sej allting också och aluminium som gnids mot glas är inte heller bra ur hållfasthetsynpunkt.

finns flera vägar att gå, man kan lägga silikon på aluramen och smeta ut det och låta det torka.
              sen på med mer silikon och på med ramen på akvariet.
              kan ta nån form av gummi ex: cykelslanggummi borde gå och lägga emellan.

har man plastram däremot kan det gå med plast mot glas då plast är mjukare och mer flexibelt men inget jag skulle rekommendera ändå.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• heeke
                • April 2003
                • 5033

Kanske borde tilläggas att det inte är ett ramkar som diskuteras utan ett helglas med en lös ram uppe på. Ett ramkar byggs på annat sätt.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• heimdall
                  • February 2006
                  • 83

Ursprungligen postat av mr malawi
                  Måste bara säga en sak. snåla alldrig på glaset. Vad kostar inte en fet vattenskada? Jo massor.......... Och bygger du själv finns det inte ett ända försäkringsbolag som ställer upp... Tänk dig för 100ggr. först.

/Robban
                  de e sant..skulle kanske satsa på tjockare glas som botten...
                  det med vattenskador försöker jag undvika på alla sätt...därför ska jag bygga ett kar till under...lite mindre mått, kommer bara skilja nån cm..fast i plåt...mest som säkerhet...förhoppningsvis spricker botten om det är nåt som "ska" spricka.. annars får man komma på nån idé som gör att om det blir en spricka i nån av sidorna får man göra en kanal som leder vattnet ner i de andra karet.typ avrinningskant på ställningen.. ..
                  1125L påfåglar
                  540L hajmal,praktbotia
                  240L slöjstjärt, gurami, kardinal
                  30L yngelakv.

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

Ursprungligen postat av mr malawi
                    sOch bygger du själv finns det inte ett ända försäkringsbolag som ställer upp... Tänk dig för 100ggr. först.
                    skulle påstå motsatsen.
                    har pratat med if och dom har kravet att det ska va fackmannamässigt byggt.

dvs inte för tunt glas rätt silikon glaset ska va rengjort.
                    efter vad jag läst och hört kör dom andra bolagen samma linje.

läs sektion 8.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

Arbetssätt...