Jag hade inte låtit tillverka något utan att gjort en ordentlig spänningsberäkning på det (men jag kanske är yrkesskadad?), en inte helt oviktig fråga i sammanhanget är ju vikten. Glas är tungt och att öka tjockleken 1mm ökar akvariets totalvikt en hel del.
3000mm är en avsevärd längd, du får en hel del spänningar på mitten där.
450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap Min Blogg För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
Vill gärna se bilder eftersom bygget fortskrider, sen när du kommer igång
Hur mycket stag har du tänkt använda, tre ordentliga stag borde väl räcka?
kanske både längst upp och längst ner...
Varför ska du ha stag nertill. Där har du ju hela bottenglaset.
planerat fort bara...vill att de ska tåla så mycket som möjligt.
funderar oxå på att göra ställningen och göra ett extra kar där nere som kan ta emot vattnet om det skulle spricka...svårt med avlopp i storarummet..
1125L påfåglar
540L hajmal,praktbotia
240L slöjstjärt, gurami, kardinal
30L yngelakv.
jag skulle alla gångar limma ,en glaslist som är 3000*6*50,längs hela karet fram som bak .om du bara limmar stag tvärs över ,så hållar det aldrig
mvh janne
jag skulle alla gångar limma ,en glaslist som är 3000*6*50,längs hela karet fram som bak .om du bara limmar stag tvärs över ,så hållar det aldrig
mvh janne
ska göra ram till karet så det blir alu stag som går att ta av och på...fortfarande planering dock..
1125L påfåglar
540L hajmal,praktbotia
30L yngelakv.
Det skadar aldrig att vara försiktig, men de flesta större hemgjorda kar jag sett är betydligt "grövre" byggda än motsvarande fabrikstillverkade. Med det menar jag att kant/täckglaslister och stag ofta är väldigt grova på hemgjorda kar.
Har själv ett kar på knappt 200l som har en kantlist och ett stag som är någonstans mellan 5-10cm bred. Glastjockleken är nog 8mm både på lister och karet. Hade jag gjort det själv hade jag skippat både kantlist (eftersom jag inte har täckglas) och stag på ett kar som är 200l med 8mm glas.
Det skadar aldrig att vara försiktig, men de flesta större hemgjorda kar jag sett är betydligt "grövre" byggda än motsvarande fabrikstillverkade. Med det menar jag att kant/täckglaslister och stag ofta är väldigt grova på hemgjorda kar.
Har själv ett kar på knappt 200l som har en kantlist och ett stag som är någonstans mellan 5-10cm bred. Glastjockleken är nog 8mm både på lister och karet. Hade jag gjort det själv hade jag skippat både kantlist (eftersom jag inte har täckglas) och stag på ett kar som är 200l med 8mm glas.
nej jag håller med..gör man det själva(med hjälp) så blir man förmodligen lite mer försiktig. men sen kan man dock ändå göra det snyggt.
aja jag hoppas på de bästa..
1125L påfåglar
540L hajmal,praktbotia
30L yngelakv.
Heimdall, kolla vad det är för priskillnad mellan 10mm och 12mm.
kan va rätt liten men räkna med att framruta bakruta och bottenglas kommer kosta.
men bakruta och bottenglas går ju att skarva av flera mindre om man så vill.
minst ett stag per 60cm skulle jag rekommendera.
tänk också på att om du lägger på en ram i metall ska den absolut inte vidröra glaset.
Kommentar