tjocklek på glas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heimdall
    • February 2006
    • 83

tjocklek på glas

har planerat mitt nästa kar nu men frågan är tjockleken på glaset...tänkte höra både här inne och hos glasmästaren.
    karet kommer bli 3000x600x600.
    1125L påfåglar
    540L hajmal,praktbotia
    240L slöjstjärt, gurami, kardinal
    30L yngelakv.
  • androxe
    • August 2005
    • 854

det är väl mest höjden som bestämmer tjockleken har jag för mig, minst 10 mm bör du ha iaf

Kommentar

• laerni
      • October 2005
      • 1046

Just det min. 10mm men då längden är 3 meter behövs flera stag!
      Lasse

Min Zoon

Bilder på Diskusyngel mm:
      http://www.laerni.dk/rubin.htm
      Nytaget på Diskusfröna
      http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

De senaste
      http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

Kommentar

• heimdall
        • February 2006
        • 83

Ursprungligen postat av androxe
        det är väl mest höjden som bestämmer tjockleken har jag för mig, minst 10 mm bör du ha iaf
        jo har tänkt mej mer än 10 oxå...blir en stor yta med spänningar på.
        1125L påfåglar
        540L hajmal,praktbotia
        30L yngelakv.

Kommentar

• S_sund
          • July 2004
          • 1904

Jag hade inte låtit tillverka något utan att gjort en ordentlig spänningsberäkning på det (men jag kanske är yrkesskadad?), en inte helt oviktig fråga i sammanhanget är ju vikten. Glas är tungt och att öka tjockleken 1mm ökar akvariets totalvikt en hel del.

3000mm är en avsevärd längd, du får en hel del spänningar på mitten där.
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

Kommentar

• androxe
            • August 2005
            • 854

Vill gärna se bilder eftersom bygget fortskrider, sen när du kommer igång
            Hur mycket stag har du tänkt använda, tre ordentliga stag borde väl räcka?
            kanske både längst upp och längst ner...

Kommentar

• heeke
              • April 2003
              • 5033

12mm ska du nog ha. Tre stag räcker. Om du ska ha en list för täckglas så kommer ju den att stabilisera ännu mer.

heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• heimdall
                • February 2006
                • 83

jo förmodligen blir det 12 mm ..ska göra ram till den oxå...3 stag uppe och 3 nere.

jo så fort arbetet kommer igång kan jag försöka fotografera det allt eftersom det händer nåt.
                1125L påfåglar
                540L hajmal,praktbotia
                30L yngelakv.

Kommentar

• heeke
                  • April 2003
                  • 5033

Varför ska du ha stag nertill. Där har du ju hela bottenglaset.

Kommentar

• heimdall
                    • February 2006
                    • 83

Ursprungligen postat av heeke
                    Varför ska du ha stag nertill. Där har du ju hela bottenglaset.
                    planerat fort bara...vill att de ska tåla så mycket som möjligt.
                    funderar oxå på att göra ställningen och göra ett extra kar där nere som kan ta emot vattnet om det skulle spricka...svårt med avlopp i storarummet..
                    1125L påfåglar
                    540L hajmal,praktbotia
                    30L yngelakv.

Kommentar

• janne dansk
                      • June 2004
                      • 1740

jag skulle alla gångar limma ,en glaslist som är 3000*6*50,längs hela karet fram som bak .om du bara limmar stag tvärs över ,så hållar det aldrig
                      mvh janne
                      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• heimdall
                        • February 2006
                        • 83

Ursprungligen postat av janne dansk
                        jag skulle alla gångar limma ,en glaslist som är 3000*6*50,längs hela karet fram som bak .om du bara limmar stag tvärs över ,så hållar det aldrig
                        mvh janne
                        ska göra ram till karet så det blir alu stag som går att ta av och på...fortfarande planering dock..
                        1125L påfåglar
                        540L hajmal,praktbotia
                        30L yngelakv.

Kommentar

• heeke
                          • April 2003
                          • 5033

Det skadar aldrig att vara försiktig, men de flesta större hemgjorda kar jag sett är betydligt "grövre" byggda än motsvarande fabrikstillverkade. Med det menar jag att kant/täckglaslister och stag ofta är väldigt grova på hemgjorda kar.
                          Har själv ett kar på knappt 200l som har en kantlist och ett stag som är någonstans mellan 5-10cm bred. Glastjockleken är nog 8mm både på lister och karet. Hade jag gjort det själv hade jag skippat både kantlist (eftersom jag inte har täckglas) och stag på ett kar som är 200l med 8mm glas.

Kommentar

• heimdall
                            • February 2006
                            • 83

Ursprungligen postat av heeke
                            Det skadar aldrig att vara försiktig, men de flesta större hemgjorda kar jag sett är betydligt "grövre" byggda än motsvarande fabrikstillverkade. Med det menar jag att kant/täckglaslister och stag ofta är väldigt grova på hemgjorda kar.
                            Har själv ett kar på knappt 200l som har en kantlist och ett stag som är någonstans mellan 5-10cm bred. Glastjockleken är nog 8mm både på lister och karet. Hade jag gjort det själv hade jag skippat både kantlist (eftersom jag inte har täckglas) och stag på ett kar som är 200l med 8mm glas.
                            nej jag håller med..gör man det själva(med hjälp) så blir man förmodligen lite mer försiktig. men sen kan man dock ändå göra det snyggt.
                            aja jag hoppas på de bästa..
                            1125L påfåglar
                            540L hajmal,praktbotia
                            30L yngelakv.

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

Heimdall, kolla vad det är för priskillnad mellan 10mm och 12mm.
                              kan va rätt liten men räkna med att framruta bakruta och bottenglas kommer kosta.
                              men bakruta och bottenglas går ju att skarva av flera mindre om man så vill.

minst ett stag per 60cm skulle jag rekommendera.

tänk också på att om du lägger på en ram i metall ska den absolut inte vidröra glaset.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

Arbetssätt...