Elräkningar.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #16
    Ursprungligen postat av swetrot
    Det är nog enda sättet att få någon att bo i Bispgården, att göra det riktigt billigt. Slog upp det på en karta, och där kan man snacka om "mitt i ingenstanset" ;-)
    *asg*
    Du anar inte hur rätt du har! Bispgården är inte den plats jag VILL bo på, men har man jobb så har man
    Det är faktiskt bara här där jag bor det är så billigt... i själva byn är det mkt mkt dyrare
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      Ursprungligen postat av swetrot
      Jag tycker man resonerar fel när man jämför med Tyskland.
      motivera varför ????
      vi importerar ju el från tyskland och då blir ju priset därefter.
      vi kan ju inte importera och begära att få betala svenska priser för de finns inte en j***l i tyskland osm går med på de när dom kan exportera till andra som är villiga att betala.

      under skrivandes stund importeras 778 MW
      spotpriset ligger på 447kr per megawatt i tyskland som vi bl.a importerar från ligger den på över 550kr per mw.
      Senast redigerad av Raven; 19 March 2006, 15:04.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #18
        Ursprungligen postat av HazelCR
        Eftersom doppvärmare lysrör inte är på 24 timmar om dygnet...
        Tänk på att reaktorerna till lysrören drar ungefär lika mycket ström som lysrören i sig själva, så man skall räkna med dubbla effekten jämfört med bara rören.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          Ursprungligen postat av dgqlof
          Tänk på att reaktorerna till lysrören drar ungefär lika mycket ström som lysrören i sig själva, så man skall räkna med dubbla effekten jämfört med bara rören.
          varierar från hårdvara till hårdvara så att säga.
          finns dom som BARA drar 10% utöver lysröret men tror det är rätt enkelt att avgöra ggenom att känna med handen.
          ju varmare utrustningen är ju mer ström drar den.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • HazelCR

            #20
            drd, det blir nog till att skaffa en elmätare från t.ex. clas ohlson för någon hundring , om du skall få vishet.

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #21
              Det där med elräkning är ett gissel att betala när man har många akvarium. Jag betalar ca 1200 i månaden för elen. Men vi slarvar mycket annars med strömmen och låter lampor, tv, datorer mm stå på nästan jämt.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                har en årsförbrukning själv på 3240kw men börjar alvarigt fundera på om det kan stämma.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Man kan göra på några olika sätt för att minska elkostnaderna
                  1/ Om man har många akvarier så placeras de i ett och samma rum (ganska litet rum) där värmen i rummet höjs. Använd då också en luftavfuktare i rummet och detta av felra skäl a) motverkar fuktskador b)omvandlar det varma avdunstade vattnet till värme
                  2/ Man isolerar sina akvarier
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • robban
                    • February 2003
                    • 322

                    #24
                    5-6 akvarium drar mindre än vad man tror, vi fick i och för sig en djävulsk elräkning i februari (direkt-el är kul) men om man ser vad en ordinär dator drar tex runt 500w så blir det en del där med.

                    men det är bra att ta reda på vad exakt hobbyn drar i ström så kan man tysta gnället lite hemma

                    Kommentar

                    • albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

                      #25
                      visst är det väl så att värmen från doppvärmare, lysrör även värmer bostaden så har man elvärme i huset/lägenheten torde akvariumen inte kosta så mycket i drift i alla fall under vintern.

                      På sommaren däremot när ingen värme behövs så går all överskottsvärme förlorad
                      Mvh Leif

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        Ursprungligen postat av robban
                        om man ser vad en ordinär dator drar tex runt 500w så blir det en del där med.
                        är starkt beroende på vilken dator man har och hur den används.
                        har man en intelbaserad dator så kan elräkningen springa iväg rätt duktigt.
                        intels värta processorer kan teoretiskt sett producera upp till 145w ren värme.
                        sitter med en amd64 3200+ och enligt tester drar den 30-35w som mest.
                        skärm, sitter med 2st ena är en 17tum crt(stor tung) som drar upp till 130w medans min andra 19" lcd(platt å lätt) bara drar upp till 35w.

                        sen kan man ju också välja filter och pumpar efter effektförbrukning för de brukar ju stå med och det kan skilja rätt mycket.
                        en pump som drar 15w och en som drar 22w låter inte mycke skillnad men slår man ut det på 1år så blir det mycket.
                        7*24*365=61320w skillnad på en såpass litn grej.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          Ursprungligen postat av albjohn
                          visst är det väl så att värmen från doppvärmare, lysrör även värmer bostaden så har man elvärme i huset/lägenheten torde akvariumen inte kosta så mycket i drift i alla fall under vintern.
                          kan verka så ja men läste för ett tag sen att det i praktiken inte riktigt funkar så utan beror på värmesystemet i huset.

                          har man till ex: pelletsvärmd vattenburen värme så sparar man inte in nånting direkt i värme.
                          har man direktverkande el så kan man nog spara in till viss del.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • drd
                            • March 2004
                            • 5586

                            #28
                            Ursprungligen postat av Raven
                            har en årsförbrukning själv på 3240kw men börjar alvarigt fundera på om det kan stämma.
                            Då ligger min på 13000 kw typ !

                            Iofs så vet jag att datorn står på i princip hela dygnet oxå och den är ju värsta boven hemma med sen plasma 37 tummaren drar 300 watt/ tim när den e påslagen.

                            Men fan vad gött det vore om ens hyresvärd hade bakat in en 400:- till typ per månad och haft det i hyran
                            ________________________________________________

                            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #29
                              va har du för bolag och abbonemang ?

                              bytte från tillsvidare till spot nu i januari och då tog elbolaget tillbaka räkningen på 660kr och skicka ut en ny på 359kr

                              kan ju för övrigt nämna att ja allvarligt ufnderar på att låsa priset på 3år.
                              på nuvarande förbrukning ger det en höjning på 160kr per år men samtidigt så förbrukas mer å mer el och priserna går uppåt då vi importerar mer och mer el från bl.a tyskland som ligger högre än vi gör samtidigt som ja hörde häromdan att vattenmagasinen nästan är tomma...

                              och först 2009 kan man ANTa att priset kan gå ner då finland får sparkat igång en kärnreaktor då.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • albjohn
                                • March 2006
                                • 1179

                                #30
                                All elförbrukning i akvariumen borde rimligtvis omvandlas till värme och dom enda förlusterna är ljuset från lysrören som går ut genom fönstren i bostaden.

                                Slutsatsen av detta borde ju vara att vid direkverkande el så kostar akvariumen marginellt under den kalla årstiden när värme behövs,

                                Desutom blir ju värmen vatten buren med akvarium :-)
                                Det kanske går att söka statsbidrag för ändringen från direktverkande till vattenburet värmesystem.
                                Mvh Leif

                                Kommentar

                                Arbetssätt...