Elräkningar.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    Elräkningar.....

    Tja alla !

    Tänkte på det här med dyra elräkningar, sitter med en i näven nu på 2 månader och 2170:-

    Måttligt roande att varannan månad få in en saftig elräkning bara för sina akvarier.
    Förr innan jag skaffade akvarium hemma i lägenheten så låg vi kanske på mellan 700-900 var 3:e månad (3 rummare med uppvärmning och vatten som ingår i hyran).
    Numera så är det förvisso 6 akvarium som puttrar lite vart dygn men ändå.

    Har ett 540 liters med total pumpströmförbrukning på 65 w/tim, 300 w värmare temp. 30 grader i karet och 2x 36 w lysrör tända 10 timmar/dygn.

    Ett 375 liters med pumpströmförbrukning på 40 w/tim, 300 w värmare 30 grader i karet, 2x 36 w lysrör tända 10 tim/dygn.

    Ett 325 liters med pumpströmförbrukning på 30 w/tim, 300 w värmare 31 grader i karet, 2x 36 w lysrör tända 10 tim/dygn.

    Sen står 2 mindre kar och puttrar med skumluftfilter som drivs av varsin luftpump, totalt 12 w effekt.2 lysramper totalt 70 w, 10 tim/dygn.
    2 värmare på 200 watt som håller 25 grader i båda karen.

    Nån som är duktig på matte som kan snabb räkna vad detta drar per dygn ?
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu vet jag inte vad en kilowattimme kostar men det är väl ca. 1 spänn. Exklusive doppvärmarna så fick jag det till ca. 7 kilowatt per dygn (ca. 3 på lysrören och knappt 4 på pumparna).
    Doppvärmarna drar ju 1.3 kilowatt per timme dvs 31 per dygn men jag antar att de inte är på hela tiden. I ett vanligt akvarium är de dock bara på kanske 5-6 timmar dygn men nu har ju du extremt varmt så då är de säkert på betydligt mer.
    I gengäld så värmer det ju upp omgivningen också
    Ett tips kan vara att isolera hela akvariet (utom framrutan förstås) med frigolit för då lär de inte alls vara igång så mycket
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #3
      multiplicera antalet watt med hur länge du har igång "saken" per dygn. dela med tusen och multiplicera med vad du betalar per kilowattimma.

      värmarna blir svårt då det är väldigt svårt att veta hur mycket dom är på, det sitter ju nån slags termostat i dom som bara krämar på ström när vattnet är under en viss temperatur.

      utan värmarna blir det hursomhellst:
      65*24+2*36*10=2280=2,3kWh
      40*24+2*36*10=1680=1,7kWh
      30*24+2*36*10=1440=1,4kWh
      12*24+70*10=988=1,0kWh
      summa 6,4kWh
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Det går inte att säga eftersom det är helt avgörande hur mycket värmarna behöver värma, och det beror bland annat på hur varmt du har inomhus, täckglas, akvariernas form osv. Men om alla skulle gå hela tiden skulle det hamna på 40 kr/dag. Så det är inte helt orimligt att din ökning på 20 kr/dag helt beror på akvarierna.

        Kommentar

        • jarinen
          • February 2003
          • 801

          #5
          Vi försöker spara så gott vi kan medan elbolagen fuckar upp oss med kartellbildning och vulgära priser som inget har med sund marknadsekonomi att göra. Känns orättvist! Det här måste tas itu med! Eller?


          Mvh Jari

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Elen har blivit våldsamt dyr de senaste åren. Våra kompisar politikerna avreglerade ju det hela för att det skulle bli lite konkurrens, och som vanligt blir det du och jag som skall betala.

            Men det går att göra en del åt förbrukningen.

            Lysrören må ha en viss effekt, men drosslarna (aggregaten) som driver rören drar ofta en jädra massa el som inte blir belysning. Känn på den stora fyrkantiga klumpen i ramperna och se om den är varm. Är de det, så kan det för dig vara rätt så lönsamt att byta till elektroniska sådana.

            Sedan vet jag inte om du måste ha 30-31 grader i vattnet, det gör att dina doppvärmare står på nästan hela tiden och drar el. Om du kan sänka tempen till 28 grader tror jag du sparar åtminstone 300:-/månad i ren uppvärmingskostnad för det.

            Det är inte bara akvarierna som drar el i din lägenhet heller. Video, Digitalbox till TV:n, hemmabioanläggningen, ADSL-modemet, datanätverket, datorer, skrivare, stereon, de trådlösa telefonerna etc drar konstant en massa el. Jag gjorde som så här hemma att alla de här små oskyldiga strömtjuvarna stänger jag av med EN knapp när jag går och lägger mig eller när jag går till jobbet. Och se, elräkningen sjönk med 20%.

            Kommentar

            • [xstream]
              • March 2006
              • 520

              #7
              Bästa tipset för att avgöra är ju att köpa en elmätare för ett par hundringar, Finns en på clas ohlsson för 199 som är perfekt. Sätt den i vägguttaget, koppla ett akvarium i taget eller så mycket du vågar så ser du direkt vad det drar för sekunden. Sätt den sedan på medelvärde och kör den ett dygn så får du med värmarna i beräkningen.

              När du fått ut hur många Watt det drar multiplicerar du det bara med 24 och sedan 365 för att få ut hur många Watt det är per år och delar sedan med 1000 för att få kilowatt det är och sedan behöver du ju bara kolla ditt elpris.

              Personligen betalar jag i elräkningen jag fick nyss 91,13 öre per kWh plus 300:-/år i fast avgift. Tror det är ganska bra pris.
              720L Malawi-biotop

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                skall vi se.. elen på räkningen står på 229:-/månad.. ser bra ut*gött med el som ingår i hyran*...
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #9
                  Jag bor i en lght på 120 kvm, betalar 5010 kr/mån... med elen i hyran
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Det är nog enda sättet att få någon att bo i Bispgården, att göra det riktigt billigt. Slog upp det på en karta, och där kan man snacka om "mitt i ingenstanset" ;-)

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av swetrot
                      Elen har blivit våldsamt dyr de senaste åren.
                      ser man det relativt sett har vi varit j*vligt förskonade jämfört med ex: tyskland
                      men blir ju inte bättre att dom där stollarna i stockhom förstör den fina kärnkraften vi har.

                      men 2009 blir de lite bättre då kommer en ny reaktor i finland igång
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • [xstream]
                        • March 2006
                        • 520

                        #12
                        Härlig dubbelmoral. Vi lägger ner vår egen kärnkraft och importerar finsk istället.
                        720L Malawi-biotop

                        Kommentar

                        • swetrot
                          • April 2003
                          • 966

                          #13
                          Jag tycker man resonerar fel när man jämför med Tyskland. Vattenkraftselen kostar mindre än tre öre/kWh att producera. Det är skam att vi skall betala ett påslag på 3300% på den till en girig statskassa och än mer giriga statsägda elföretag.

                          I min politiska idealvärld skulle varje människa tilldelas en viss mängd energi till i princip självkostnadspris, därefter skulle det kunna bli en kraftig progressivitet i prisskalan.

                          Kommentar

                          • [xstream]
                            • March 2006
                            • 520

                            #14
                            EDIT: Suck, var ju inte du som missat på en nolla, det var ju jag.. *håller tyst*
                            720L Malawi-biotop

                            Kommentar

                            • HazelCR

                              #15
                              Ursprungligen postat av dgqlof
                              Det går inte att säga eftersom det är helt avgörande hur mycket värmarna behöver värma, och det beror bland annat på hur varmt du har inomhus, täckglas, akvariernas form osv. Men om alla skulle gå hela tiden skulle det hamna på 40 kr/dag. Så det är inte helt orimligt att din ökning på 20 kr/dag helt beror på akvarierna.
                              Eftersom doppvärmare lysrör inte är på 24 timmar om dygnet, tror jag mer på ca 8-10 Kr per dag dvs 300 kr/ månad, som man får skylla på hobbyn.
                              I vilket fall som helst är det en billig hobby.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...