Varför är åledskar så dyra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaffehuff
    • October 2005
    • 541

    #16
    Äuhummm.. måste bara fråga. HUr ser man då vad det är för fabrikat på karet? Finns det en liten stämpel i ett hörn eller vad...?? Ja, jag känner rmig helt blåst...

    O sen då det här Åleds som ni snackar om. Vad är det som är så speciellt?? Är de svansktillverkade? I en ort som heter Åled då kanske?! Var tillverkas de andra "stora" märkena? Vilka är vanligast i butik?

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #17
      Ja, på många akvarier så finns det en liten lapp/skylt från tillverkaren med namnet på. Dom som "vågar" iaf..

      Åled är en liten by utanför Halmstad, i Sverige.
      Zooline/Dala tillverkas i Malung, Dalarna.
      Ocean vet jag faktiskt inte vart det tillverkas, men har alldeles för mig att det e i samma land som dom tidigare två.

      Det e i stort sett bara här man har akvarier med aluminiumram, varför vet jag ej, men vi har väl annorlunda smak kanske.

      Alla aluminiumramsakvarier tillverkas i stort sett på samma sätt, sen vilket som är bäst eller inte är upp till var och en att avgöra.

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #18
        Självklart sätter den som är stolt över sitt arbete sitt bomärke på mästerverket

        Kan det vara så att det är enklare (=billigare) att industriellt tillverka ett helglas akvarium och därmed mer intressant för de stora tillverkarna att tillverka och marknadsföra?
        En snällare teori kan vara att helglas akvarierna är lite enklare att designa på ett intressant sätt (man "styrs" inte av aluminumlisterna)

        Är det någon som vet vilket akvarie-företag som säljer mest? internationellt och sverige
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Är det någon som vet vilket akvarie-företag som säljer mest? internationellt och sverige
          I Sverige vet jag inte - det är väl ingen som är riktigt stor i Sverige.
          I Europa är det nog Juwel med Aquael som utmanare. Störst är säkert något amerikanskt företag.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...