Varför är åledskar så dyra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mighty mattis
    • January 2006
    • 74

    Varför är åledskar så dyra?

    Jag funderar på att inhandla ett nytt kar. I och med att jag bor i Halmstad så känns det naturligt att kolla in Åleds. Men huvaligen vilka priser! Åleds priser ligger långt över konkurenterna ocean och dalazooline(prisrna från pwss). Vad är det som legitimerar åleds höga priser? Är det något speciellt med karen från åleds,i jämförelse med konkurenterna, eller är det möjligen märket som gör att man tar ett så högt pris? Använder man annorlunda tillverkningtekniker när man gör åleds än vad konkurenterna använder? Skulle vara kul om någon har något svar eller några synpunkter på åledskaren.
  • Andde
    • January 2006
    • 104

    #2
    Ja. Det är pga marknadsföringens sätt. Det är sk fåtal eller enda en butik ger dyrare. Samma sak som i Stockholm finns massor av ica-butiker som ligger t.ex. Aspudden (närförort till Stockholm) där finns en ica-butik som är så dyrt, medan i Örneberg finns Willy matkedjaaffär, alltså nästa tunnelbanestation söderut från Aspudden, där är det skitbilligt.
    Åleds, Det handlar om att få kunder som köper deras varor, ger för lite intäkt för företagsverksamheten. Personallön, lokalhyra, moms, dyra transporter, el och vatten... etc... Dom kanske behöver mkt pengar för att leva på gott. t.ex. Allt omsättningen består 46 890 kr per mån. Hyran är kanske 13000 kr, personallön kanske 20.000 för själv, inköp från leverntörer 3000 kr, el 4000, vatten 2000, vinst från kunder (dom köpte grejer o fisker) 5 % av allt priser. Det är hemligt. kanske 5 eller 10 %. Vi kunder vet inget om det. Nästa mån blir 34 015 kr.. etc... Om du kan kalkyl o redovisningar, så förstår du bättre varför det blir så. (ps det är skitjobbigt
    Om jag skulle företagsägare, kan tvinga priser höjas upp pga det inte är tillräckligt för företagsverksamheten.

    PS: Du kan beställa via internet, liksom PWSS. varför inte. Jag bor i Stockholm, jag beställer ofta från Tyskland o PWSS, ibland övrigt...
    T.ex. 65 € för ytter filterpump Maraton. 1500 liter/tim. Medan här i sverige kostar ca 1500 kr... vansinnigt!!
    Jag brukar planera och spara pengar, o sen beställa massa grejer från Tyskland, utan problem! JAg kan ge en tips till dig... Spara pengar i konton under 3 månader... kanske 5 månader... o sen beställa grejer via aquaristic.net.
    Jag brukar köpa t.ex. TetraAqua AquaSafe 5 liter för 34 €

    Ja det hoppas att det som du fick svaret.
    PS: jag håller med dig att det är sjukt.


    Ursprungligen postat av mighty mattis
    Jag funderar på att inhandla ett nytt kar. I och med att jag bor i Halmstad så känns det naturligt att kolla in Åleds. Men huvaligen vilka priser! Åleds priser ligger långt över konkurenterna ocean och dalazooline(prisrna från pwss). Vad är det som legitimerar åleds höga priser? Är det något speciellt med karen från åleds,i jämförelse med konkurenterna, eller är det möjligen märket som gör att man tar ett så högt pris? Använder man annorlunda tillverkningtekniker när man gör åleds än vad konkurenterna använder? Skulle vara kul om någon har något svar eller några synpunkter på åledskaren.

    Kommentar

    • sammo
      • February 2003
      • 204

      #3
      vad jag har hört så håller Åled hög kvalitet och kända för att hålla länge, har inga egna erfarenheter...

      Kvalitet svider bara en gång...när man betalar.
      / sammo

      100L - växt m regnbåg & malar

      Min Zoon

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        #4
        Ursprungligen postat av sammo

        Kvalitet svider bara en gång...när man betalar.
        Finns andra tillverkare också som håller precis samma kvalitet och i mina ögon.
        Just den leverantörens aluprofiler gillar jag bättre, menar inte designen för synd skull utan för att dom "känns" säkrare..

        Plus att dom är en hel del billigare, men ingen 10års garanti vilket spelar kvitta, ett bra kar håller 10år om inte mer om man inte flyttar det hela tiden och "misshandlar" det och använder det som man ska göra

        Mvh Peter

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #5
          Ser det lite som så att om du vill ha kvalite så köp Åleds, men vill du även ha råd med fisk så köp något annat. Ta bara med i beräkningen vad ett ev. haveri kan kosta dig.
          Precis som att jag kan tycka att en Discus för 500 spänn är billigt men att en Black molly för 50 kr är dyrt.
          Man får oftast det man betalar för.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Om man kollar på deras paketpriser så tycker jag inte det skiljer så jättemycket? Sen står ju Åleds för kvalité. Det är fina gedigna profiler och ett bra och omsorgsfullt arbete. De vågar ju lämna 10 års garanti på akvariumet också, tror inte de andra tillverkarna vågar garantera det? Mycket möjligt att det håller förvisso, det bör det ju göra. Men om inte tillverkarna själva vågar lova det så känns det ju inte lika säkert tycker jag.
            Gällande personal, hyra, etc, så tror jag inte det spelar så jättestor roll för Åleds. Lokalerna lär de dessutom äga tror jag?
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det är helt klar tillverkningssätt och volym som gör största skillnaden skulle jag gissa.
              Jag är inte säker på om det är Arnold ensam som bygger alla Åled-kar, men i princip så är det nog så.
              Vad tror ni han har för inköpspriser på material?, och vad tror ni tex Aquael betalar?
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Om en sak är värd det högre priset avgör man ju själv efter hur man värderar olika saker.
                Utan att ge mig in i en detaljdiskussion i detta ämne så är det väl generellt som så att självklart gör en stor produktion att man kan pressa priserna rejält jämfört med ett litet svenskt företag. Men samtidigt så har ju t.ex. Aquael-akvarierna (som nämndes ovan som exempel på massproduktion) fler mellanled innan de når konsumenten vilket höjer priset något - så skillnaden blir inte riktigt så stor prismässigt som det skulle bli om man enbart tog hänsyn till produktionskostnaden.

                Sedan rent allmänt så kan man ju titta på sådant som glaset tjocklek, hur snyggt det är limmat (en snygg fog tyder på noggranhet), finishen på ramen (om en sådan finns) - som hur de passar ihop i hörnen, en lång garantio är värt lite extra etc.
                Sist men inte minst så spelar ju även designen in och här varierar det ju efter vars och ens smak.

                Tar man allt detta i beaktande och väger detta mot det högre priset så är det ju sedan upp till var och en att bedömma om det räcker för att motivera den prisskillnad som finns.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Ja, det som kunden är villiga att betala har avsevärt högre genomslagskraft på priset än produktionskostnader. Kom ihåg att den som använder kalkylering som motiv har inte ännu läst nationalekonomi.....Där finns svaren . I detta fallet teorin om monopolistisk konkurans. Om en tillverkar lyckas ladda sin produkt och dess namn med något som kunden upplever som mer värdefullt än konkurenternas produkter kan han ta ut ett högre pris än konkurenten. Detta helt oavsett vad han har för kostnader. Konkurenten har ändå inte tillgång till det som säljer, nämligen varumärket och de värderingar som är associerade med det.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Lucas_no1

                    #10
                    Profilerna på ocean är inte vackra och man får själv skära bort siliconresterna som sitter lite här och där.
                    Åled har jag ingen erfarenhet av men zooline är i betydligt högre klass än ocean.

                    Jag är opartisk för jag har haft båda märkena i min ägo.
                    Har just sålt mitt 720 zooline och håller på att starta upp ett rena 480 som jag tycker verka vara ett mycket gediget akvarium.

                    Bilder kommer snart.
                    Både detaljerade och översikt då det inte finns några bra bilder alls på dessa karen på nätet.

                    Funderar lite på att lägga upp en bildbank på akvarie prylar så man slipper söka i timmar på nätet för att slutligen hitta en värdelös bild.

                    Vad tror ni om det?

                    Bilder på akvarium bakgrunder mm.

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Hej
                      Jag är ägare av ett Åleds kar, jag äger dessutom ett dala.
                      Kvaliten som Åled står för kan jag säga med en gång e helt riktig det är gedigna kar. Man ser på fogar och montering att det INTE e massproduktion utan känsla och kunnande bakom.
                      Dala är kvalitet det med men känns inte lika gediget och kollar man på det så är det lite mer slappt när det gäller fogen.
                      Skulle jag köpa fler NYA kar skulle det lätt bli från Åled och det utan att tänka mig för 2ggr.
                      Och många tycker inte aatt 10årgarnti säger så mycket men från en enskild och liten firma så säger det mycket.
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • sacha
                        • May 2005
                        • 1016

                        #12
                        Ja jag tänker också att 10år är ju väldigt bra..
                        Tjopp...

                        Kommentar

                        • Torstensson
                          • June 2002
                          • 1964

                          #13
                          Om man tycker att Åleds e dyra, köp andra...

                          Gillar man inte Levis, åk till Ullared...

                          E Lexus för dyra, åk Daewoo!

                          Kommentar

                          • Hugin
                            • December 2005
                            • 499

                            #14
                            Jag har ett åleds kar!
                            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                            Winston Churchill

                            Kommentar

                            • Rambo
                              • February 2004
                              • 672

                              #15
                              Jag köpte ett åledskar för att för att jag ville ha ett snyggt kar med god kvalitet och när jag jämförde med andra kvalitetsmärken så låg åleds på ungefär samma pris i den aktuella storleksklassen.
                              De mindre karen är förhållandevis dyrare.
                              Dessutom så känns det bra att stödja lokal verksamhet.
                              575l Åleds
                              80l JAD
                              Tiffany - perser/norskskogskatt
                              Lizton - renrasig Bengal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...