Ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #16
    JBL är bra grejer så jag tänker inte såga filtret men när man går upp i storlek så blir ljudet oftast högre också... jag hade en jbl 902 och den var supertyst!

    kanske inte gör att det känns bättre men lyssna på dem här pumparna:
    Just a quick clip showing how I lowered the noise of my canister filter. I have Eheim 2011 which currently sits behind my aquarium instead being hidden in ca...




    I'm used to having some background noise, but this was getting out of hand... I hope this ''solution'' will help you guys as well...Get this T-Shirt from htt...


    Du kan pula in dämpmattor i skåpet för du behöver inte tänka på ventilationen.
    Många ytterfilter brukar kunna tystna lite grann efter ett tag när all luft är ute ur filtret och det har skapats ett kraftigt undertryck.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #17
      Mitt Aquael Ultramax 2000 är otroligt tyst. Har svårt att tänka mig att man kan tillverka ett tystare filter oavsett typ inner/ytterfilter eller annat. Även mitt tidigare Oase Biomaster var väldigt tyst.
      Senast redigerad av Sleaper; 12 February 2024, 07:55.

      Kommentar

      • Rio180
        • January 2024
        • 25

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        JBL är bra grejer så jag tänker inte såga filtret men när man går upp i storlek så blir ljudet oftast högre också... jag hade en jbl 902 och den var supertyst!

        kanske inte gör att det känns bättre men lyssna på dem här pumparna:
        Just a quick clip showing how I lowered the noise of my canister filter. I have Eheim 2011 which currently sits behind my aquarium instead being hidden in ca...


        Czyszczenie całego wiaderka po sześciu miesiącach , do pre filtra zaglądam co 2 miesiące


        I'm used to having some background noise, but this was getting out of hand... I hope this ''solution'' will help you guys as well...Get this T-Shirt from htt...


        Du kan pula in dämpmattor i skåpet för du behöver inte tänka på ventilationen.
        Många ytterfilter brukar kunna tystna lite grann efter ett tag när all luft är ute ur filtret och det har skapats ett kraftigt undertryck.
        Tack för svar! Har lagt en ljuddämpande isolering under filtret nu, och wow vilken skillnad. Det jobbiga ljudet försvann. Nu är det lite brummande kvar från ovandelen av filtret men det kan jag nog lyckas sänka med lite kreativitet och ljuddämpande material. Men inte alls så farligt högt nu som tidigare

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #19
          Ursprungligen postat av Rio180

          "Tack för svar! Har lagt en ljuddämpande isolering under filtret nu, och wow vilken skillnad. Det jobbiga ljudet försvann. Nu är det lite brummande kvar från ovandelen av filtret men det kan jag nog lyckas sänka med lite kreativitet och ljuddämpande material. Men inte alls så farligt högt nu som tidigare
          "

          Går säkert att göra en "hätta" att sätta på filtret av lämpligt material som dämpar en del ljudet. Många gånger är det luft eller något som hamnat i själva pumphuset som genererar missljud.
          Mätte precis ljudnivån från mitt Aquael Ultramax till ca. 35db på en meters avstånd,(det kan finnas vissa bakgrundsljud som påverkar eftersom jag bor centralt i Gbg). Men vilket iaf. kan klassas som väldigt tyst (tystnad definieras som 20-30db). Så det har hänt rätt mycket på nyare filter måste man säga vad gäller störande ljud etc. JBL har möjligen inte riktigt hängt med i den utvecklingen även om jag tycker deras produkter i övrigt håller bra standard.

          Kommentar

          • Rio180
            • January 2024
            • 25

            #20
            Ursprungligen postat av Sleaper
            "

            Går säkert att göra en "hätta" att sätta på filtret av lämpligt material som dämpar en del ljudet. Många gånger är det luft eller något som hamnat i själva pumphuset som genererar missljud.
            Mätte precis ljudnivån från mitt Aquael Ultramax till ca. 35db på en meters avstånd,(det kan finnas vissa bakgrundsljud som påverkar eftersom jag bor centralt i Gbg). Men vilket iaf. kan klassas som väldigt tyst (tystnad definieras som 20-30db). Så det har hänt rätt mycket på nyare filter måste man säga vad gäller störande ljud etc. JBL har möjligen inte riktigt hängt med i den utvecklingen även om jag tycker deras produkter i övrigt håller bra standard.
            Tack för svar, intressant!

            Mätte ljudnivån idag, och ligger på 34db en meter ifrån med luckan stängd till skåpet där ytterfiltret står. Samt har jag lite provisoriskt ljuddämpande material i skåpet där filtret står.

            öppnade luckan och mätte direkt vid filtret då ligger db på 39.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #21
              Ursprungligen postat av Rio180

              Tack för svar, intressant!

              Mätte ljudnivån idag, och ligger på 34db en meter ifrån med luckan stängd till skåpet där ytterfiltret står. Samt har jag lite provisoriskt ljuddämpande material i skåpet där filtret står.

              öppnade luckan och mätte direkt vid filtret då ligger db på 39.
              Hade jag haft filtret i skåpet under karet hade man i princip inte hört något alls från filtret skulle jag tro, men det står vid sidan av karet för att det underlättar skötsel väldigt mycket. Men skåpet kan också vara som en "resonanslåda" kan jag tänka mig, så det gäller väl att försöka undvika detta med att använda dämpmaterial etc. som du redan gör.

              Kommentar

              Arbetssätt...