Ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rio180
    • January 2024
    • 25

    Ytterfilter

    Hej,

    Har precis köpt ett Juwel 180l akvarium, och vill frigöra plats så jag tänkte ta bort filter/pump som är monterat som standard i akvariet. Och istället montera ett ytterfilter.Kan någon vänlig själ komma med rekommendation på bra ytterfilter för ändamålet, dvs 180l akvarium ?

    Tanken är att ha inredning iform av trä, växter, och finkornig sand.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag har kört aquael, fluval, tetratec, eheim, och nån kinapump... och sist JBL cristalprofi 902 och den var den bästa av dem alla ur alla aspekter tycker jag! ...Men jag har ändrat min inställning och insett min fascination av det "vilda" akvariet som har fullt av smått liv och vill dessutom hålla små räkor och då bör man filtrera försiktigt och inte ha starka insug som blir dödsfällor för allt smått liv så jag kör sedan länge med luftpump och svampfilter och det har visat sig vara en fullt tillräcklig och effektiv filtrering, även i lite större kar och tar dessutom ingen direkt yta i anspråk
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Rio180
      • January 2024
      • 25

      #3
      Tack för svar, vet du vilken kapacitet jag ska kika efter om jag vill gå för ytterfilter?

      kan du länka till den luftpump med svampfiltret du nämner? ?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        tja runt 600-1000L/tim på ytterfilter är väl en generell kapacitet om man inte ska ha strömlevande fisk...

        När det gäller luftpumpar så finns det mest högljudda monster som sera, tetratec, fluval mm men eheim är ganska ok men jag har hittat en jättebra pump och kör bara såna nu och de är 3st. https://www.akvariumkungen.se/filter...repump-30.html
        och lite olika hemmabyggda filter och lite köpta svampfilter https://akvarieimporten.se/filter-pu...r-stor-sb-3330
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Ursprungligen postat av Rio180
          Hej,

          Har precis köpt ett Juwel 180l akvarium, och vill frigöra plats så jag tänkte ta bort filter/pump som är monterat som standard i akvariet. Och istället montera ett ytterfilter.Kan någon vänlig själ komma med rekommendation på bra ytterfilter för ändamålet, dvs 180l akvarium ?

          Tanken är att ha inredning iform av trä, växter, och finkornig sand.
          Jag hade valt ett Aquael Ultramax 1000 eller 1500. Stor fördel med förfilter och enkelt att ställa in flödet.
          Aquael UltraMax 1000 ytterfilter ger dig ett alternativ till att tillåta mycket filtermaterial, ett förfilter och ett ordentligt vattenflöde. Allt i ett energisnålt paket! Förfilter Detta filter har ett förfilter inbyggt i sitt pumphuvud. Detta fångar upp majoriteten av den värsta smutsen som kom...

          Kommentar

          • Rio180
            • January 2024
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper

            Jag hade valt ett Aquael Ultramax 1000 eller 1500. Stor fördel med förfilter och enkelt att ställa in flödet.

            tack för svar, ska kika på detta också ?
            Senast redigerad av Rio180; 25 January 2024, 18:05.

            Kommentar

            • Rio180
              • January 2024
              • 25

              #7
              Någon som har tips på att ta bort befintlig pump, utan att skada glas? Läste om ngn som provat med fiskelina, lät intressant.

              samt vill jag ha bort silikonet efter demontering också ?

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Här är ett sätt.
                 

                Kommentar

                • Rio180
                  • January 2024
                  • 25

                  #9
                  Tack ? såg rätt lätt ut på film. Dock svårt hur det var bakom kulisserna ?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    jag har tagit bort ett filter precis som i videon och det lämnade några ordentliga repor från kniven så jag skulle testa fiskelina och såga på...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rio180
                      Tack ? såg rätt lätt ut på film. Dock svårt hur det var bakom kulisserna ?
                      Det verkar vara det vanliga sättet som beskrivs i den videon, men man får ju känna sig för lite. Ett tunt vasst blad funkar säkert utan att repa om man tar det försiktigt. Men man kan ju prova med fiskelina eller stålvire/ståltråd som han verkar använda i en bit in i länkad video.
                       

                      Kommentar

                      • larsonandy
                        • October 2023
                        • 52

                        #12
                        Jag tog bort filterkammaren på mitt Juwel Rio 180 med hjälp av en lång kökskniv. Var rätt försiktig och repade inte glaset. Resterna av limmet på glaset var lätt att skrapa bort med en brytbladskniv.

                        Akvariet blev så öppet och fint efter att filterkammaren togs bort. Men efter ett tag åkte filtret tillbaka i karet, fast på motsatta sidan vilket passar bättre hos mig. Tänk till en extra gång att du verkligen vill ta bort filterhuset! Du måste ändå ha något i akvariet, slangar och insug och utblås, kommer verkligen invånarna behöva det extra utrymmet du skapar genom att ta bort filtret? Det är rätt skönt att ha all teknik i den svarta kammaren och slippa den utanför akvariet. Men det finns så klart många fördelar med att ta bort det, och den går att sätta tillbaka om du skulle ångra dig någon gång i framtiden.

                        Kommentar

                        • Rio180
                          • January 2024
                          • 25

                          #13
                          Ursprungligen postat av larsonandy
                          Jag tog bort filterkammaren på mitt Juwel Rio 180 med hjälp av en lång kökskniv. Var rätt försiktig och repade inte glaset. Resterna av limmet på glaset var lätt att skrapa bort med en brytbladskniv.

                          Akvariet blev så öppet och fint efter att filterkammaren togs bort. Men efter ett tag åkte filtret tillbaka i karet, fast på motsatta sidan vilket passar bättre hos mig. Tänk till en extra gång att du verkligen vill ta bort filterhuset! Du måste ändå ha något i akvariet, slangar och insug och utblås, kommer verkligen invånarna behöva det extra utrymmet du skapar genom att ta bort filtret? Det är rätt skönt att ha all teknik i den svarta kammaren och slippa den utanför akvariet. Men det finns så klart många fördelar med att ta bort det, och den går att sätta tillbaka om du skulle ångra dig någon gång i framtiden.
                          Tack för ditt svar ? en av anledningarna till att filtret kommer åka ut är att det också hos oss kommer att sitta på ”fel” sida. Och eftersom jag kommer ta bort det så fixar jag ett ytterfilter samtidigt tänker jag så blir det mer plats.

                          Såg ett bra pris på JBL E 1502 på amazon för 1900kr så kunde inte stå emot! ? filtret kanske är i överkant för vårt akvarium men men. Om jag läser recensioner så verkar folk väldigt nöjda med det!

                          Kommentar

                          • Rio180
                            • January 2024
                            • 25

                            #14
                            Lite uppdatering här ifall någon vill ha bort ett original Juwel filter ngn gång. ? Gick super enkelt, med väldigt lätt handkraft fick jag bort filtret och den släppte från silikonet. Behövde inga verktyg. Sen för att få bort silikonet från akvariet såg tog jag en skrapa för hällar och skrapade försiktigt, vips var det klart! ☀️

                            Kommentar

                            • Rio180
                              • January 2024
                              • 25

                              #15
                              Uppdatering här ?

                              Nu har vi fått igång akvariet, allt utom fiskarna som kommer i om några veckor!

                              Nu till utmaningen, tycker pumpen i vårt ytterfilter (jbl e 1502) ”brummar” mer än vad jag fått för mig när jag kollat runt och läst lite recensioner!

                              Nu säger säkert någon att man får vad man betalar för. Och absolut visst är det så, men är första akvariet och blir väl lite trial and error.

                              Finns det några ”husmorstips” att få ned ljudnivå lite? Vi har ytterfiltret i skåpet under akvariet. Går det att jobba med ljuddämpande material, tips? Finns det risk om man gör utrymmet för tätt om man isolerar?

                              Ja, frågorna är många som nybörjare ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...